Bytkladernu2024

Byt kläder nu – Hösten 2024

www.vanersborg.naturskyddsforeningen.se/Bytkladernu2024

OBS detta är en intern sida som inte syns via någon meny från den öppna sidan.

uppdaterad 2024-10-11 (svart text är klart, röd/kursiv text behöver ändras eller någon ta ansvar för, men läs igenom allt) /Britt-Marie

Bemanning

Anmälda delta fredag 11 oktober kl.16.30-19.30 (ev längre):

  • Britt-Marie Karlsson har nyckel till förrådet
  • Karin Lindstedt Kommer  15:30 vid förrådet
  • Svante Lindstedt Kommer  15.30 vid förrådet
  • Birgitta Karlberg   Kommer 16.30
  • Camilla Fors        Kommer kl.16.30
  • Malin Kumlin (Kompis till Camilla)
  • Kerstin Lidén Kommer
  • Barbro Davidsson (Syster t Kerstin)
  • Lena Ericson   Kommer 16:30
  • Susanne Björk Kommer  16.30
  • Anna Jihmanner   Kommer ca kl. 17.00
  • Lena Sedin

 

  • Birgitta Gelang Sjuk
  • Annika Ericsson   frånvarande
  • Carina Mundin Frånvarande
  • Emma Delija frånvarande
  • Eva Spetz frånvarande
  • Inger Berg       Frånvarande
  • Kim         Frånvarande
  • Thomas            Frånvarande


  • Anmälda delta 12 oktober 10:30-14.00:
  • Anna Jihmanner         Kommer  073 027 80 77  (Räknar i kön före öppnandet?)
  • Barbro Davidsson (Syster till Kerstin) kommer
  • Berit Ågren Kommer   (räknar besökare vid utlämningen)
  • Birgitta Karlberg Kommer
  • Britt-Marie Karlsson Kommer
  • Camilla Fors    Kommer
  • Malin Kumlin (Kompis till Camilla)
  • Karin Lindstedt     Kommer  070 666 97 44
  • Kerstin Lidén Kommer
  • Lena Ericson               Kommer
  • Susanne Björk Kommer
  • Svante Lindstedt        Kommer
  • Tony Johansson
  • Lena Sedin

 

  • Birgitta Gelang sjuk  0702 81 61 46
  • Annika Ericsson frånvarande
  • Emma Delija frånvarande
  • Carina Mundin
  • Eva Spetz frånvarande
  • Inger Berg               
  • Kim                      frånvarande
  • Sara Falkensjö 
  • Thomas                frånvarande

 

Bemanningsplan: Grundidén är att blanda så att man jobbar med olika personer och med olika uppgifter. Syftet är att lära känna varandra i gruppen. Har man framfört att man vill vara ihop har man fått det. Syftet är också att man ska känna sig trygg med var man ska vara och vad man ska göra.

Innan öppning kl. 10.30.-11.00 Skriva/hänga upp skyltar Brygga kaffe, Ställa i ordning Fikadelen Sätta upp banderoller, gatupratare, fota kö, Ställa i ordning  + Hänga upp Räkna folk i kö innan vi öppnar

Ska vi ha en checklista istället för bemanningsplan?
bocka av det som ska göras, så behöver inte folk känna sig vilsna.

Uppgifter på de olika stationerna:

Inlämning – tar emot kläder (man får lämna mer kläder än 5) lämnar ut max 5 kuponger/person. Vi kan dela ut skänkta brickor till personer som verkar behöva, t.ex. nysvenskar, asylsökande.
OBS: Man får inte kuponger för mössor, slipsar, sockar, strumpor, underkläder, vantar.

Hänga upp och hålla ordning – Galgar inkomna kläder, hänger ut dem i lokalen.
Gå runt i lokalen, plocka upp grejer som ramlat, rätta till, prata med folk, efter kl.12 börja packa galgar om det är lugnt.

Besöksräknare  1 person ska räkna antal besökare och antal kvinnor, män och barn av dem (skrivs upp på lapp i utlämningen, använd formatet fyra streck med det femte snett över). Den personen ska inte syssla med något annat men vi kan dela upp passet på 20 min per volontär.  Gör en skrivlapp. Vi bestämmer på fredagskvällen vem som tar vilka tider för att räkna inkommande män, kvinnor o barn.

