bytkladernu

Våra planer 2019

Länk till dagordning mötet 21 mars

Innehåll

Våra planer 2019. 1

Studiecirkeln. 2

Budget. 2

Volontärer. 4

Medlemsmail om volontärer: 5

Volontärförmåner. 6

Utställning. 6

Utställning 25 mars-8 april på biblioteket. 6

Utställning på Vänersborgsgalan 6 april 6

Skyltmaterial- vad ska vi ställa ut?. 6

Förinlämning: 7

Marknadsföring. 7

Marknadsföring – Turistbyrån. 7

Marknadsföring – schema. 7

Kampanjmaterial 8

Affischplatser  60 affischer. 9

Klädbytardagen. 10

Klädställningar. 10

Speglar. 10

Spotlights. 10

Provrum.. 11

Kommunikation och socialt. 11

Räkna besökare: 12

Fotografer. 12

Filminspelning: 12

Quiz i mobilen ”Fixa grejen i Vänersborg”: 13

Britt-Mari har googlat fram följande förslag på reparatörer: 13

Pengar o ekonomi 14

Bemanning. 14

Köra grejer: 14

Bemanning på fredagen: 14

Bemanning på lördagen: 15

Arbetsgrupper på lördagen: 15

Redesign. 16

Happy Hour sista timmen. 16

Datum för utvärderingsmöte. 16

Wargön innovation har också klädbytaraktivitet 6 april 17

Studiebesök på Wargön Innovation. 17

Hur mycket tid lägger vi volontärer?. 17

Modevisning under Klädbytardagen 6 april på Fridaskolan INSTÄLLT.. 17

 

 

Studiecirkeln

Närvarande 20190222: Birgitta, Anna, Thomas, Kim, Camilla (till kl 19.30) Anteckningar i blått från mötet 22 feb, gjorda av Kim Blomster.

Kommande träff för planering av våra aktiviteter blir den 21 mars kl.18:30 hos Thomas Ögren, Sandelhielmsgatan 3, Vänersborg (0733-456663)

Budget

Specifikation av intäkter och kostnader.

Komplettera gärna med egna rader för att förtydliga!

Intäkter
Projektbidrag riksföreningen 30 000 kr             25 000 kr
Extern finansiering:
Kaffe & te + chokladbit = Fairtrade City Vbg
Gratis lokal klädbytardagen = Fridaskolan (värde)
300 kr
2000 kr
Kretsens/länsförbundets egna medel    5125 kr
Studiecirkelarvode   7 x 105 kr =      735 kr
Fikabidrag under klädbytardagen (överskott)      200 kr
Summa intäkter  33360 kr
Kostnader
Kategori Till vad? (Vem/vilka?) Belopp (kr)
Resekostnader planering samt genomförande
2,90 kr/ km x 300 km.
Milersättning för volontärer som kör kläder och grejer.
De som planerar Quiz, studiebesök och modevisning.
870 kr
Hyra av en släpkärra tre dagar = 1127:- Köra kläder, klädställningar, mm från förråd till lokalen och till loppisar och återvinningsföretag. 1127 kr
Lokalkostnader/Hyra Hyra 2 dagar 2000 kr
Förtäring till klädbytardagen och förberedelse
2 kg Kaffe / 2 fp te = 300 kr
Macka á 40 kr x 2 x 24 pers = 1920 kr
Sallad á 100 kr x 24 pers = 2400 kr
Revidering: Macka á 40 kr x 2 x 18 p = 1440 kr
Sallad á 100 kr x 18 pers = 1800 kr
Klädbytardagen 24 18 volontärer x 2 dagar 4620

3540 kr

(diff 1080:-)

Marknadsföring, annonsering 3 st beachflaggor á 1081:-/st
1 gatupratare 1750:-
3243 kr
1750 kr
Annons ttela 3 två olika aktiviteter: klädbytardag, utställning/modevisning och studiebesök 4 moduler TTELA 5168:- + moms = 6460:-    3 ggr 19 380 kr
12920 kr
(sparat 6460:-)
Annons Vänersborgaren 2 moduler
+ 5 småannonser evenemangssnytt
(3 för kl.bytard och
1 för modevisning resp 1 för studiebesök)
1 ggr onsdagen före klädbytardagen + småannonser 1500 kr
Filmhyra och visningslicens Hyra och avgift för offentlig visning 800 kr
Övrigt (definiera)

 

Inköp av spotlight till provrum: 3 x 150 kr

Inköp av speglar 3x ca 80:- second hand.

450 kr

 

240 kr

Axelband till Volontärer Reflexvästar á 110 kr

Säkerhetsnålar 1 fp

25 x 94:-

30 kr

2350 kr

30 kr

Lön för anställning, inkl. sociala avgifter och semesterersättning – Obs!**
Summa kostnader 38360 kr
Antal anställda, sysselsättningsgrad (%), antal månader eller timmar** Ideellt arbete: antal personer och antal timmar
 

 

Klädbytardag: 2 pers Projektledare x 80 timmar.
Inre grupp volontärer: 7 pers x 40 timmar.
Extra volontärer dag före och på klädbytardagen: 15 pers x 10 tim.Utställning/Modevisning: 1 projektledare = 40 tim       Inre grupp volontärer: 2 pers x 20 timmar.Studiebesök: ansvarig: 1 p x 10 tim

Quiz: 2 personer x 10 tim

Projektansökan och projektredovisning 30 tim

Summa Antal personer: 30 pers
Antal timmar:  730 timmar

Eventuella kommentarer om budgeten.
 Vi kommer också att marknadsföra våra arrangemang via vår hemsida, vår facebooksida, via pressmeddelande, studiefrämjandets kalender, insändare, mail till medlemmar, affischering etc.

Volontärer

Affisch om volontärsuppdrag:

Britt-Mari har tagit fram en affisch tänkt för skolungdomar.
– Uppsatt utanför Timjan lördag 9 feb. (kom inte in, öppet andra tider på Timjan),
– Turistbyrån lör 9 feb, – komvux (f.d. högskolan) mån 11 feb, – BS-gymnasiet mån 11 feb
– Torpaskolan  mån 11 feb.

Volontärinlägg på facebookgruppen ”Sveriges störta klädbytardag”

Britt-Mari Karlsson, 11 februari kl. 18:43

Vi försöker få nya volontärer i Vänersborg. Har affischerat vår gymnasieskola, högstadieskola och komvux idag.

