Miljövänliga veckan 2018 – Fixa grejen!

Nu har Miljövänliga Veckan temat ”Ta vara på det du har” i några år framöver. Vi vill inspirera till att konsumera mindre och mer hållbart, och få fler att se värdet i våra saker och få dem att leva ett varv till.

I år fokuserar vi på ”Fixa grejen!” där målet är att fler ska börja ta hand om sina saker och kläder så att de håller längre. Att vårda, laga och ändra, återanvända och återvinna.

Fem skäl att fixa grejen!Fixa_grejen_MVV2018

Du sparar energi och minskar din klimatpåverkan.

Du bidrar till lägre användning av vatten, råmaterial och kemikalier.

Du sparar ofta pengar!

Du känner dig förmodligen nöjdare med att fixa ett favoritplagg eller omtyckt sak än om du köper en ny.

Du kan lära dig något nytt, som är kul!

Trots klimathot och ökad miljömedvetenhet ligger svenskarnas konsumtion av varor på en fortsatt hög nivå. Miljövänliga Veckan 2018 – 2020 vill inspirera till att minska konsumtionen av nya saker och uppmuntra till delande. Det handlar om att se värdet hos saker för att skapa en vilja att vårda och reparera och i nästa steg lämna till en ny ägare. Att på olika smarta sätt förlänga livet på det man äger kan bidra till hållbarhetens tre dimensioner; ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.

Med Miljövänliga Veckan vill Naturskyddsföreningen guida och ge konkreta tips på hur man själv eller med hjälp av andra kan laga, göra om och vårda prylar, kläder, inredning, fritidsutrustning och vardagselektronik för att förlänga sakernas liv.
Ta vara på det vi har, helt enkelt.

Lagom till vecka 40  lanseras hemsidan fixagrejen.nu där du kan få massor med Gör-det-själv-tips!

AffischerA3-MVV2018-Fixa_grejen_möbeln AffischerA3-MVV2018-Fixa_grejen_mobilen Miljövänliga veckan 2018 Vänersborg fixa kläderna Miljövänliga veckan 2018 Vänersborg fixa jeansen

Här kan du som vill fördjupa dig i Fakta_om_hållbar_konsumtion_MiljövänligaVeckan (pdf-fil som öppnas i ny flik) läsa mer om vår konsumtion och miljöpåverkan, framgångsfaktorer för att få till beteendeförändringar, exempel på lösningar och andra initiativ för nya sätt att konsumera. Sist har vi lagt ett avsnitt med frågor och svar. Här kan du även läsa några goda exempel från vår systerorganisation i Norge.

Tack för att du vill vara med och påverka!

Hållbarhetshälsningar från Handla miljövänligt-gruppen i Vänersborg

PS. Hör av dig till oss via mejl om du vill vara med och bidra med något till Miljövänliga veckan 2018, eller får reda på mer om övriga projekt som Handla miljövänligt-gruppen arbetar med. Vi vill gärna bli fler!