  • 11.00-11.20 Berit Ågren
  • 11.20-11.40 Berit Ågren
  • 11.40-12.00 Berit Ågren
  • 12.00-12.20 Berit Ågren
  • 12.20-12.40 Berit Ågren
  • 12.40-13.00 Berit Ågren

INNAN VI ÖPPNAR

Det var bra om en person räknar kvinnor, män o barn i kön innan vi öppnar för det är då det är rusning och svårt att hålla koll på hur många det är. …(ANNA)

Det var också bra om en person …………..(Vem?) står vid ingången nere i biblioteket och tar emot klädkassar och lämnar ut kuponger redan där så att personalen på biblioteket inte behöver jobba med vår kö.

Någon annan …………..(vem?) kan hämta upp kassar med kläder till gröna salen innan vi har öppnat.


Utlämning
 Tar emot kuponger (blandas inte ihop med inlämningens kuponger) Packa ner kläder. Fråga om de har överblivna kuponger som de vill skänka till annan behövande. DESSA LÄGGS I SEPARAT BURK som inte får blandas med brickor som använts för betalning av kläder.

Vid tid över räkna inkomna klädbrickor och bunta ihop dem med gummisnodd i högar med 100 st i varje för att lättare räkna vid avslut. (blanda inte ihop med brickor som skänkts eller som hör till inlämningen)

Kö-pratare: Person som hänger i närheten av utlämningen och pratar med folk, frågar om de är medlemmar, om de inte är det kan vi erbjuda program och säga att de gärna får komma på våra programpunkter även om de inte är medlemmar.

För icke-medlemmar Vi har QR-kod på programmets förstasida för ny medlem som kan anmäla sig via hemsidan. (länk via QR-kod). Program finns att hämta hos Mats på Geogalleriet på Östra vägen (bredvid Storegårdens antik)

Lokal

Auditoriet/Gröna Salen.  Vänersborgs bibliotek
Ingång till Auditoriet sker via biblioteket, Sundsgatan 6. För både klädbytare och volontärer.

Vi har bokat auditoriet från kl.16.30 fredag och kl. 10-14 lördagen.

(Britt-Marie) Hämtar tagg i receptionen före klockan 18 för då går personalen hem
Lämna biblioteket före klockan 22.00 för då går larmet på. (vi behöver taggen för att komma in till själva salen på lördagen innan vi har öppnat också.)

Efteråt: Gå ut genom gamla entrén och se till att dörrarna är låsta både den i gamla entrén och den dörren som går direkt till lokalen. (Britt-Marie)

  1. Bibliotekets personal är på plats från 9:00 på lördagen
  2. Ann Dahlman, bibliotekschefen vill inte att vi har gamla entrén öppen för besökare för det finns inga larmbågar där./BMK
  3. Använd inte tejp utan fästmassa/kludd för skyltar på provrummen, skyltar på fönster, hyllor. (finns i gröna väskan)
  4. Det går bra att skylta dörrar etc. Undvik tejp på fönster pga tejprester.
  5. Fråga om klädställning
  6. Fråga om skärmar att dela av logen med (för att få två provrum där)
  7. Beställa 10-15 extra bord. (Timjan har tio bord att låna upp)
    (2023 hade vi 2+2+5 extrabord + 8 mindre bord som redan fanns i lokalen.
    Det ska finnas 10 bord i lokalen och sen har timjan 6 st)

 

(Britt-Marie har den 10 okt. ringt vaktmästaren Kenneth Eriksson 0521-721418 o. frågat om skärmar, bord o låsa upp till termosar, kaffekoppar (alt. maila Ann Dahlman tel: 0702 80 88 76)

 

Inlämningen – ska vara innanför dörrarna till auditoriet.
Till det behöver vi minst 2 bord + 1 klädstång att hänga på i omedelbar närhet. Mycket kläder och folk första timmen. Vi behöver vara 4 personer för upphängning och hålla ordning i början. Britt-Marie har hört att det är personer som vill ta kläder i klädhögarna innan de har hängts upp. Förslag på en lösning är att ha bordet med klädhögar in mot väggen och klädstången som avskärmning mot besökarna.