 

 

Formulärets överkant

Johanna Hedqvist Smart! Återkoppla gärna här om det gav effekt. Vi mailade ut till alla våra medlemmar förra året, men tänker att det är ju bra att involvera folk utanför föreningen också. Några kanske förhoppningsvis engagerar sig sedan.

 

Britt-Mari Karlsson Vi har frågat våra nya och vi har fått kontakt genom tidigare volontärer. Genom ett särskilt utskick via naturskyddsföreningens medlemsregister samt en affisch (som den på bilden i inlägget) som turistbyrån haft i sitt skyltfönster.

 

Medlemsmail om volontärer:

Kim skickade utskick via medlemsregistret 10 febr.
Camilla efterfrågar text till mejl som hon kan skicka ut till sitt nätverk. Kim lägger till i kampanjplanen och skriver ihop textförslag. Britt-Mari skickat över kopia på medlemsmailet om volontärer 13/3. Kim skickat bättre text 17 mars.

Vi har fått in nya volontärer:
Lena Jansson kan 5/4 från 16.00 samt 6/4
Malin Sjöstedt kan 5+6 april.
Marie Månerlid kan 5+6 april.
Iréne Svensson, kan 5-6 april
Camilla Fors kan 5-6 april
Eva Spetz (kan inte 5-6 april men kanske något innan dess)

(Lave Thorell meddelar att han inte är med på klädbytardagen eller förberedelser.)

David på Timjan har fått affischer om volontärer, digital form också så de kan dela i sina kanaler. David tar upp frågan om volontärarbete 5-6 april på deras möte måndag 25 februari.

Volontärförmåner

Kim har i mailsvar till en av våra nya lovat att de volontärer som jobbar på fredag/lördag får också välja plagg före vi öppnar dörrarna för allmänheten.  Så då måste det gälla samtliga volontärer eller hur? (hade varit bra om vi hade bestämt detta först och i vilken omfattning det ska gälla). På mötet 21/2 beslutar närvarande att alla volontärer får välja 1 plagg före kl 10.00 på lördagen.  Alla volontärer får fika på fredag och mat (typ sallad) på lördag.

Utställning

Utställning 25 mars-8 april på biblioteket

Utställningsplats är bokad. Exakt var vi får vara är inte klart. Ev på torget där nere eller uppe vid trappan om vi får vara uppe.

TÖ är samordnare för uppsättning och nedtagning av kampanjmaterialet samt får fler att hjälpa till. Susanne och deltagarna på fixa grejencirkeln ordnar utställningen på Biblioteket mån 25 mars. Tas ner torsdag  eller fredag??? 5 april för flytt till Fridaskolan. Karin Lindstedt har lovat ta ner och flytta utställningen till Fridaskolan. Flyttas sen efter klädbytardagen till Arena Vänersborg för entrehallen till Vänersborgsgalan.

Britt-Mari har bett Karin o Susanne att ändra slutdatum med biblioteket så de vet att vi plockar ner fredag eller torsdag?? 5 april.

Några fler volontärer till utställning och flyttningarna. Vem gör vad?

 Utställning på Vänersborgsgalan 6 april
Vart kan vi vara, bra om det samlas många människor som annars inte skulle söka den kunskapen och inspiration som vi vill förmedla.  Vi skulle kolla om vi kan ha modevisning på Vänersborgsgalan. Fixa-grejen-studiecirkeln hoppas vi kan fixa någon sorts modevisning (funkade inte, Kim har inte ork o tid att rodda detta) Men vi kan ha utställning.
Kim har kontakt med Mia på Forum Vänersborg och Kim hör sig för på nästa Fixa grejen-träff torsdag 28/2. Om vi inte har någon galaklänning så finns i alla fall möjligheten att få ha en utställning i foajén! Fortsättning följer…

Vi kan ha en utställning i foajén på Arenan vid Vänersborgsgalan, och Susanne tyckte det var bra idé. Då har vi det som blir i biblioteksutställningen och kanske det som hon har med från skolan på Miljöforum onsdagen innan. Prata med Susanne om det. Kim ringer Mia på Forum Vänersborg och kollar upp tider när vi ska/kan vara där.

Britt-Mari har bett Anna kontakta de 2-3 personer som svarat modevisning på min enkätfråga på hemsidan och ta reda på om de vill vara med på riktigt. Hur har det gått med det? Anna har försökt kontakta dem via Facebook; Arja jobbar på Fridaskolan – Susanne kollar om hon kan vara med, Meiying bor i Skåne = ej aktuell. SEva bor i Vargön.

Skyltmaterial- vad ska vi ställa ut?

Vi kan få låna två herrbetjänter av Ann-Marie Nilsson, vill vi det?
Kan vi få låna Natures skyltdocka med bladklänningen?
Har Lindex eller Lundbergs några skyltdockor att låna ut?
Kan vi låna provdockor? Hur hänga kläder? (risk att kläder stjäls?), Vad har vi för outfits att visa? Vad har vi för lagade grejer. Vet ej, Kim kollar detta med Fixa grejen-studiecirkeln 28/2.

  • BM har en tunika, breddad på tjockleken med kilar i sidan. Den har varit klänning som blivit för kort, har därför klippts av till en blus.
  • BM har en dokumentportfölj gjord av drickaburkar och klädd med serietidningar inuti (från senegal)
  • BM har en vändbar jacka sydd av madrasstyg.
  • Kläder ryggsäck mm. Från redesign-studiecirkeln
  • Klänning i plastförpackningar på miljöforum.

Förinlämning:

Britt-Mari har bett Thomas kontakta de 3 personer som svarat klädinsamling på min enkätfråga på hemsidan och ta reda på om de vill vara med på riktigt. Hur har det gått med det?

