bytkladernu

Utvärdering från klädbytardagen 20180414

Studiecirkel
1. BM redovisar digitalt till studiefrämjandet i Thn om studiecirkel följande datum klockslag kl.19.00-21.15 och planera och fördela och lära oss organisera klädbytesarrangemang. 22 februari, 22 mars, 5 april (Thomas, Susanne, Anna, Birgitta, Johanna och Kim.), 13 april och slutligen 14 april. Alla arrangemang i vårprogrammet är anmälda till Studiefrämjandet. Kulturprogrammet rapporteras av någon i styrelsen i SNF VBG. Kim har fyllt i antal män + kvinnor (Ev Lave för rapportering av kulturaktiviteter.)
Antal besökare
2. Vi behöver veta fördelning mellan könen (antal manliga besökare) och antal besökare för att rapportera till NV riks samt t Studiefrämjandet. Vi försökte skriva upp, men olika sätt att skriva gör att det är svårtolkat, delsummeringar gör att det är svårtolkat. Vi bedömer 26 män + 101 kvinnor. Ca 130 personer. Vi borde bara ritat streck (ett streck per person). Inför nästa år behöver vi ange att man skriver ett streck för varje besökare (inte siffror).Dela upp noteringarna efter arbetspass. Större lapp att skriva på.
Lokal
3. Fridaskolan i Fridasalen. Storlek? Arenan nästa år? Ej realistiskt. Superduperbytardag med gemensam plats för Vbg, Thn o Uddevalla? Dåligt med besök i cafédelen/filmsalen? Vi kan använda båda klassrummet med kläder också och ha fika inne i stora salen. Vi vill använda riks som kapacitet 2019 kanske.

Backup för Fridasalen – någon av kollegorna kan komma o låsa upp o larma av om Susanne blir sjuk.

Förinlämning
4. Antal plagg max 5 st/person. Vi har bara tillämpat ge max 5 brickor per person men inte att man bara får byta till sig max 5 plagg per person.

Ska vi ändra, många personer kommer med fler plagg för att de fått kuponger från andra? Vi får ju in sämre plagg och vi Vi kvalitetsgranskar inte inlämnade plagg utan folk får brickor ändå. Bra med längre tid för förinlämning (två veckor).
Allt urplockande till särskilda ändamål /välgörenhet får ske först efter stängning. När vi har räknat antal kvarvarande plagg.

5. Mellanlagra kläder från förinlämningen i förrådet på Residensg. Föreningen har tre nycklar till förrådet. Thomas, Kim och projektledaren har under tiden febr-april lånat nyckel som annars ………… i styrelsen har. Funkade bra.

6. Tydliggöra regler för volontärernas klädbyten: vi upptäckte att vi inte hade bestämt vad som ska gälla för oss själva. För att undvika missförstånd och orättvisa har vi bestämt att volontärer får välja max två plagg innan öppetttiden (dvs fre kväll + lör morgon). Dessa betalas med brickor (inte gratis). När det är öppet får alla såväl volontärer som allmänheten välja kläder och byta till sig mot sina brickor. Vi kan använda oss av att locka volontärer med att de får förtur att välja 2 kläder. Volontärer får inte lägga undan plagg till bekanta utan att betala för dem med brickor.

7. Förinlämningsplatser:
8. Earth Hour 24 mars Fick draghjälp av kommunens affischer och av att vi fick med det i turistbyråns kalendarium i tidningen. Dagtid kl.11-14 Bemanning dagtid Lena Rube, Birgit och Thomas. kvällstid kl.19.30-21.30. Bemanning: Susanne, Kim, Johanna. Marta delar ut program. Vi fick in ca 25 klädpåsar. Kommunens facebooksida lade ut ett inslag om klädinsamlingen på Earth Hour.