Antal klädbrickor vid inlämning av plagg = max 5 stycken/person. Förtydliga: Vi har tillämpat ge max 5 brickor per person (oavsett om personen lämnar in fem eller flera plagg) Har de fått kuponger av andra personer så får de ”köpa” kläder även för dem.

Vi tycker att bebisar också får lämna kläder även om föräldern lämnar också. alltså max 5 kuponger/person (små som stora).

Får man kupong för mössor, scarves, slipsar, skärp, sockar? NEJ  –  INGA kuponger för småsaker.

Utlämning

– har vi innanför ytterdörrarna vid den gamla entrén. 2 bord + 2 stolar.
Besökarna går ut via bibliotekets huvudentré mot Sundsgatan.

Utlämningen räknar antal besökare, antecknar kvinnor, män och barn (ca 0-12 år).
Gör anteckningslapp för besöksantal.

Vi tar emot skänkta klädbrickor som läggs i separat burk. Det är väldigt trevligt att kunna ge bort brickor från de som har skänkt överblivna brickor.
Det väcker mycket glädje. Dock ger vi inte fler än 5 extra brickor till samma person.

Tydliggöra regler för volontärernas klädbyten:

  1. Volontärer får välja 1 plagg innan öppning (och betala med en bricka).
  2. Efter öppning får vi välja kläder på samma villkor som besökarna.
  3. Volontärer och besökare får inte ta undan plagg till bekanta utan att betala för dem med brickor.

Förinlämning

Biblioteket tar emot förinlämning fredag 4 oktober, lör 5 oktober samt veckan 7-11 oktober under ordinarie öppettider. (de har fått 500 klädbrickor 23 sept -24)

Program hämtades hos Mats Knutsson på Geogalleriet på Parallellgatan/östra vägen. Britt-Marie tar med.

Klädställningar

Vi behöver låna ihop 15-20 extra klädställningar. Märk delarna till din klädställning med ditt namn.

  • Naturskyddsföreningen har 6 stycken (3 kraftiga och 3 tunna).
  • Naturskyddsföreningen har 5 vädringsställ
  • Biblioteket har köpt in två stycken klädställningar och 60 galgar. Märk upp dessa och helst lägg undan bibliotekets galgar så att vi inte får med dem till vårt förråd.
  • (vem KOLLAR MED NEDANSTÅENDE OM KLÄDSTÄLLNINGAR KAN LÅNAS)
  • Anna tar med 2 stycken
    Susanne 1 styck
  • Timjan 1 styck ???   Kolla upp om vi kan låna den.

 

Skyltar
Vi vill ha tydliga skyltar till klädställningarna, barnkläder, barnklädesstorlekar, klänningar och kjolar och de ska sättas upp innan upphängningen börjar.
Skyltarna finns i förrådet i klädbytarkassen.

Vi bör lyfta fram vad som händer med överblivna plagg?
Skyltar om Provrum och klädtyper finns att ladda ner från SNFs materialskafferi. (finns tidigare utskrivna i förrådet).

Provrum

Logen kan delas i två provrum om vi sätter in skärmar i mitten där. Rummet mitt emot kan också användas som provrum (kolla med biblioteket om vi får använda det). Två rymliga handikapptoaletter vid entrén.

Speglar
(föreningen har fyra speglar i förrådet).

  1. skriva text till provrummen: Har du tagit med fler än 5 plagg till provrummet, häng ut de som inte passade så snabbt som möjligt. Tack för hjälpen.

Material från förrådet:

  • 5 st vädringsställ
  • 6 andra klädställningar
  • 2 st Beachflagga (föreningen har fyra stycken), 1 st inne, 1 utanför entrén
  • SNF-gröna knappar till Volontärer = ca 19 stycken. Någon som har hemma?
  • Axel-band gröna med SNF = 14 stycken.
  • Namnskyltar (någon som har hemma – ta med i så fall)
  • Speglar (4 st)
  • Tape, häftstift. Tuschpennor. Karin tar med maskeringstape (finns inte i gröna kassen)
  • Gröna verktygskassen.
  • Klädbytarkasse med klädbrickor, burkar för brickor. In/utlämningsaffischer o klädtypsaffischer.
  • Alla kartonger, 8 st, med galgar (men inte den 9:e längst in i botten).