  • Under Earth Hour den 30 mars samlar vi in kläder på
    – Biblioteket på dagen.   Bemanning kl. 10-14 Susanne och Kerstin Lidén och Karin Lindstedt

    – i plantaget på kvällen. Bemanning kl. 19.30 – 21.30 Kim och Susanne, Karin Lindstedt.  (BM har frågat Eva Spetz också, ej fått svar)
  • Hudlyftet i Vargön 25 mars – 5 april  (lördagsstängt). Kim ska mejla Anna på Hudlyftet om klädinlämning för att stämma av läget och så hon får dagarna på pränt.  Kim fixar uppdukning, skylt, material och lämnar klädbrickor. Hon fixar hämtning.
  • en nyöppnad Massageverksamhet ”Lisas” på Sundsgatan (ligger mellan resebyrån och CKs).  Kim dukar upp och lämnar klädbrickor.
    Vi får turas om med hämtning- Thomas & Birgitta delar upp arbetet.
  • Thomas har frågat om förinlämning även på biblioteket. Har vi fått svar? Vi har fått svaret NEJ

Marknadsföring

Marknadsföring – Turistbyrån

Kim har 10 feb mailat följande text till turistbyrån för publicering i mars:

Rubrik: Förinlämning kläder till Klädbytardagen

Naturskyddsföreningen Vänersborg arrangerar Klädbytardagen för tionde gången 2019, och vi är återigen i Fridaskolan lördag 6 april kl 10-14. Men förinlämning av plagg kan ske innan dess!
Lämna in fina och fräscha plagg du inte använder längre och få max 5 kuponger att gratis byta till dig andra plagg på Klädbytardagen 6 april.
Förinlämning kan ske på följande ställen/tillfällen:
25 mars-5 april hos Hudlyftet i Vargön samt Lisas Hudvård på Sundsgatan, under ordinarie öppettider.
30 mars Earth hour, till föreningen dagtid på Vänersborgs bibliotek och kvällstid i Plantaget.
Kontaktperson: Britt-Mari Karlsson tel/sms 0702-69 74 88.

Marknadsföring – schema

Kim har en separat excel för detta.

  1. Anmälan till SFR kulturarrangemang
  2. Ta kontakter för att få tidningarna att skriva
    Skicka pressmeddelande till redaktionen på TTELA, Vänersborgaren, P4 Väst. Riks hade grundmanus 2018.
  3. Skriva texter till tidningarna (före aktivitet, efter aktivitet)
    1. Insändare (från riks?)
      Mall för manus läggs ut på naturkontakt från riks. (samt utskick från riks klädbytararr.?) Skickas tillinsandare@ttela.se och info@vanersborgaren.se (under rubriken från läsekretsen)
    2. Vänersborgaren Föreningsnytt efter aktiviteter

Skriva notis eller artikeltext inför Earth hour

  1. TTELA – skriva färdig artikeltext /notistext
    Vänersborgaren Från läsekretsen” skicka till info@vanersborgaren.se

TTELA–föreningsnotisenfamilj@ttela.se, max 700 tecken.

 

  1. Prata med press/radio (ge intervjuer)
  2. inlägg på facebook, skapa klädbytargrupp som undergrupp på FB?
  3. Skriva till hemsidan
  4. Riks kalender uppdatera
  5. Riks klädbytargrupp och uppdatera info

Vänersborg är registrerat i Riks-NFs register (kansliet i väst/gbg) med aktuella förinlämningstider. infosida https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/sveriges-storsta-kladbytardag  Kontakt: Sara Örberg, Bra Miljöval Kvalitet och Administration,  +46 (0) 768 66 57 07.

  1. Småannonser i TTELA på gång 2 st
  2. Annons i Vänersborgaren (bet av SFR?)

Annons i Vänersborgaren. Det är Lars Blomgren på Studiefrämjandet som har hand om Naturskyddsföreningens arrangemangsbidrag via dem. xxxxx kontaktar SFR om pengar och Vbgaren om annonskorrektur, 2018 fick vi fråga efter korrekturet och fick det extremt sent. xxxxxx pratar med Sfr om att NFs pengar på SFR ska betala annons. Lars Blomgren på Studiefrämjandet har godkänt att betala annonsen. Kolla upp om faktura kan gå direkt och faktureringsadress, referensnummer. pris 2018 enligt hemsidan är 844:-  Vi beställde annons till den 11 april 2018 (dvs samma vecka som arrangemanget). Borde vi haft annonsen 1,5 vecka före istället? I så fall manusstopp 22 mars.  Och liten föreningsannons samma vecka? Kan/törs vi skippa annonsen?

  1. Pressmeddelande (till TTELA, Vbg-aren, 7dagar, SR P4 Väst)
  2. Medlemsutskick/månadsmail
    1. – klädinlämning Earth Hour
    2. – klädinlämning
    3. – Klädbytardag

Kampanjmaterial

Inventering av kampanjmaterial som finns i vårt förråd – TÖ ansvarar

Kim beställde profilmaterial 3 mars, det har kommit och finns i förrådet.
4 st västar, á 87 kr/st
3 st beachflaggor á 1081 kr/st  (kim har bara beställt och fått två stycken)
2 st flaggor/banderoller á 674 kr/st
1 st gatupratare 70 x 100, svart á 1533 kr
Totalt: 6 472 kr (inkl moms)

Britt-Mari beställde materialpaket med affischer, broschyrer mm. den 5 mars: STORA PAKETET + angivet extra
• 250 foldrar Klädbytardagen + 150 st = 400 st totalt
• 30 affischer Klädbytardagen + 40 st  = 70 st totalt
• 100 värvningskort
• 1 set med IN och UT-skylt
• 1 stor affisch 50 x 70 cm ”Tre av fem”  + en extra (om vi får det)
• 250 minifoldrar Fixa grejen
• 4 värvningsaffischer Ägodela
• 8 infoblad: ”Kära klädbytare”
10 gröna knappar
500 klädkuponger

Affischplatser  60 affischer

Anna: 5 st t biblioteken. Tygladan, Näl.

Birgitta: Turistbyrån, Anslagstavlan vid torget och Nordéa/biblioteksgränd, Modeff, Bokhandeln, Princess, Hemköp.

Britt-Mari: Torpa vårdcentral, 2-3 st på Tärnan, Birger Sjöberg, Torpaskolan, Trollhättans Stadshus, Högskolan Väst i Trollhättan.

Johanna: VEM ???  Arbetsförmedlingen, Lyckans secondhand, Bergagården, Naturskolan,

Kim: Studiefrämjandet, Timjan, Kims sons skola, Hudlyftet, Salemkyrkan, Pizzeria Alladin, vargöns anslagstavla, Ica vargön, Vargöns kyrka, Fritidsbanken.

Susanne: Friskis & Svettis, Regionens hus, Fridaskolan,

Thomas: Vänerparken, Resecentrum Öxnered, Blå kiosken blåsut, Caféet på Resecentrum. Resecentrum, (Brålanda och Frändefors?) Pizzeria Italia, Restad gård

Tar ej affischer:
Kalasboden, ICA kvantum.

 

Borde vi affischerat på Gymnasierna i Trollhättan; MÅG, Nisse, folkuniversitetet, Dr.Blankas. Fridaskolan, Nya Skolan?