9. Hudlyftet = ”SkinMovement” i Vargön 3-13 april kl. 10-18 (ej lördag) kim lämnade in info och ställer i ordning samt hämtar. Gav bara 6 kassar 2018

10. Studiefrämjandet
Förinlämning mån-tors 9-12 april, obs endast kl. 16-18. Lars Blomgren har lovat lämna ut kuponger om någon skulle komma fel tid. Vi har lämnat in 50 kuponger till honom. Vi hade en person där själva och har öppet begränsande tid kl.16-18. Bemanning mån Thomas, Tis + Tors: Birgitta, Onsdag Anette och Birgit. Det kom inte in något alls mån+tis. På onsd hade Vänersborgaren nästan helsida om klädbytardagen. Vi fick in kläder ons+tors. Thomas+ BM hade nyckel till både sfr och förrådet och var där och såg till att det blev ordentligt låst. HÄMTA kvarvarande klädbrickor hos Lars Blomgren.

11. Fridaskolan, på fredagskvällen 13/4 kl.16-18. Det kom in några stycken men inte särskilt många, kanske tio st.

12. Vi tror att det är bra att ha ett och samma ställe med lång affärsöppettider. För volontärernas skull är det bra att ha förinlämning så att vi inte får så pressat och stressat under själva klädbytardagen.

Marknadsföring
Turistbyrån
13. Turistbyrån lägger inte ut våra aktiviteter i kalendern på webben om vi inte är medlemmar. Borde vi vara medlemmar för ca 1200kr/år, då skulle vi kunna lägga ut alla arrangemang under året förutsatt att vi har tillräcklig framförhållning. Frågan hänskjuts till styrelsen.

14. Turistbyrån manusstopp 15 feb2018 mailat turistbyrån(till fredrik.lilja@visittv.se alt info@visittv.se) om förinlämning 24 mars kl.11-14 samt kl.19.30 – 21.30 på Earth Hour i gågatekrysset. Klädinlämning inför klädbytardagen. Naturskyddsföreningen finns med och informerar om sin verksamhet och tar emot förinlämning av kläder till klädbytardagen eller på kvällen i plantaget mellan 19.30-21.30. Arrangör: Naturskyddsföreningen. https://vanersborg.naturskyddsforeningen.se/ Publicerades i TTELA på måndag 26/2.

15. Turistbyrån manusstopp 15 mars Skickat mail till fredrik.lilja@visittv.se den 11 /3-18
Lördag 14 april kl.10-14. Klädbytardag i Fridasalen, Fridaskolan. Lämna in max 5 plagg i förskott och byt gratis till dig högst 5 andra plagg. Börja rensa garderoben redan nu! Förinlämning kan göras på Hudlyftet/SkinMovement Nordkroksvägen 2, Vargön från den 3-13 april kl. 10-18 och Studiefrämjandet, Residensgatan 7 Vänersborg mån 9 april till torsdag 12 april kl. 16-18. Fredag 13 april tar vi emot kläder i Fridasalen på Fridaskolan mellan kl.16-18.
Arrangör:Naturskyddsföreningen. https://vanersborg.naturskyddsforeningen.se/
Kontakt: Britt-Mari Karlsson tel.0702-69 74 88 (glömde ta med SFR som medarr.)

Annonsering
16. Småannonser Naturskyddsföreningen har bestämt att de slutar med småannonser i TTELA.

17. Annons i Vänersborgaren. Det är Lars Blomgren på Studiefrämjandet som har hand om Naturskyddsföreningens arrangemangsbidrag via dem. NF är budgeterat. Kim kontaktar SFR om pengar och Vbgaren om annonskorrektur, vi fick fråga efter korrekturet och fick det extremt sent. Kim pratar med Sfr om att NFs pengar på SFR ska betala annons. Lars Blomgren på Studiefrämjandet har godkänt att betala annonsen. Kolla upp om faktura kan gå direkt och faktureringsadress, referensnummer. pris enligt hemsidan är 844:- Vi beställde annons till den 11 april (dvs samma vecka som arrangemanget). Vi tror att stora annonsen kan vara 1,5 vecka för och en liten blänkare samma vecka.

