Lillåstugan

Stadsnära naturupplevelser för alla åldrar

Sedan den 1 maj 2020 hyr vi Lillåstugan av Vänersborgs kommun. Stugan eller ”Hälgarås-torpet” ligger bra till mellan Vargön och Vänersborg och nås lätt till fots, med cykel eller buss. För bilburna finns även några p-platser.

Det gamla torpet räddades undan rivning år 1977 och användes flitigt under mer än tre decennier som klubbstuga av Fältbiologerna. I området kring Lillån genomför vi vandringar och andra spännande aktiviteter för både medlemmar och andra naturintresserade. I regel har vi Öppet hus torsdagar kl 16-19. Håll utkik efter våra aktiviteter på vår hemsida här eller vår Facebooksida.

Lillåstugan_profilfotoKB_2021-07-08_Vänersborg

Välkommen till Lillåstugan! Bruksvägen 18 mellan Vänersborg och Vargön.

Vill du vara med i stuggruppen?

Stuggruppen ansvarar för stugans underhåll och medverkar i våra aktiviteter kring Lillån. Vill du vara med i gruppen eller veta mer?
Hör av dig till kretsens samordnare för Lillåstugan Lave Thorell på tel 0762-203 250 eller eller mejl.

Hitta till Lillåstugan i Vänersborg

Du hittar Lillåstugan på Bruksvägen 18 (gamla vägen till Vargön) som går från Bloms kiosk/Bruks pizzeria vid Gropbrovägen (längst österut mot Vargön).
Med kollektivtrafik åker du Buss 65 (mot Restad gård) hållplats Mariedalsskolan eller buss 62 (riktning mot Nordkroken) hållplats Gropbrovägen. Öppna karta

Lär dig mer om Lillåstugans historia

Här finns en film på fyra minuter där Lave berättar om torpets historia och vad namnet Häljaråstorpet egentligen betyder.

Fågelmatning vinterhalvåret 2021-2022

Vi matar med foder från Slåttergubben Vinterfågel_Ingemar_Sunnerdahl_2Slåttergubbens ekologiska fågelmat AB
co/ Jan Wester, Vallby Hinsegård 2
585 76 Vreta Kloster

Vi har valt att beställa:
Villa Bas: 50 % åkerfrön, 25 % hackade solroskärnor, 15 % hampafrön,
10 % vit hirs
Skalade solrosfrön
Skalade jordnötter
Russin
Åkerfrön: spannmålsrens och frön från åkerogräs (för markmatning)

Den 4 november 2021 gjorde vi talg”bollar” av nöttalg från Gröna Gårdar, ekologisk kokosolja och Villa Bas.
Förutom detta kan vi även bjuda fåglarna på giftfria äpplen.