Vi var dåliga på att  lägga ut foldrarna i butiker. Hur lämnar vi ut foldrar? Hur kan vi bli bättre på det? Ska vi inventera och lista bra folderställen också?

Text till affischerna

”Lördag 6 april kl 10–14 i Vänersborg i Fridasalen i Fridaskolan
Närmaste parkering är vid Lidl

Förinlämning möjlig hos

  • Earth Hour 30/3 Biblioteket 11-14, Plantaget kl.19.30-21.30
  • Lisas Hudvård 25/3 – 5/4 10-18 Sundsg 8c Vänersborg
  • Fridaskolan fredag 5/4 16-18
  • Hudlyftet/SkinMovement 25/3 – 5/4 10-18 Nordkroksvägen 2 i Vargön”

Text till broschyrerna

Kim har tagit fram förslag

Klädbytardagen

äger rum 6 april i Fridasalen på Fridaskolan, Repslagarevägen 14 i Vänersborg. (samma lokaler som 2017 och 2018).

Klädställningar

3 stycken IKEA= Naturskyddsföreningen  (förvaras i NFs förråd).
1 stycken = stabil hopfällbar som NF fått (förvaras i NFs förråd).

2 stycken = köpt från Erikshjälpen

1 stycken = Thomas  – hade Thomas med en privat?

1 stycken = Kim

2 stycken = Carina Andersson

1 stycken = Susanne
1 stycken = Johanna

1 stycken = Inger Berg

3 stycken = Anna hade två egna plus en från svärmor (Britta)
1 stycken = Birgitta

Vi använde 5 av skolans klädhängare. Varav två bands ihop med längre stänger emellan och 2 stycken med kortare gardinstänger/rundstav emellan.

1 stycken = Anette Bader (behövde inte användas)

Speglar

Thomas har köpt en spegel för 65 kr på erikshjälpen tis 12/2  Ställs i förrådet.
Speglar 2018: Birgitta 1 st., Johanna 2 st, Britt-Mari 1 stor, 1 mindre med upphäng samt 5 st badrumsspeglar utan upphängning. Kim 1 st.

Spotlights

Vi skulle leta spotlights. TÖ kollar. Kim har 4 st spottar att låna ut denna dag.
Anna har 1 spotlight, Birgitta 1 spotlight.

Kassar/påsar till utlämningen.

Säckar till restkläder. (det kan behövas 20 stycken) Karin Lindstedt tar med två rullar.

Tape, vit häftmassa till affischer, häftstift. Säkerhetsnålar.

Tuschpennor.

Affischer att skriva på.

Lotteri – vi hade inget lotteri år 2018 / det finns 3 lotteriringar och lite vinster i förrådet.
Klädgalgar
Vi har tillräckligt med klädgalgar ca 8-10 kartonger. Kjolgalgar?

Provrum

Vi hade 1 skrubb (med två små extralampor)

Vi hade 3 stycken provrum bakom lösa pappskärmar.

Man kunde även gå på HWC och prova kläder men det marknadsförde vi inte till besökarna.

 

Hur använder vi de två klassrummen, var ska cafeet vara? Ska vi ha inlämning i det rummet längst bort.

 

Ska vi hänga fram nya kläder varje kvart, eller varje halvtimme.(alltså inte löpande)

Kommunikation och socialt

  1. Hur får vi människor att vilja stanna och prata lite längre?
  2. Hur funkade det i Caférummet?
  3. Hade vi dålig skyltning om Cafe och filmvisning 2018?

Medlemsvärvning

 

  1. Fika  Ta betalt? (Vi har sagt i ansökan att vi ska få överskott från fikaförsäljning på 200 kr.)

FTC VBG sponsrar med Fairtrade-choklad, kaffe och te o två lådor Bananer. Vi tar gärna sponsring från FTCvbg. Vi får inte ta betalt för det. Vi ska ange att stödet kommer från FairtradeCity Vänersborg. Vi bestämde att tacksamt ta emot både kaffe, te och chokladbitar för provsmakning av Fairtrade Choklad mot att vi gör FairtradeCity-reklam. Vi får då inte ta betalt för kaffe/teet. Vem xxxxxxx hämtar efter kontakt med Reneih Asaad, som arbetar med Fairtrade i dagsläget.”. Vi lånade Fairtrade – rollup

 

Kaffebryggare o kaffefilter                     = lånar av fridaskolan

Termosar                                                 = lånar av fridaskolan

Vattenkokare                                           = lånar av fridaskolan

Safttillbringare                                         = lånar av fridaskolan

Muggar         = SNF finns ca 150 st papp (gick åt 34)

o finns ca 8 st plastglas (gick åt 22)

Teskedar      = SNF köpte

Fairtrade chokladbitar 2 påse               = sponsrat av Fairtrade City Vänersborg

Fairtrade kaffe 2 kg           (2018 gick åt ½ kg)          = sponsrat av Fairtrade City Vänersborg

Fairtrade tepåsar, 2 pak (2018:några få gick åt) = sponsrat av Fairtrade City Vänersborg

Fairtrade Sockerbitar       = SNF köpte, finns kvar i förrådet.

Saft                = SNF köpte Gick åt knappt en flaska.

Mjölk             =SNF köpte, gick åt knappt 1 liter.

Servietter      = SNF köpte. Många kvar.

 

  1. Hållbarhetschallenge – Provkampanj från Riks. Vi fick in några svar 2018. HUR MÅNGA?
  2. Vi gjorde egen enkät – Vad gav det?
  3. Värva ny medlem? Dela ut program. Fråga om de är medlemmar. Fråga vad de vill göra?

 

Räkna besökare:

Britt-Mari funderar om vi kan ha programblad att dela ut till samtliga besökare, genom olika färger för kvinnor och män, så räknar vi antal deltagare genom att hålla reda på hur många vi hade från början. Alternativt dela ut reakupong som kan användas efter kl.13.00 (och räkna hur många vi delat ut).

Vi tar fram en mall på hur vi ska ”göra streck” för varje man vi ser, jämför bemanningsschemat med rad per timma.

Fotografer

Vem fotar på själva klädbytardagen? Kim har mejlat med Ingemar på Naturfotogruppen och de har med det till sina träffar. De är även med på stämman 12 mars och vi kan höra vem av dem som kan då. Om någon vet någon annan som vill träna på det här så säg till!

Syfte: ge bilder för att dela på Facebook, till Fb-sveriges största klädbytardag. Bilder vi kan skicka till riksorg, lokalpress. OBS viktigt att den som fotar även frågar om lov att publicera bilderna på webben och facebook.

