Boktips om natur och miljö

Naturskyddsföreningen Vänersborg får boktips emellanåt, och då publicerar vi dem här.

Har du några boktips om miljö, natur, klimat eller hållbarhet som du gärna rekommenderar? Mejla oss gärna så kan vi publicera det här och på vår Facebooksida.

Boktips för vuxna

Bok boktips biblioteket Tillbaka till naturenLotta  Skoglund : Tillbaka till naturen – allt du glömt och lite till, Massolit, 2016

Många av oss har väl lärt oss en del om växter och djur i skolan. Men inte alla håller kunskaperna vid liv. Plötsligt står man där och minns inte hur talgoxen låter, eller hur man ser skillnad mellan olika träd. Då kan den här boken vara en startpunkt för att återupptäcka naturen. Vi följer årstiderna och får läsa om tio blommor, tio fåglar, tio träd, tio insekter och smådjur med mera. Författaren berättar även om några utvalda platser såsom Marstrand, Höga kusten och Skuleskogen, Abisko, Birka och Öland

Harari, Sapiens : en kort historik över mänskligheten, Natur & Kultur, 2015

Författaren menar att det som gjort det möjligt för oss människor att överleva och styra över världen är vår förmåga att skapa myter och tänka symboliskt. Genom att vi kan skapa system som många tror på, som religioner, nationer och ideologier av olika slag, kan vi samarbeta i mycket större grupper än vi egentligen är biologiskt skapade för. Nu har vi den kapitalistiska konsumismen som vi alla tycks tro på och leva efter. Men enligt Harari är vår unika förmåga kanske det som kommer att bli vår undergång. Våra egna myter och berättelser kan ta makten över oss. Kanske kommer vi människor att ersätta oss själva med cyborger? Förbättrade människor med evigt liv?

Landgren : Olja för blåbär : energi, makt och hållbarhet, Fri tanke, 2015

Billig olja har gjort det möjligt att frakta varor långa sträckor. Det kan därför vara lönsamt att vi till exempel exporterar svenska blåbär till Kina, medan vi själva importerar blåbär från Polen. Eller att varor skickas kors och tvärs över världen för att beredas innan de ska säljas. Vårt beroende av billig olja gör oss sårbara ur säkerhetspolitisk synpunkt. Det påverkar också miljön. Så hur ställer vi om?

Klein : Det här förändrar allt, Ordfront, 2015

Naomi Klein diskuterar klimathotet och hennes dom är hård. Vi kan inte fortsätta tro att vi kan härska över naturen. Hon menar också att vi inte kan lösa klimatkrisen så länge vi har kapitalismen. Storföretag och frihandelsavtal förhindrar en miljövänligare utveckling. Och västvärldens klimatskuld är enorm. Vi måste minska våra utsläpp och samtidigt se till att omfördela resurserna. Skapa en jämlikare värld.

Jordbruksverkets skrift ”Gynna fåglar”

Det blir allt färre fåglar i jordbrukslandskapet och nu uppmanar Jordbruksverket att hjälpa dem att övervintra. Verket har gett ut en ny skrift som heter “Gynna fåglar” och där det finns flera tips på åtgärder som kan gynna odlingslandskapets fåglar. I skriften Gynna fåglar kan du läsa om hur fåglar i odlingslandskapet är beroende av just odlingslandskapet och hur små extra åtgärder från dig kan hjälpa dem. Du kan också få tips på hur du kan styra bort fåglar som kan ge problem.

Läs mer på Sveriges Radios hemsida

Boktips för barn

Bok boktips Vänersborgs bibliotek Stan är full av djurStefan Casta : Stan är full av djur, Opal, 2016

Man måste inte ge sig ut i skogen för att se djur. Även den som är kvar i stan kan ge sig ut på safari. Trots alla människor och trafik har många djur valt att flytta in till städerna. Här är det ofta lättare att hitta mat och kanske slipper man också lättare undan andra fiender från skogen. Så det finns massor av djur att upptäcka, om man bara vet var man ska titta efter dem. Det gäller att försöka se stan ur djurets ögon. Då kan denna bok fungera som en guide. Här beskrivs varför de olika djuren trivs i vissa stadsmiljöer och hur man kan se spår efter dem. Både vanligare djur som kajor, gråsparvar och harar, men även de man kanske inte ser så ofta, som kattugglor, mullvadar, uttrar och grävlingar.

Gimbergsson : Lilla Frö, Opal, 2014

Ett litet frö faller till jorden. Där ligger det och kan varken krypa eller gå. En mask kommer på besök. Fröet får känna solens strålar och det blöta regnet. Så småningom börjar det växa ut rötter och en grodd. Gröna blad och en vacker blomma. En bilderbok om fröets liv och utveckling. Eller om att växa upp och förändras.

Linde:  Lilla grönsakslandet : odla, skörda, äta, Alfabeta, 2015

Boken visar steg för steg odlingens grunder. Vilka redskap som behövs. Hur man sköter om olika sorters växter. Man får tips på hur man kan odla i trädgårdslandet, i pallkragar, i hinkar, på balkongen eller i köksfönstret. En lättläst och inspirerande bok som passar både för barn och för vuxna nybörjarodlare. Hela familjen kan hitta något att odla tillsammans!