Volontärbyrån
18. Volontärbyrån – anmäla uppdrag. Det är gratis att annonsera efter volontärer. Vi har en registrering på Anna Jihmanner, men det är enskild person som skapar ett eget konto för att kunna använda Volontärbyrån. Registreringen är personlig och det är inte en organisationsregistrering, personen kan koppla sig till er organisation som redan finns registrerad. Klicka här att registrera https://www.volontarbyran.org/webform/registrera-organisation-och-samordnare Ring vid frågor på 08- 24 14 00. Volontärbyrån, info@volontarbyran.org Kansli: 0771-24 14 00/Mvh Vanja. Vi använde inte Volontärbyrån 2018. Istället gör vi eget inlägg på hemsidan och länkar dit från Facebook.

Notiser / Föreningsnytt
19. Skriva notis eller artikeltext inför Earth hour blev inte gjort. Arrangemanget finns med i DAG för DAG i Vänersborgaren 21 mars samt även 11 april (som hämtar från Turistbyråns kalender). Vänersborgaren hade med klädbytardagen som en aktivitet under april med bild på kläder 29 mars 2018.

20. Vänersborgaren ”Från läsekretsen” skicka till info@vanersborgaren.se Skriva egna texter med referat efter aktiviteter gör det lättare att få med något pga det är lite jobb för redaktionen. Bm skickat refererat efter arr. 15/4-18 – blev inget.

21. TTELA–föreningsnotisen – familj@ttela.se, max 700 tecken. Susanne Engdal är ansvarig för familjesidan. Kim skrev notis efter Earth Hour skickar till båda tidningarna. Blev ingen föreningsnotis. Bm skickat refererat efter arr. 15/4-18 TTELA tog in notis 18 april med foto.

Insändare
22. Mall för manus läggs ut på naturkontakt från riks. (samt utskick från riks klädbytararr.?) Skickas till insandare@ttela.se och info@vanersborgaren.se (under rubriken från läsekretsen) Anna som fixar insändare. Ingen insändare togs in i lokaltidningen.

Pressmeddelande
23. Skickas till redaktionen. Kim har bollat mot Britt-Mari och skickat pressmeddelande till TTELA, Vänersborgaren, P4 Väst 3 april 2018. Riks hade grundmanus.

24. Prata med press/radio (ge intervjuer). Följa upp pressmedd efter nån vecka för att stämma av om de fått det om de funderar på att skriva nåt. Johan Blixt från Vänersborgaren intervjuade Britt-Mari och gjorde nästan helsida 11/4 med bra text. Artikeln listade förinlämningsplatser.
P4 Väst kom till vår lokal och intervjuade Britt-Mari, Kim och några besökare.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6930965

Hemsidan
25. Skriva till hemsidan gör Webbgruppen (Kim o Britt-Mari)

Facebook
26. Facebook Inlägg på NF Vbg facebook gör Webbgruppen (Kim o Britt-Mari samt Ingvar)

27. Inlägg på andras facebooksidor inlägg gjort i gruppen ”önskas/bytes/skänkes i Trollhättan/ vänersborg” 21mars. Fairtrade City VBG hjälper gärna till med spridning av info via facebook enl. Helena L. Gjordes inför Earth Hour.

Timjan/Fritidsgården
28. Kim o Thomas har flera ggr träffat Hedvig på Timjan som försökt få tag på ungdomar. Gav inga intresserade volontärer. Deras ungdomar är inte intresserade,

Riks kalender
29. Britt-Mari uppdaterar Riks kalender.

Riks klädbytargrupp
30. Vänersborg är registrerat i Riks-NFs register (kansliet i väst/gbg) med aktuella förinlämningstider. infosida https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/sveriges-storsta-kladbytardag Kontakt: Sara Örberg, Bra Miljöval Kvalitet och Administration, +46 (0) 768 66 57 07.