Filminspelning:
När det gäller filma och fotografera så vill ungdomarna på Timjan helst stå framför kameran själva… ;-), så jag går inte vidare med det spåret.

Vi vänder oss till Trollhättans Videofilmare istället.
Film-tankar om Klädbytardagen i Vänersborg för tionde gången!

Till Trollhättans videofilmare, Sune Granlund
Målgrupp: Icke-medlemmar samt ej aktiva medlemmar.
Tidslängd:  cirka 5 minuter

Varför – vad vill vi visa/säga?

  • Dokumentera hur en klädbytardag går till – inspirera andra. Det går att göra Klädbytardag på jobbet, i skolan, i grannskapet/byn.
  • Vi vill också dokumentera att det är tionde gången vi gör det här! Förhoppningsvis inklusive en modevisning.
  • Känslor vi vill förmedla: Tillsammans, gemenskap, roligt, klimat- och miljösmart, hållbar konsumtion.
  • Fixa grejen/redesign-temat håller också.

Vilka kanaler ska vi visa filmen i?

  • På vår egen hemsida under menyvalet Klädbytardagen – och vi länkar dit från vår egen Facebooksida
    (ska filmen ligga på Youtube, undrar jag? Beror på hur vår hemsida är funtad)
  • På Naturkontakt under Projektbidrag – vi måste inte vänta tills vi skickar in slutrapporten i höst!
  • Visa upp filmen när vi är på andras arenor och pratar om Vänersborgskretsens verksamhet

Den tors 7 mars 2019 kl 22:22 skrev <lars-gunnar.johansson@telia.com>:Hej igen, Nu har jag talat med vår kassör och mästerfilmare Sune och kalendrarna har klarnat. På årsmötet kan vi komma överens om priset på filmningen av klädbytardagen och om något annat behöver avtalas.

– Detaljer om filmandet kan vi gå igenom  på plats den 5 april genom att vi är där en stund tidigare, innan förberedelserna för klädbytardagen. Vi fick ju ett bra underlag från er om syftet med filmen så Sune bedömde att vad som händer under de två dagarna styr filmandet. Det som kan gås igenom i förväg är idéer för hur vi förmedlar t ex gemenskap i gruppen
(t ex fikapaus?) och att få någon av deltagarna att uttala sig om nyttan för miljön mm. Sannolikt är det bäst att efter filmningen först göra en förhandskopia av filmen för att avgöra vilken speakertext/ljud- och röstpålägg som sen ska läggas på.

 

– Vi kommer med två filmare, kameror för HD och tvåkanals stereoljud. Tanken med att någon från Naturfotogruppen också deltar var ett erbjudande ifall någon ville vara med av eget intresse och ville bidra med “extra SNF-grädde på moset”. Systemkameror har ju idag fina videomöjligheter också. Oavsett hur det blir så är stillbilder säkert av värde för hemsidan och föreningens arkiv.

Quiz i mobilen ”Fixa grejen i Vänersborg”:

Ang. mobilquiz så har Timjan inte resurser  eller intresserade ungdomar till detta, men David hänvisade till spelföreningen TVSK och de har nu nya lokaler i grindstugan mitt emot Timjan. (De fanns tidigare bredvid/ovanför där vi har föreningens förråd.) Fredrik Andersson är aktiv i den föreningen och jobbar även inom Vänersborgs kommun (fredrik.andersson@vanersborg.se) berättade David. B-M har kontaktat Fredrik men han vet att TVSK inte kan ta på sig en sån uppgift nu.

Britt-Mari har googlat fram följande förslag på reparatörer:

Sko-Anton, Tel 0521-166 50, Edsgatan 23, 462 33 Vänersborg
Jag har pratat med Sko-Anton 11/3, han lagar skor, väskor, ryggsäckar, fixar tryckknappar, lite skrädderi som som att lägga upp byxor och byta dragkedjor, han säljer skor som inte hämtats ut, han förmedlar knivar till någon som slipar och kopior på nycklar.

Anita Skräddare, Sundsg. 7, 462 33 Vänersborg, 0521 – 181 80 verkar inte finnas kvar där. 

Birgits Stuv, Hedmansgatan 3, 462 37 Vänersborg, Sytjänster,

Tygladan, Östra Vägen 19, 462 32 Vänersborg

Jennys Tapetserarverkstad, Kungsladugårdsvägen 1, 46254 VÄNERSBORG, https://sv-se.facebook.com/Jennystapetserarverkstad/ 070-414 49 05

Gunnars Tapetserarverkstad, (Anton Andersson) Södergatan 3, 462 34 Vänersborg, Tel 0521-135 50

Augustssons Tapetserarverkstad, Österg. 36, 462 31 Vänersborg, Tel. 0521-198 40   Den här verkar inte finnas kvar./BMK

Recraft, (tapetserare) Södergatan 32, 462 34 Vänersborg  Tel. 070-243 28 00

Dekorex (AntikviteterHeminredningTapetserareSecondhand & VintageDamkläder) Residensgatan 16, Vänersborg tel. 073-995 90 12,

JP Cykel & Sportservice, Industrig. 8, 462 38 Vänersborg,0521-12257 http://www.jpcykel.nu/

Tvåstads Tv-Service AB, Åsvägen 3, Vänersborg, 0520-97399

Rikard B. IT, Karlsbergsvägen 10, 462 60 Vänersborg E-post: info@ribit.se, www.ribit.se, Telefon: 0734-25 55 04

Eldfast Service i Väst AB, Vassbottengatan 16, 462 38 Vänersborg, Telefon070-634 64 95

Yngves elektronik, Johannesbergsvägen 47, 462 40 Vänersborg, Telefon: 0521-665 00 Lagar tv-apparater och mobiler.

Vänersborgs Svets & Mekaniska Verkstad AB, Svetsare, Regementsgatan 36, Vänersborg 0521-26 23 30

Martin Karlsson’s El & Service, Adolf Andersohnsgatan 10, Vänersborg 073-318 88 00

Knivslipning?

Glasmästeri Samglas, Ljungströms Glasmästeri, Regementsgatan 34a, 0521-10797.

Broströms möbelrestaurering. www.brostromsmobelrestaurering.se 0521-68090, 0703241515

Pensionärsslöjden?
Garnaffär?

ideer: lägga in frågor så att de som svarar ska besöka en hantverkare som lagar grejer, ideer om vilka företagare som ska finnas: en skräddare, skomakare, loppis, data/elektronikfixare, cykelmoj, Broströms, tapetserare, kanske även fönsterreparatör, elfirma och vvs. tygladans kommande sy-Lan, pensionärsslöjden, garnaffären.