 

ÖVRIGT VI BEHÖVER

  • Insexnyckel behövs till en av klädställningarna (Karin)
  • vit häftmassa till skyltar och affischer (finns i gröna kassen)
  • Säckar till restkläder. (det kan behövas 10-20 stycken (Karin) tar med säckar


Personalcafé  (vem)

i pentryt, vid toaletterna. Vi vill ställa in 1 bord + 2 stolar.
Det finns stor kaffebryggare som brygger direkt i termos antingen full för 2,2 liter eller halv med 1,1 liter. vattenkokare finns där. Dessa är inlåsta i garderoben i pentryt, samt muggar inlåsta i köksskåp, be personalen öppna åt oss.

Karin Lindstedt köper fika: ägg, kaviar, saft, kaffe, te, pålägg, grönsaker, bröd, bregott, mjölk, havredryck, och hushållspapper.
(Carina Mundin och) Susanne vill ha mjölkfritt men äter ägg.

Ta med äggskärare, skedar, knivar, smörkniv, osthyvel, tillbringare för saft, servetter och ev. behövs även kaffemuggar/saftmuggar i plast/papp. Disktrasa finns i pentryt.

Sopsortering: Vi behöver göra tydliga skyltar till sopsortering.
Kompost (matrester), vätska i vasken (kaffeskvättar, annat flytande),
brännbara sopor, Plast.
Karin tar med avfallspåsar.  (avfallsbehållare finns under diskbänken)

Marknadsföring

Turistbyrån KLART

Hemsidan Skriva till hemsidan gör Webbgruppen (Britt-Mari)
Inlägg + text på hemsidans sida om klädbyte

Facebook Evenemang på SNF Vbg facebook. Lägg med SFR och Biblioteken i Vänersborg som medarrangör.  (Webbgruppen, Kim o Britt-Mari) Klart

Inlägg på andra facebookgrupper
”önskas/bytes/skänkes i Trollhättan/Vänersborg” Britt-Marie.    VEM gör det?
”Vad händer i Vänersborg”.(Britt-Marie……………..)
”Vi är alla vänersborgare” …………VEM gör det? ………………………

Riks kalender Britt-Mari uppdaterar Riks kalender.  KLART

Riks klädbytargrupp Britt-Marie har anmält Vänersborg till register i Riks-NFs register (kansliet i väst/gbg) med aktuella förinlämningstider.  KLART

Infosida https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/sveriges-storsta-kladbytardag
Kontakt:  Bra Miljöval Kvalitet och Administration,  +46 (0) 768 66 57 07. Jessica på SNF.

Affischer A3 Britt-Marie har fixat 28 stycken. Daglig verksamhet sätter upp ca 10 st, se affischställe-listan.

Affischställen

  • (Daglig verksamhet sätter upp: sammanlagt 10 stycken A3 och 3 st A4)
  • Studiefrämjandet 2 st (studiefrämjandet lämnar affischer till daglig verksamhet)
  • Visit (Daglig Verksamhet)
  • Kommunens anslagstavla på torget (Daglig Verksamhet)
  • Biblioteket 3 filialer + 1 digital till huvudbiblioteket (Daglig Verksamhet)
  • Komvux Vänerparken (Daglig Verksamhet)
  • Bokhandeln (A4-storlek) (Daglig Verksamhet)
  • Kommunhuset (Daglig Verksamhet)
  • Folkets hus (Daglig Verksamhet)

 

  • Nuntorp (Susanne KLART)
  • Lillåstugan liten A4 (Thomas KLART)
  • Blå kiosken (Karin L)
  • Pizzerian Blåsut (Karin L)
  • Röda korset second hand (Karin L)
  • Röda korset Restad Gård (Karin L)
  • Friskis o svettis (Karin)
  • Röda korsets hus (Drottninggatan 4) (Karin)
  • AME Östra vägen (Karin)
  • NÄL (Anna)
  • Vargöns anslagstavla vid fyrkanten (Kim KLART)
  • Björkåsparken Vargön (Kim KLART)
  • Lundbergs herrkläder (Britt-Marie) KLART
  • Timjan (Britt-Mari) KLART
  • Konditori Princess (Britt-Marie KLART)
  • BS-skolan 5 st (Tärnan 1 st, Silvertärnan 2 st + BS 1-2 st vid matsalen) Britt-Marie KLART
  • Torpaskolan (1 st vid entren) Britt-Marie KLART

Totalt 29 stora affischer + 3 st A4.