Affischering:
31. Beställt Material via https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/sveriges-storsta-kladbytardag 1 stort paket + 100 extra foldrar (totalt 350 foldrar) + 40 extra affischer. (totalt 70 affischer) Vi hade ca 15-20 affischer över. Och kanske 40-50 foldrar. Vi var dåliga på att lägga ut foldrarna i butiker. Hur lämnar vi ut foldrar? Hur kan vi bli bättre på det? Ska vi inventera och lista bra folderställen också? Vi bestämde inget om detta.

32. Anna: 4 st t biblioteken. Tygladan, Näl.
Birgitta: Turistbyrån, Anslagstavlan vid torget och Nordéa/biblgränd, Modeff, Bokhandeln, Princess, Hemköp.
Britt-Mari: Torpa vårdcentral, 2-3 st på Tärnan, Birger Sjöberg, Torpaskolan, Trollhättans Stadshus, Högskolan Väst i Trollhättan.
Johanna: Arbetsförmedlingen, Lyckans secondhand, Bergagården, Naturskolan, Kim: Studiefrämjandet, Timjan, Kims sons skola, Hudlyftet, Salemkyrkan, Pizzeria Alladin, vargöns anslagstavla, Ica vargön, Vargöns kyrka (,Låst) Fritidsbanken.
Susanne: Friskis & Svettis, Regionens hus, Fridaskolan,
Thomas: Vänerparken, Resecentrum Öxnered, Blå kiosken blåsut, Caféet på Resecentrum. Resecentrum, (Brålanda och Frändefors?) Pizzeria Italia, Restad gård
Tar ej affischer: Kalasboden, ICA kvantum, Ohlssons hörna.

Material:
33. beachflagga, banderoll, SNF-gröna knappar till Volontärer. Räckte inte till alla. Band med SNF finns 2 stycken, Tycker att vi borde ha band till alla volontärer. Programblad. Vi hade infoblad om Fairtrade och FT-affischer lånat av kommunen och Britt-Mari. Vi hängde ut vägvisning 2 skyltar från Lidls parkering. Vi hängde ut kläder på byggstaketet och ett klädstreck med kläder.

34. Kassar/påsar till utlämningen – vi fick över.
35. Säckar till restkläder. (det kan behövas ca 20 stycken)
36. Tape, vit häftmassa till affischer, häftstift. Tuschpennor.
37. Affischer att skriva på.
38. Lotteri – vi hade inget lotteri år 2018 / det finns lotteriringar och lite vinster i förrådet.

Skyltar om kemikalietillverkning, vattenförbrukning som var med i stora paketet kom aldrig upp (blev lagda åt sidan) men vi satte upp en del äldre som vi hade sparat.

Klädställningar
3 stycken IKEA= Naturskyddsföreningen (förvaras i NFs förråd).
1 stycken = stabil hopfällbar som NF fått (förvaras i NFs förråd).
2 stycken = Thomas köpt från Erikshjälpen
1 stycken = Kim
2 stycken = Carina Andersson
1 stycken = Susanne
1 stycken = Johanna
1 stycken = Inger Berg
2 stycken = Anna
1 stycken = Birgitta

Vi använde 5 av skolans klädhängare. Varav två bands ihop med längre stänger emellan och 2 stycken med kortare gardinstänger/rundstav emellan.

1 stycken = Anette Bader – behövde inte användas
1 stycken från Annas svärmor Britta behövdes inte

Klädgalgar
Vi har tillräckligt med klädgalgar ca 8-10 kartonger.

Provrum
Vi hade 1 skrubb (med två små extralampor)
Vi hade 3 stycken provrum bakom lösa pappskärmar.
Man kunde även gå på HWC och prova kläder men det marknadsförde vi inte till besökarna.