Pengar o ekonomi

  1. Ska vi ha frivilligt bidrag till föreningen?
  2. Vi borde utarbeta en pengaansökan från Riks. JA det borde Ansökan görs på hösten. Lämpligt att försöka formulera när vi är i färskt minne.

Bemanning

Köra grejer:

  1. xxxxxxxxxxx köra grejer till Fridaskolan på Torsdagen Start fr kl 16.30 – obs ta med beachflagga och banderollerna för att kunna visa vägen för klädinlämnare på fredag kl 16-18. Vems bilar?

Bemanning på fredagen:

  1. Bemanning xxxxxxx

Vi började kl.15 Vi fikade kl. 18.15. Vi var klara ca 19.30 år 2018.
Vi var 15 personer år 2018. År 2017 var vi 19 stycken på fredagen.

Var det för många volontärer tidigare? Vi hade en checklista men hade inte delat upp arbetsuppgifter på enskilda personer. Bra eller dåligt. Det känns som kaos i början. Hur tycker ni det funkade?

 

Bemanning på lördagen:

Hur har det gått med Röda Korset-männen som vi ville låna på lördagen?

 

Vad gör man på de olika stationerna:

Inlämning – tar emot kläder, lämnar ut max 5 kuponger.  Kan dela ut skänkta brickor till personer som verkar behöva, t.ex. nysvenskar, asylsökande.

Hänga upp – Galgar inkomna kläder, hänger ut dem i lokalen, efter kl.12 börja packa galgar om det är lugnt.

Hålla ordning – Gå runt i lokalen, plocka upp grejer som ramlat, rätta till, prata med folk,

Utlämning 1 person ska räkna antal besökare och antal män av dem (skrivs upp på lapp i utlämningen, skrivs med fyra raka streck och den 5:e med ett snedstreck över de fyra. INGA VANLIGA SIFFROR) man kan turas om att räkna besökare i utlämning.

UtlämningÖvriga tar emot kuponger (blandas inte ihop med inlämningens kuponger) Packa ner kläder.

Vid tid över räkna inkomna klädbrickor och bunta ihop dem med gummisnodd i högar med 100 st i varje. (blanda inte ihop med brickor som skänkts eller som hör till inlämningen)

Fråga om de har överblivna kuponger som de vill skänka till annan behövande. DESSA LÄGGS SEPARAT BURK som inte får blandas med brickor som använts för betalning av kläder.

Fika + prata med besökare, fråga om de är medlemmar, Värva medlemmar, dela ut program, vad vill de göra i föreningen, vill de anta hållbarhetschallenge. prata hållbarhet och cirkulär ekonomi, fixa grejen, cirkulär textil,
Se till att det finns kaffe o Te, saft.  Vatten hämtas i städskrubben vid toaletterna.

Lördag före öppnandet:

  1. Räkna förinlämnade kläder på fredagen
  2. Räkna kaffemuggar före öppnandet och skriva upp det
  3. Brygga kaffe, koka tevatten, blanda till saft
  4. Hänga upp flaggor/banderoller ute
  5. Placera ut beachflaggor
  6. Hänga upp klädstreck ute
  7. Placera ut gatupratare
  8. Ställa i ordning Fika
  9. Enkät och Quiz

 

Arbetsgrupper på lördagen:

Bemanning lördag: .xxxxxxx

 

  1. Bemanningsplan: grundidén är att blanda så att man jobbar med olika personer och med olika uppgifter. Syftet är att lära känna varandra i gruppen. Har man framfört att man vill vara ihop har man fått det. Syftet är också att man ska känna sig trygg med var man ska vara och vad man ska göra. Vi hade stationerna: Inlämning, utlämning, hänga upp, hålla ordning, datorkoll och filmvisning Samt en kombination för Cafe + medlemsvärvning + hållbarhetschallenge + enkät.

 

Susanne o Britt-Mari: Projektledaren och Lokalansvarig ska inte schemaläggas utan kunna hoppa in med lite av varje.

var vi för många kl 12-14? Kändes det tråkigt?
Borde vi ha kortare pass på varje station? Det är svårt att fördela schemat när vi inte behövs jämt över på alla stationer.

Ska vi ha annan indelning av bemanningen? Ska flera volontärer ha uppgifter att bara prata med folk – även när de är runt och letar kläder? Ska vi dela upp kaffe/film/ medlemsvärvning / miljöutmaning i olika stationer?

Borde vi schemalägga raster?  Borde vi ordna rejält fika även på lördagen för volontärerna?

Lördag efter stängning
FÖRST.  Räkna kläder på varje klädstång- skriv typ och antal på maskeringstape och sätt på klädställningen.
SEDAN: När alla kläder är räknade kan vi börja packa ner kläderna i säckar.
Vi lade olika typer av plagg i olika säckar och märkte upp säckarna med antal och typ av plagg.
Plocka ner galgar,  Olika galgar i olika kartonger
Plocka ner affischer, banderoller inomhus.
Plocka ner klädstreck och ev affischer utomhus
Räkna brickor i Utlämningen = totalt antal utlämnade plagg. Bunta ihop i högar med 100 i varje. OBS   Blanda INTE ihop med brickor som är kvar i inlämningen. Summa: antal kvarplagg + antal brickor i utlämningen = totalt antal inlämnade plagg.
Räkna kaffemuggar från start                + räkna överblivna kaffemuggar efteråt =
Riva provrum
Flytta tillbaka klädställningarna som ska till sina resp. klassrum
Städa lokalerna
Köra Grejer, Galgar o klädställningar till förrådet samt

+ överblivna kläder för mellanlagring hemma hos någon/några tills vi kan lämna till mott.
(+ bms speglar 1 stor, 1 halvstor, 5 badrumspeglar,1 rundstång ) ska köras till Britt-Mari

Köra och Flytta utställningen från Klädbytarlokalen till Vänersborgsgalan på Arenan.

Redesign

Skräddare . Hur har det gått med Skräddarna från Restad gård?

