Prylbytardag 2019

2019 utlyste Naturskyddsföreningen riks en nationell Prylbytardag lördag 30/11 som en reaktion mot Black Friday. I Vänersborg testade vi att ha en prylbytardag lördag 30 nov 2019.

Här nedanför läser du hur Naturskyddsföreningen centralt tänker runt vilka sorters saker som en prylbytardag kan vara aktuellt för.

Naturskyddsföreningen centralt: Vad innebär en prylbytardag.

Många av oss har prylar hemma som vi inte använt på ett tag och som kan få ett nytt liv hos någon annan. På Prylbytardagen kan hela och fina saker (ej kläder!) bytas till nya, helt gratis!

Vi byter grejer – inte kläder – inom följande kategorier.

KÖK – t ex glas, porslin, hushållsgeråd, mindre hushållsmaskiner. Bytes ej: enstaka glas/kopp/mugg/bestick.

INREDNING OCH JUL – t ex ljusstakar, belysning, vaser, hemtextilier. Bytes ej: prydnadsaker annat än jul/advent.

BARNGREJER – babysaker och plastleksaker från 2013 eller senare, böcker, brädspel, pussel, lucia-, tomte- och maskeradkläder. Bytes ej: bilbarnstolar, babyskydd och leksaker från snabbmatsrestaurang eller motsvarande värde.

SPORT & FRITID – t ex frilufts-, sport-, träning-, campingutrustning och verktyg för hem och trädgård. Bytes ej: böcker (endast barnböcker), elektronik, cd och filmer, ridhjälm, cykelhjälm och kläder.

SKÄNKA-BORT-BORD FÖR SLADDAR, LADDARE, MOBIL- OCH DATATILLBEHÖR
Utöver de prylar som ingår i bytet kan du även lämna in sladdar och laddare, mobil & datatillbehör och mobilfodral till vårt skänka-bort-bord. Många har gamla varianter på laddare hemma och det finns de som söker efter en viss modell för att kunna ha kvar sin gamla mobil eller hitta rätt förlängningssladd. Märk om möjligt upp vilken modell tillbehöret är avsett för.

Kolla att inga delar saknas och att all elektronik fungerar. Saker som hör ihop räknas som en pryl, t ex om du har flera tallrikar av samma sort.

Vill du veta mer eller anmäla er krets? Hör av dig till Jessica Andreason på Handla Miljövänligt-kontoret nu! jessica.andreason@naturskyddsforeningen.se tel 0739 44 99 10