Speglar: Birgitta 1 st., Johanna 2 st, Britt-Mari 1 stor, 1 mindre med upphäng samt 5 st badrumsspeglar utan upphängning. Kim 1 st.

Kommunikation och socialt
39. Hur får vi människor att vilja stanna och prata lite längre? Hur funkade det i Caférummet? Hade vi dålig skyltning om Cafe och filmvisning? Ska vi ha modevisning av redesign. Kanske att folk kan lämna in egna för utställning.

40. Inger berg gör gärna skyltar till Toa, Cafe. Fika FTC VBG sponsrar med Fairtrade-choklad, kaffe och te. Vi tar gärna sponsring från FTCvbg. Vi får inte ta betalt för det. Vi ska ange att stödet kommer från FairtradeCity Vänersborg. Vi bestämde att tacksamt ta emot både kaffe, te och chokladbitar för provsmakning av Fairtrade Choklad mot att vi gör FairtradeCity-reklam. Vi får då inte ta betalt för kaffe/teet. Helena har beställt 1,5 kg kaffe och 2 pak te + chokladbitar. Thomas hämtade efter kontakt med Helena Lensells kollega Reneih Asaad, som arbetar med Fairtrade i dagsläget.”. Vi lånade Fairtrade – rollup 14 /4. Vi diskuterade att ha mer gofika 2019 när vi firar tio år. Vi diskuterade att ha caf´eet i stora salen (trappen)

Kaffebryggare o kaffefilter = lånar av fridaskolan
Termosar = lånar av fridaskolan
Vattenkokare = lånar av fridaskolan
Safttillbringare = lånar av fridaskolan
Muggar = SNF köpte 240 st papp (gick åt 34) o 30 plastglas (gick åt 22)
Teskedar = SNF köpte
Fairtrade chokladbitar 1 påse = sponsrat av Fairtrade City Vänersborg
Fairtrade kaffe 1,5 kg (gick åt 1/2) = sponsrat av Fairtrade City Vänersborg
Fairtrade tepåsar, några få gick åt = sponsrat av Fairtrade City Vänersborg
Fairtrade Sockerbitar = SNF köpte
Saft = SNF köpte Gick åt knappt en flaska.
Mjölk =SNF köpte, gick åt knappt 1 liter.
Servietter = SNF köpte. Många kvar.

41. Hållbarhetschallenge – Provkampanj från Riks. Vi funderar på att ha med det under re-designkväll i slutet av april. Vi fick in några svar. HUR MÅNGA? Susanne har svaren.

42. Vi gjorde egen enkät – Vad gav det? (susanne har enkäter)

43. Värvade vi någon ny medlem? Nej

Filmvisning av korta filmer på Youtube.
44. Projektor finns i klassrummet. Vi kopplade upp Susannes jobbdator med uppkoppling till webben. Alice gjorde spellista på textilfilmer och fairtradefilmer. Var det någon som lyssnade/tittade på filmerna? För ljust, borde vi dragit ner gardinen? Skulle filmvisning vara i annan sal? Borde vi placerat ut ”biostolar istället”. Nu var det möblerat för fika runt småbord. Det var lite folk där men inte så många. Lägg in schema för en kafé inkastare som pratar för filmvisning och café.

45. Pengar o ekonomi. Ska vi ha frivilligt bidrag till föreningen? NEJ, vi vill hellre värva nya medlemmar! Vi tror att vi i stort sett är självbärande. Vi borde utarbeta en pengaansökan från Riks. JA det borde vi. Ansökan görs på hösten. Lämpligt att försöka formulera nu när vi är i färskt minne. Bjuda mer fika på jubileet.

Bemanning
Köra grejer:
46. Thomas och Johanna körde grejer till Fridaskolan på Torsdagen Stfr kl 16.30 – obs ta med beachflagga och banderollerna för att kunna visa vägen för klädinlämnare på fredag kl 16-18. Birgittas och Johannas bil. Köra grejer o kläder funkade bra.