Extra: Kolla Sveriges konsumenter/ stilmedveten om klädbytardag.
Ska vi ha en klädstång med defekta plagg att använda för redesign?
(dessa skulle i så fall vara gratis)

Happy Hour sista timmen

  1. Rea ut kläder sista timmen. Vi gjorde en särskild burk för de brickor som vi lämnat ut två plagg för. När vi räknat dem multiplicerade vi antalet brickor gånger 2. Det funkade jättebra att göra så för att få fram antal utlämnade plagg.
  2. Vart skänker vi överblivna kläder: Diakonalt center, Erikshjälpen, Röda korset, (Vargön Innovation fick inget – vi hade inte kollat upp om de ville ha lump.)

Datum för utvärderingsmöte

  1. xxxxxxxxxxxxxx

 

Wargön innovation har också klädbytaraktivitet 6 april

12 mars ringde Malin (+46 73 20 92 998, epost malin.emmoth@wargoninnovation.se) på Wargön innovation o informerade om att de ska ha en mini-klädbytaraktivitet på Innovatum Science Center i Trollhättan den 6 april kl.11-16. De har med sig kläder och om man vill byta till sig något så kan man lämna annat plagg som betalning. Vi pratade om att det är bra om vi hjälper varandra att marknadsföra varandras arrangemang./BMK

Studiebesök på Wargön Innovation

Kim har också ringt och pratat med Maria Ström på Wargön Innovation, och de vill gärna göra något tillsammans med oss men har inga klara förslag. Maria hänvisar till Filippa (kommunikatören) och de har i sin kalender att Klädbytardagen är den 6/4. När det gäller studiebesök så är det augusti/september som är aktuellt. Kims förslag är att vi bokar ett möte med Filippa och bestämmer hur och när det studiebesöket ska gå till.
Kim mejlar Filippa framöver om detta.

Lumpen – kan Wargön Innovation ta emot det? Kim kollar.

Hur mycket tid lägger vi volontärer?

Vi har sökt bidrag och behöver då veta och rapportera ungefär hur mycket ideell tid vi har lagt ner. Det gör vi på nedanstående länk. Skriv när, vem, vad du gjort, om du har några utlägg.

Länk till filen med timmar och aktiviteter inom projektet Cirkulär Textil : Uppdrag och tidsregistrering.

Modevisning under Klädbytardagen 6 april på Fridaskolan INSTÄLLT

Så här hade vi tänkt göra:

KBD pågår kl 10 – 14, modevisningen är kl 12. Syfte: att visa upp föreningens klädbytardag, studiecirkeln Fixa grejens resultat, att redesign/återbruk/second hand är coolt, kreativt och hållbart! Hur lång tid kan modevisningen ta? 30 minuter. Vi får göra ett genrep om det blir aktuellt med modevisning för att se hur lång tid det tar. Men inte mer än 45 min tycker Kim.

Vad behöver vi?
4-5 mannekänger
 som visar 2 st outfits var. Förslag på catwalk är första ”trappsteget” på vänstra väggen i stora salen – behöver riktigt trappa upp då. Fördelen är att alla syns när de går där uppe.
Alternativet är att vara i ett av de andra klassrummen?

  • Vilka kan tänka sig att ställa upp?! Vet ej, Kim kollar detta med Fixa grejen-studiecirkeln 28/2
  • Musik? Finns högtalare i salen? Susanne vet

1 konferencier som berättar om mannekängen och hens outfit. Mindre ljudanläggning (som går att hänga på konferencerien?) behövs nog. Kan kolla med Lars på Studiefrämjandet. Vem vill vara konferencier? Kim kan vara om ingen annan vill.

Vem skapar körschema/pratmanus på modevisningen som konferenciern har att prata utifrån. Det gör konferencieren.

Det blir ingen modevisning på Klädbytardagen. Ingen som vill dra i det, och kim orkar/hinner inte.

 

Förra årets Utvärdering från klädbytardagen (20180414)

Studiecirkel
1. BM redovisar digitalt till studiefrämjandet i Thn om studiecirkel följande datum klockslag kl.19.00-21.15 och planera och fördela och lära oss organisera klädbytesarrangemang. 22 februari, 22 mars, 5 april (Thomas, Susanne, Anna, Birgitta, Johanna och Kim.), 13 april och slutligen 14 april. Alla arrangemang i vårprogrammet är anmälda till Studiefrämjandet. Kulturprogrammet rapporteras av någon i styrelsen i SNF VBG. Kim har fyllt i antal män + kvinnor (Ev Lave för rapportering av kulturaktiviteter.)
Antal besökare
2. Vi behöver veta fördelning mellan könen (antal manliga besökare) och antal besökare för att rapportera till NV riks samt t Studiefrämjandet. Vi försökte skriva upp, men olika sätt att skriva gör att det är svårtolkat, delsummeringar gör att det är svårtolkat. Vi bedömer 26 män + 101 kvinnor. Ca 130 personer. Vi borde bara ritat streck (ett streck per person). Inför nästa år behöver vi ange att man skriver ett streck för varje besökare (inte siffror).Dela upp noteringarna efter arbetspass. Större lapp att skriva på.
Lokal
3. Fridaskolan i Fridasalen. Storlek? Arenan nästa år? Ej realistiskt. Superduperbytardag med gemensam plats för Vbg, Thn o Uddevalla? Dåligt med besök i cafédelen/filmsalen? Vi kan använda båda klassrummet med kläder också och ha fika inne i stora salen. Vi vill använda riks som kapacitet 2019 kanske.

Backup för Fridasalen – någon av kollegorna kan komma o låsa upp o larma av om Susanne blir sjuk.

Förinlämning
4. Antal plagg max 5 st/person. Vi har bara tillämpat ge max 5 brickor per person men inte att man bara får byta till sig max 5 plagg per person.

Ska vi ändra, många personer kommer med fler plagg för att de fått kuponger från andra? Vi får ju in sämre plagg och vi Vi kvalitetsgranskar inte inlämnade plagg utan folk får brickor ändå. Bra med längre tid för förinlämning (två veckor).
Allt urplockande till särskilda ändamål /välgörenhet får ske först efter stängning. När vi har räknat antal kvarvarande plagg.

5. Mellanlagra kläder från förinlämningen i förrådet på Residensg. Föreningen har tre nycklar till förrådet. Thomas, Kim och projektledaren har under tiden febr-april lånat nyckel som annars ………… i styrelsen har. Funkade bra.

6. Tydliggöra regler för volontärernas klädbyten: vi upptäckte att vi inte hade bestämt vad som ska gälla för oss själva. För att undvika missförstånd och orättvisa har vi bestämt att volontärer får välja max två plagg innan öppetttiden (dvs fre kväll + lör morgon). Dessa betalas med brickor (inte gratis). När det är öppet får alla såväl volontärer som allmänheten välja kläder och byta till sig mot sina brickor. Vi kan använda oss av att locka volontärer med att de får förtur att välja 2 kläder. Volontärer får inte lägga undan plagg till bekanta utan att betala för dem med brickor.

