Handla miljövänligt

Vi är ett gäng som vill aktivera oss och sprida information runt konsumtionsvanor och livsmedel.

Under några års tid har vi på våren arrangerat en klädbytardag.

Vi arbetar med teman som återkommer varje år i Miljövänliga veckan, vecka 40. Det kan handla om textil, diverse ätbart som kaffe, bananer, klimatsmart mat etc.  2016 står hygienprodukter i fokus.

Vi ägnar oss åt olika sätt att informera, t.ex. stå i butiker, göra butiksundersökningar, ordna filmvisningar och föreläsningar.

Vill du aktivera dig i handla miljövänligtgruppen?

Vi efterlyser frivilliga som vill engagera sig i vår förening, unga som gamla, killar och tjejer, kvinnor och män, alla ursprung och religion. Hör av dig till någon i styrelsen eller via formuläret nederst på sidan eller ring Thomas Ögren tel. 0733-456663 eller Britt-Marie Karlsson tel. 0521-67488

Du kan också anmäla dig till Handla miljövänligt nätverket så får du nyhetsmail från vårt centrala kansli.

Miljövänliga Veckan 2016

Fräsch på riktigt – Miljövänliga Veckan 2016
En vanlig morgon smetar vi på oss hundratals olika ingredienser från hygien- och skönhetsprodukter. Många av ämnena i produkterna är kända för att vara allergiframkallande eller hormonstörande. Ett ljus i mörkret är att de här produkterna är hårdare reglerade än många andra. Men det finns brister. Det leder till att hälso- och miljöfarliga ämnen hamnar i produkterna och på våra kroppar. Och så småningom, om de inte renas bort i reningsverken, ute i naturen.Under Miljövänliga Veckan, 2016, 1-9 oktober hjälps vi åt att sprida information och skapa debatt. Tillsammans påverkar vi människor att förstå varför det är fräscht på riktigt, för både hälsan och miljön, att välja miljömärkt tvål, duschkräm, schampo & balsam, hudkräm, rakprodukter med mera. Målet är att få fler att välja produkter som är schyssta för hälsan och miljön.  Temat fortsätter även nästa år.Läs mer på vår specialsida om ”Fräsch på riktigt

Miljövänliga Veckan 2015 med temat  ”Byt till eko”

Miljövänliga Veckan 2015 hade Byt till eko som tema för tredje och sista året. Kaffe och macka stod i centrum 2015! Butiksundersökning av utbudet av ekologiskt matbröd i butikerna var en annan aktivitet, utmärkelsen Årets lokala ekoaktör, ekomellis på fritids och i skolan två ytterligare.
ekofika_promo3
Ekologiskt bageri: Spekeruds gårdsbageri (facebooksida)
Ekologiskt fikabröd: Spiskupan på Hunneberg
Ekologisk matbutik: Ohlssons Hörna (facebooksida)
Läs om Anders Lunneryd på Naturskyddsföreningens sida. Han brukar Lundens gård i Trollhättan där han odlar ekologiskt.

Vi har 2015 inventerat utbudet av EKOLOGISKT MATBRÖD I NÅGRA BUTIKER I VÄNERSBORG

Generellt så finns det stor potential att förbättra mängden ekologiskt bröd. Vill du köpa ekologiskt bröd så fråga efter det när du handlar. Det finns inte många sorter idag men om vi alla börjar att köpa det som finns och fråga efter mer sorter så är vi övertygade om att utbudet kommer att öka. I de butiker vi inventerat (8 st) varierar utbudet från en sort till nitton sorter. Vi har bara kollat på matbröd och knäcke/riskakor. När det gäller söta kakor är utbudet ofta större. Störst utbud har Ohlssons hörna, Torpahallen och ICA Kvantum.

Fairtrade fokusveckor vecka 41 och 42

Sveriges första Fairtrade-märkta kladdkaka

Klädbytardagen i Vänersborg

Klädbytardagen arrangeras på miljövänliga dagen som inträffar någon gång i april varje år. Under några års tid (sedan 2010) har Naturskyddsföreningen arrangerat klädbytardagar på ca 100 platser runt om i hela landet. Klädbytardagarna är ett led i att uppmärksamma den omfattande konsumtionen av textilier i samhället och den miljöpåverkan som nytillverkningen medför. Vi vill visa hur enkelt det är att göra skillnad och på så sätt spara stora mängder vatten och energi jämfört med att köpa nya kläder. Genom att öka livslängden på ett plagg från 2,2 år till 3,1 år minskar du klimatpåverkan med 27 % och vattenanvändningen med 33 % enligt Naturskyddsföreningen.

Läs mer om kläder och textiliers miljö- och hälsopåverkan.

Klädbytardag