Bemanning på fredagen:
47. Bemanning 15 personer. (förra året var vi 19 stycken på fredagen). Vi började kl.15: Susanne Björk, Inger Berg, Irene Persson, Birgitta Gelang, Thomas Ögren, Meiying Shi, Johanna Björk, Lena Ericson, ca kl. 15.30 kom Britt-Mari Karlsson, Kim Blomster, Carina Andersson, Alice Odby, Louise, Cassandra och Maja, Anna Jihmanner kom sent kanske 16.30 Vi fikade kl. 18.15 Vi var klara ca 19.30

Var det för många volontärer? Nej, men det var tre som gick vid tolv-tiden eftersom vi frågat om någon ville gå tidigare. Vi hade en checklista men hade inte delat upp arbetsuppgifter på enskilda personer. Bra eller dåligt. Det känns som kaos i början. Hur tycker ni det funkade? Vi behöver ha en samling på fredagen för att ta upp hur det funkar.

Vi behöver ha en morgonsamling direkt på lördagen.
Bemanning på lördagen:
48. Arbetsgrupper på lördagen: Anna Jihmanner, Inger Berg, Irene Persson, Birgitta Gelang, Britt-Mari Karlsson, Kim Blomster, Thomas Ögren, Susanne Björk, Johanna Björk, Alice Odby, Carina Andersson, Lena Rube, Louise, Cassandra och Maja, Meiying Shi, (Lena Ericson kom ca 12 på lördagen + hopplockning och städ) Birgit Andersson och Emelie Walsund Pérez jobbade 10-12. är vi för många kl 12-14? Kändes det tråkigt? Nej

49. Bemanningsplan: grundidén är att blanda så att man jobbar med olika personer och med olika uppgifter. Syftet är att lära känna varandra i gruppen. Har man framfört att man vill vara ihop har man fått det. Syftet är också att man ska känna sig trygg med var man ska vara och vad man ska göra. Vi hade stationerna: Inlämning, utlämning, hänga upp, hålla ordning, datorkoll och filmvisning Samt en kombination för Cafe + medlemsvärvning + hållbarhetschallenge + enkät.

Vi bestämde att projektledaren och lokalansvarig ska inte schemaläggas utan kunna hoppa in med lite av varje.

Borde vi ha kortare pass på varje station? Nej. Vi behöver fler olika ansvarsområden/stationer. Det är svårt att fördela schemat när vi inte behövs jämt över på alla stationer.

Ska vi ha annan indelning av bemanningen? Ska flera volontärer ha uppgifter att bara prata med folk – även när de är runt och letar kläder? Ska vi dela upp kaffe/film/ medlemsvärvning / miljöutmaning i olika stationer?

Borde vi schemalägga raster? Vi borde ordna rejält fika/sallad även på lördagen för volontärerna. Söka projektpengar.

