Fräsch på riktigt?-fokus på hygienprodukter 2016-2017

2016-2017 års kampanjer hade fokus på våra hygienprodukter såsom tvål, schampo och hudkräm, eftersom de kan innehålla ämnen som är skadliga både för människor och miljö. Det är dags för oss att bli fräscha på riktigt!

MiljövänligaVeckan2017_produkter_grafikFör i det vi smetar på oss för att hålla oss fräscha finns ironiskt nog ofräscha ämnen. Ämnen som är hormonstörande, ger kontaktallergi eller är omöjliga för naturen att bryta ner. EU har skapat världens bästa kemikalielag – men den är tyvärr alldeles för tam. Vi konsumenter måste därför skaffa oss koll, tills lagen blir bättre.

Vårt mål är att att fler ska välja miljömärkt tvål, schampo och andra kosmetiska och hygienprodukter. Vi vill att det ska finnas fler schyssta produkter att välja på i butikerna. Vi vill att den miljömärkta tvålen gör samma resa som ekobananerna – rätt ner i kundkorgen!

Vad innehåller tvålen egentligen?

I tvålar, deodoranter och hårprodukter är det vanligt med hormonstörande och allergiframkallande ämnen. I tandkrämer, ansiktspeeling och bodyscrub finns plastpartiklar som kan ta sig ut i haven där de äts upp av fiskar som tror att det är mat. I vissa rakkrämer finns högfluorerade ämnen, PFAS, som kan orsaka leverskador och inte bryts ner i naturen.

Här är ett faktablad som beskriver vilka skadliga ämnen som kan finnas i produkterna.

Leta efter produkter med miljömärkningar i stället

Den som försökt läsa en innehållsförteckning på ett schampo vet att det är snudd på omöjligt att förstå vad den innehåller. Istället för att alla ska behöva plugga in hundratals konstiga kemikalienamn har vi ett enklare förslag: välj miljömärkt!MiljövänligaVeckan2017_märkningar_trappa

Bra Miljöval och Svanen sätter bara sina stämplar på produkter som är fria från farliga ämnen, både för människans och naturens hälsa. Dessutom sköts kontrollen och kravställandet av organisationer som är oberoende från företaget som säljer produkten. Kraven skärps också regelbundet, vilket gör att produkterna blir mer och mer miljö- och hälsosmarta.

Det är du som gör skillnad när konsumentmakten driver på

När vi blir många som gör små, gröna val i butiken kan hela utbudet förändras. Vi i Naturskyddsföreningen har sett det hända otaliga gånger. Just nu pågår till exempel en ekoboom i Sverige som beror helt på konsumenternas efterfrågan. Nu är det dags för samma utveckling bland hygienprodukterna – så hjälp oss att giftbanta Sverige.

Här kan du läsa allt om kampanjen och hur du kan arbeta för att vi alla ska bli fräscha på riktigt.