Fixa grejen – Laga och ta vara på det du har

Fixa grejen startade som en del av Naturskyddsföreningens miljövänliga vecka 2018. En del av hållbar utveckling för att göra våra liv mer hållbara är ”Ta vara på det du har”. Vi vill inspirera till att konsumera mindre och mer hållbart, och få fler att se värdet i våra saker och få dem att leva ett varv till.

Ett område är ”Fixa grejen!” där målet är att fler ska börja ta hand om sina saker och kläder så att de håller längre. Att vårda, laga och ändra, återanvända och återvinna.

Fem skäl att fixa grejen!Fixa_grejen_MVV2018

Du sparar energi och minskar din klimatpåverkan.

Du bidrar till lägre användning av vatten, råmaterial och kemikalier.

Du sparar ofta pengar!

Du känner dig förmodligen nöjdare med att fixa ett favoritplagg eller omtyckt sak än om du köper en ny.

Du kan lära dig något nytt, som är kul!

Trots klimathot och ökad miljömedvetenhet ligger svenskarnas konsumtion av varor på en fortsatt hög nivå. Naturskyddsföreningen vill inspirera till att minska konsumtionen av nya saker och uppmuntra till delande. Det handlar om att se värdet hos saker för att skapa en vilja att vårda och reparera och i nästa steg lämna till en ny ägare. Att på olika smarta sätt förlänga livet på det man äger kan bidra till hållbarhetens tre dimensioner; ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.

Med Temat ”Ta vara på det du har” och ”Fixa grejen” vill Naturskyddsföreningen guida och ge konkreta tips på hur man själv eller med hjälp av andra kan laga, göra om och vårda prylar, kläder, inredning, fritidsutrustning och vardagselektronik för att förlänga sakernas liv.
Ta vara på det vi har, helt enkelt.

På hemsidan fixagrejen.nu kan du få massor med Gör-det-själv-tips!

Studiecirkel Fixa grejen fortsätter våren 2023

Kamratcirkeln har tre träffar till våren igen (feb-april 2023). Cirkeln är för medlemmar och vi ses torsdagkvällar på Fridaskolan som vanligt. Mejla oss om du vill veta vilka datum vi har planerat för. Vi planerar första träffen 9 februari.

AffischerA3-MVV2018-Fixa_grejen_möbeln AffischerA3-MVV2018-Fixa_grejen_mobilen Miljövänliga veckan 2018 Vänersborg fixa kläderna Miljövänliga veckan 2018 Vänersborg fixa jeansen

Här kan du som vill fördjupa dig i Fakta_om_hållbar_konsumtion_MiljövänligaVeckan (pdf-fil som öppnas i ny flik) läsa mer om vår konsumtion och miljöpåverkan, framgångsfaktorer för att få till beteendeförändringar, exempel på lösningar och andra initiativ för nya sätt att konsumera. Sist har vi lagt ett avsnitt med frågor och svar. Här kan du även läsa några goda exempel från vår systerorganisation i Norge.

Tack för att du vill vara med och påverka!

Hållbarhetshälsningar från Handla miljövänligt-gruppen i Vänersborg

PS. Hör av dig till oss via mejl om du vill vara med och bidra med något till Miljövänliga veckan, eller får reda på mer om övriga projekt som Handla miljövänligt-gruppen arbetar med. Vi vill gärna bli fler!

Inspirerande artiklar

SVT Nyheter nov 2018: Miljösmarta klappar på grön julmarknad