Till nästa år kolla skolorna Holmängenskolan och Marieroskolan.

Småfoldrar – vi beställer inga, ont om platser att lägga ut dem, folk kan fota av affischen för att komma ihåg.

Vi delar ut småbroschyrer om att tillverka egna hygienprodukter ”Fräsch på riktigt”.

Turistbyrån

Vi är betalande medlemmar vilket gör det enkelt att få ut våra aktiviteter i kalendern på webben. Turistbyrån manusstopp den 15:e månaden före. Britt-Marie KLART

Annonsering

  1. Naturskyddsföreningen har bestämt att vi slutar med småannonser i TTELA.

Notiser / Föreningsnytt

  1. TTELA–föreningsnotisen– familj@ttela.se, max 700 tecken. Susanne Engdal är ansvarig för familjesidan.

Förslag TEXT oktober 2024:   På lördagen 12 oktober ordnade Naturskyddsföreningen i Vänersborg en klädbytardag som ägde rum i Gröna salen på biblioteket. Det är en väldigt bra lokal och vi fyllde upp den med klädställningar och kläder.

Klädbyte med varandra lämpar sig utmärkt som ett sätt att rent praktiskt göra något för att minska miljö- och klimatpåverkan. Ett annat sätt är att minska antal inköp av helt nya kläder. Naturskyddsföreningen rekommenderar att vi köper max 5 nytillverkade klädesplagg per år.

…… personer besökte dagen. Sammanlagt fick vi in ….. plagg.  ……. kläder fick nya ägare och ett förlängt liv vilket minskar miljöpåverkan. …… plagg blev över och skänktes till Röda Korset. Vi är glada och tacksamma över att så många vill minska miljöpåverkan från kläder på ett väldigt enkelt och kul sätt.

Insändare

Mall för manus läggs ut på naturkontakt från riks. (samt utskick från riks klädbytararr.?) Skickas till insandare@ttela.se (KLART 5/10)

Pressmeddelande

Skickas till redaktionen@ttela.se  och nyheter.vast@sverigesradio.se
Britt-Marie är kontaktperson. (KLART 5/10)

Avslutning kl. 13       Lördag efter stängning

SAMLING KL.13.00 kort avstämning, reflektioner och tack för insats.

FÖRST:
Räkna kläder på varje klädstång- skriv antal på maskeringstape och sätt på klädställningen.    ……….   .(vem?) samlar in tejpbitarna. Redovisar till Britt-Marie för rapportering till studiefrämjandet och Riks.

SEDAN: När alla kläder är räknade kan vi börja packa ner kläderna i säckar.
Vi lade olika typer av plagg i olika säckar och märkte upp säckarna med antal och typ av plagg.

  • Plocka ner galgar, sortera efter lika galgar för varje kartong.
  • Plocka ner affischer, banderoller inomhus.
  • Plocka ner ev affischer och gatupratare/beachflaggor utomhus och inomhus.
  • Räkna brickor i Utlämningen = totalt antal utlämnade plagg. (Rapportera till Britt-Marie)
  • Bunta ihop i högar med 100 i varje. OBS Blanda INTE ihop med brickor som är kvar i inlämningen.
  • Summa: antal kvarplagg + antal brickor i utlämningen = totalt antal inlämnade plagg. (redovisa antalet till Britt-Marie som rapporterar t studiefrämjandet och Riks)

Köra grejer:

  • Köra Grejer, galgar, speglar, klädställningar och gröna verktygsväskan till förrådet  ……………………Karin, Svante och nån mer???
  • (VEM?)…………. kör överblivna kläder till Röda korset.
  • Lämna tillbaka förrådsnycklar till ThomasRedovisning:
  1. Alla arrangemang i SNF-programmet anmäls till Studiefrämjandet av styrelsen SNF vbg.   Slutrapportering av arrangemang till SFR (till Desiree Nöjd) Görs digitalt med inloggning av Britt-Marie. Vad vill de veta: antal volontärer, antal besökande, antal kvinnor resp män.