Lillåstugan

Stadsnära naturupplevelser för alla åldrar

Ofta öppet hus i Lillåstugan på torsdagar kl 16-19. Välkommen!

Sedan den 1 maj 2020 hyr vi Lillåstugan av Vänersborgs kommun. Stugan eller ”Hälgarås-torpet” ligger bra till mellan Vargön och Vänersborg och nås lätt till fots, med cykel eller buss. För bilburna finns även några p-platser.

Det gamla torpet räddades undan rivning år 1977 och användes flitigt under mer än tre decennier som klubbstuga av Fältbiologerna.
I området kring Lillån genomför vi vandringar och andra spännande aktiviteter för både medlemmar och andra naturintresserade. Håll utkik efter våra aktiviteter i rikskalendern, på vår hemsida här eller vår Facebooksida.

Hitta till Lillåstugan i Vänersborg

Adressen är Bruksvägen 18 (gamla vägen till Vargön) som går från Bloms kiosk/Bruks pizzeria vid Gropbrovägen (längst österut mot Vargön). Med kollektivtrafik åker du Buss 65 (mot Restad gård) hållplats Mariedalsskolan eller buss 62 (riktning mot Nordkroken) hållplats Gropbrovägen. Öppna karta

Vill du vara med i stuggruppen? Stuggruppen ansvarar för stugans underhåll och medverkar i våra aktiviteter kring Lillån. Vill du vara med i gruppen eller veta mer? Hör av dig till kretsens samordnare Lave Thorell på tel 0762-203 250 eller mejl.

Lär dig mer om Lillåstugans historia

Här finns en film på fyra minuter där Lave berättar om torpets historia och vad namnet Häljaråstorpet egentligen betyder.

1770 års karta över torpen Hälgerås och Brodalen

Karta_år1770_torpen_ HälgeråsBrohagen_Vänersborg_Lillån

Källa: Lantmäteriet

Filmen om Lillån i Vänersborg

Lave guidar längs natursköna Lillån. Tätortsnära och tillgängligt för friluftsliv.

Fågelmatning vinterhalvåret 2023-2024

Vi matar med foder från Slåttergubben Slåttergubbens ekologiska fågelmat AB
co/ Jan Wester, Vallby Hinsegård 2
585 76 Vreta Kloster

Vi har köpt:
Villa Bas: 50 % åkerfrön, 25 % hackade solroskärnor, 15 % hampafrön, 10 % vit hirs, Svenskodlade hampafrön.
Skalade, hackade solrosfrön. Åkerfrön: spannmålsrens och frön från åkerogräs (för markmatning)

Den 2 november 2023 gjorde vi talg”bollar” av nöttalg från Gröna Gårdar, ekologisk kokosolja och hampafrön.

Varför ekologisk fågelmat?
Det konventionella jordbruket använder kemikalier för att bekämpa ogräs och skadeinsekter.
Även andra arter än de avsedda drabbas av bekämpningsmedlens giftverkan.
När det blir brist på insekter och ogräs drabbar det i sin tur de fåglar som lever av insekter och ogräsfrön.

Vinterfågel_Ingemar_Sunnerdahl_2