Fotografera Brygga kaffe, Ställa i ordning Fika, enkät, filmvisning hänga upp klädstreck ute, banderoller Diverse ställa i ordning + Hänga upp Hålla ordning
kl. 9.00.-10.00 Birgitta Gelang Susanne Björk Lena Rube Britt – Mari Karlsson Anna jihmanner
kl. 9.00-10.00 Carina Andersson Johanna Björk Thomas Ögren Birgit Andersson Emelie Walsund
kl. 9.00.-10.00 Meiying Shi Kim Blomster Alice Odby Inger Berg
kl. 09.00.-10.00 Louise Cassandra Maja P Wällersten Irene Persson
Utlämning Fika, enkät, Medlem /vad vill du Inlämning 3pers Hänga upp Fotografera
Hålla ordning Filmvisning hålla koll på datorn.
Kl.10.00-11.00 Anna jihmanner Birgitta Gelang prata + enkät Thomas Ögren Lena Rube Britt – Mari Karlsson Cassandra
Kl.10-10.30
kl. 10.00-11.00 Birgit Andersson Inger på filmvisning 10,30-1111 Kim Blomster Susanne Björk Carina Andersson Johanna Björk
10-10.30
kl. 10.00-11.00 Emelie Walsund Irene Persson
film 10.30-11 Alice Odby Meiying Shi Inger Berg 10.30-11
Louise Cassandra
10.30-11 Maja P Wällersten Irene Persson
10.30-11
Utlämning Fika, enkät, Quiz Medlem /vad vill du Inlämning 3pers Hänga upp Hålla ordning Filmvisning hålla koll på
Kl. 11.00 -12.00 Britt – Mari Karlsson Anna jihmanner Birgitta Gelang Alice Odby Lena Rube Louise
kl.11-11.30
Kl. 11.00 -12.00 Susanne Björk Kim Blomster Inger Berg Emelie Walsund Birgit Andersson Thomas
11-11.30
Kl. 11.00 -12.00 Johanna Björk Thomas Ögren Irene Persson Carina Andersson Fotografera – be om lov Kim
kl.11.30-12
Meiying Shi Louise + film Cassandra Maja P Wällersten
Utlämning Fika, enkät, Quiz Medlem /vad vill du Inlämning 2pers Hänga upp Hålla ordning Filmvisning hålla koll på
kl. 12.00-13.00 Lena Rube Britt – Mari Karlsson Johanna Björk Birgitta Gelang Alice Odby Susanne
kl. 12-1230
kl. 12.00-13.00 Inger Berg Susanne Björk + film Kim Blomster Anna jihmanner Thomas Ögren Meiying kl.12.30-13.00
kl. 12.00-13.00 Irene Persson Meiying Shi + film Louise Carina Andersson Maja P Wällersten Fotografera
Be om lov
Cassandra
Utlämning Fika, enkät, Medlem /vad vill du Inlämning 1pers Hänga upp Hålla ordning
Fotografera Filmvisning hålla koll på
kl. 13.00-14.00 Thomas Ögren Lena Rube Britt – Mari Karlsson Anna jihmanner Susanne Björk Maja
kl.13-13-30
kl. 13.00-14.00 Kim Blomster Inger Berg Alice Odby Johanna Björk Lena Ericson + film Lena Ericson kl.13.30-14
kl. 13.00-14.00 Carina Andersson Irene Persson Birgitta Gelang Louise Cassandra
Maja P Wällersten film kl.13.00-13.30 Meiying Shi
Ta ner klädstreck Packa bilar räkna kläder o Plocka ner räkna kläder o Plocka ner i säck Städa cafe
+ sen övrigt (alla ) Ta ner banderoller Räkna brickor. hålla koll på datorn
kl.14.00-15.00 Anna jihmanner Britt – Mari Karlsson Maja P Wällersten Susanne Björk Carina Andersson Kim
kl.14.00-15.00 Thomas Ögren Inger Berg Cassandra Johanna Björk Lena Rube
Alice Odby Irene Persson Birgitta Gelang Kim Blomster + ta dator Lena Ericson
Meiying Shi Louise

Vad gör man på de olika stationerna:
Inlämning – tar emot kläder, lämnar ut max 5 kuponger. Kan dela ut skänkta brickor till personer som verkar behöva, t.ex. nysvenskar, asylsökande.
Hänga upp – Galgar inkomna kläder, hänger ut dem i lokalen, efter kl.12 börja packa galgar om det är lugnt.
Hålla ordning – Gå runt i lokalen, plocka upp grejer som ramlat, rätta till, prata med folk,
Utlämning – 1 person ska räkna antal besökare och antal män av dem (skrivs upp på lapp i utlämningen) man kan turas om under timmen i utlämning. Övriga tar emot kuponger (blandas inte ihop med inlämningens kuponger) Packa ner kläder.
Vid tid över räkna inkomna klädbrickor och bunta ihop dem med gummisnodd i högar med 100 st i varje. (blanda inte ihop med brickor som skänkts eller som hör till inlämningen)
Fråga om de har överblivna kuponger som de vill skänka till annan behövande. DESSA LÄGGS SEPARAT BURK som inte får blandas med brickor som använts för betalning av kläder.
Fika + prata med besökare, fråga om de är medlemmar, vad de vill göra i föreningen, vill de anta hållbarhetschallenge. Värva medlemmar, dela ut program, prata hållbarhet och cirkulär ekonomi. Se till att det finns kaffe o Te. Vatten hämtas i städskrubben vid toaletterna.
Filmansvar: Minst en person ska ha koll på datorn och se till att det rullar filmer om textilier eller fairtrade hela tiden. Alice gjorde spelschema så filmerna rullar runt automatiskt. Jag har schemalagt en halvtimme per person, vissa är flera ansvariga att hålla koll på datorn. (behöver du lämna lokalen måste du överlämna ansvaret till annan person i klädbytargruppen)

Lördag efter stängning
FÖRST. Räkna kläder på varje klädstång- skriv typ och antal på maskeringstape och sätt på klädställningen. SEDAN: När alla kläder är räknade kan vi börja packa ner kläderna i säckar. Vi behöver tala om att när vi plockar ner överblivna kläder att vi viker ihop fint. Vi lade olika typer av plagg i olika säckar och märkte upp säckarna med antal och typ av plagg.
Plocka ner galgar, Olika galgar i olika kartonger
Plocka ner affischer, banderoller inomhus.
Plocka ner klädstreck och ev affischer utomhus
Räkna brickor i Utlämningen = totalt antal utlämnade plagg. Bunta ihop i högar med 100 i varje. OBS Blanda INTE ihop med brickor som är kvar i inlämningen. Summa: antal kvarplagg + antal brickor i utlämningen = totalt antal inlämnade plagg.
Räkna kaffemuggar från start + räkna överblivna kaffemuggar efteråt =
Riva provrum
Flytta tillbaka klädställningarna som ska till sina resp. klassrum
Städa lokalerna
Köra Grejer, Galgar o klädställningar till förrådet samt
+ överblivna kläder för mellanlagring hemma hos någon/några tills vi kan lämna till mott.
(+ bms speglar 1 stor, 1 halvstor, 5 badrumspeglar, ) ska köras till Britt-Mari

Happy Hour sista timmen
50. Rea ut kläder sista timmen. Vi gjorde en särskild burk för de brickor som vi lämnat ut två plagg för. När vi räknat dem multiplicerade vi antalet brickor gånger 2. Det funkade jättebra att göra så för att få fram antal utlämnade plagg.

51. Vart skänker vi överblivna kläder: Diakonalt center, Erikshjälpen, Röda korset, Det uppkom ett missförstånd då vi trodde att IMÄI (ingen människa är illegal) skulle få en del överblivna kläder. Vi antog att de ville ha, så kläder lades undan till dem redan i upphängningen. Det ska vi aldrig göra till någon. Bara trasigt o smutsigt tas undan redan vid inlämningen. Vargön Innovation fick inget – vi hade inte kollat upp om de ville ha lump.

Redesign
52. Skräddare Eva-Lena o Ann i skrädderiet i nordstan (kronogatan) är redesign intresserade. Kan vara sugna att vara med på Re-design på Fridaskolan vid senare tillfälle. /Kim fortsätter diskussionen. Datum för re-design = ti 24/4 – to 26/4. helst inte onsdag enl SB.Kim ringer och kollar med Eva-Lena. Extra: Kolla Sveriges konsumenter/ stilmedveten om klädbytardag. Blev inget av eftersom skräddarna hade missuppfattat det datum de bestämt med kim.

Ska vi ha en klädstång med defekta plagg att använda för redesign? (dessa skulle i så fall vara gratis). Vi är positiva till att prova. Men hur ska det skiljas från andra kläder. – det behöver vi lösa.