7. Förinlämningsplatser:
8. Earth Hour 24 mars Fick draghjälp av kommunens affischer och av att vi fick med det i turistbyråns kalendarium i tidningen. Dagtid kl.11-14 Bemanning dagtid Lena Rube, Birgit och Thomas. kvällstid kl.19.30-21.30. Bemanning: Susanne, Kim, Johanna. Marta delar ut program. Vi fick in ca 25 klädpåsar. Kommunens facebooksida lade ut ett inslag om klädinsamlingen på Earth Hour.

9. Hudlyftet = ”SkinMovement” i Vargön 3-13 april kl. 10-18 (ej lördag) kim lämnade in info och ställer i ordning samt hämtar. Gav bara 6 kassar 2018

10. Studiefrämjandet
Förinlämning mån-tors 9-12 april, obs endast kl. 16-18. Lars Blomgren har lovat lämna ut kuponger om någon skulle komma fel tid. Vi har lämnat in 50 kuponger till honom. Vi hade en person där själva och har öppet begränsande tid kl.16-18. Bemanning mån Thomas, Tis + Tors: Birgitta, Onsdag Anette och Birgit. Det kom inte in något alls mån+tis. På onsd hade Vänersborgaren nästan helsida om klädbytardagen. Vi fick in kläder ons+tors. Thomas+ BM hade nyckel till både sfr och förrådet och var där och såg till att det blev ordentligt låst. HÄMTA kvarvarande klädbrickor hos Lars Blomgren.

11. Fridaskolan, på fredagskvällen 13/4 kl.16-18. Det kom in några stycken men inte särskilt många, kanske tio st.

12. Vi tror att det är bra att ha ett och samma ställe med lång affärsöppettider. För volontärernas skull är det bra att ha förinlämning så att vi inte får så pressat och stressat under själva klädbytardagen.

Marknadsföring
Turistbyrån
13. Turistbyrån lägger inte ut våra aktiviteter i kalendern på webben om vi inte är medlemmar. Borde vi vara medlemmar för ca 1200kr/år, då skulle vi kunna lägga ut alla arrangemang under året förutsatt att vi har tillräcklig framförhållning. Frågan hänskjuts till styrelsen.

14. Turistbyrån manusstopp 15 feb2018 mailat turistbyrån(till fredrik.lilja@visittv.se alt info@visittv.se) om förinlämning 24 mars kl.11-14 samt kl.19.30 – 21.30 på Earth Hour i gågatekrysset. Klädinlämning inför klädbytardagen. Naturskyddsföreningen finns med och informerar om sin verksamhet och tar emot förinlämning av kläder till klädbytardagen eller på kvällen i plantaget mellan 19.30-21.30. Arrangör: Naturskyddsföreningen. https://vanersborg.naturskyddsforeningen.se/ Publicerades i TTELA på måndag 26/2.

15. Turistbyrån manusstopp 15 mars Skickat mail till fredrik.lilja@visittv.se den 11 /3-18
Lördag 14 april kl.10-14. Klädbytardag i Fridasalen, Fridaskolan. Lämna in max 5 plagg i förskott och byt gratis till dig högst 5 andra plagg. Börja rensa garderoben redan nu! Förinlämning kan göras på Hudlyftet/SkinMovement Nordkroksvägen 2, Vargön från den 3-13 april kl. 10-18 och Studiefrämjandet, Residensgatan 7 Vänersborg mån 9 april till torsdag 12 april kl. 16-18. Fredag 13 april tar vi emot kläder i Fridasalen på Fridaskolan mellan kl.16-18.
Arrangör:Naturskyddsföreningen. https://vanersborg.naturskyddsforeningen.se/
Kontakt: Britt-Mari Karlsson tel.0702-69 74 88 (glömde ta med SFR som medarr.)

Annonsering
16. Småannonser Naturskyddsföreningen har bestämt att de slutar med småannonser i TTELA.

17. Annons i Vänersborgaren. Det är Lars Blomgren på Studiefrämjandet som har hand om Naturskyddsföreningens arrangemangsbidrag via dem. NF är budgeterat. Kim kontaktar SFR om pengar och Vbgaren om annonskorrektur, vi fick fråga efter korrekturet och fick det extremt sent. Kim pratar med Sfr om att NFs pengar på SFR ska betala annons. Lars Blomgren på Studiefrämjandet har godkänt att betala annonsen. Kolla upp om faktura kan gå direkt och faktureringsadress, referensnummer. pris enligt hemsidan är 844:- Vi beställde annons till den 11 april (dvs samma vecka som arrangemanget). Vi tror att stora annonsen kan vara 1,5 vecka för och en liten blänkare samma vecka.

Volontärbyrån
18. Volontärbyrån – anmäla uppdrag. Det är gratis att annonsera efter volontärer. Vi har en registrering på Anna Jihmanner, men det är enskild person som skapar ett eget konto för att kunna använda Volontärbyrån. Registreringen är personlig och det är inte en organisationsregistrering, personen kan koppla sig till er organisation som redan finns registrerad. Klicka här att registrera https://www.volontarbyran.org/webform/registrera-organisation-och-samordnare Ring vid frågor på 08- 24 14 00. Volontärbyrån, info@volontarbyran.org Kansli: 0771-24 14 00/Mvh Vanja. Vi använde inte Volontärbyrån 2018. Istället gör vi eget inlägg på hemsidan och länkar dit från Facebook.

Notiser / Föreningsnytt
19. Skriva notis eller artikeltext inför Earth hour blev inte gjort. Arrangemanget finns med i DAG för DAG i Vänersborgaren 21 mars samt även 11 april (som hämtar från Turistbyråns kalender). Vänersborgaren hade med klädbytardagen som en aktivitet under april med bild på kläder 29 mars 2018.

20. Vänersborgaren ”Från läsekretsen” skicka till info@vanersborgaren.se Skriva egna texter med referat efter aktiviteter gör det lättare att få med något pga det är lite jobb för redaktionen. Bm skickat refererat efter arr. 15/4-18 – blev inget.

21. TTELA–föreningsnotisen – familj@ttela.se, max 700 tecken. Susanne Engdal är ansvarig för familjesidan. Kim skrev notis efter Earth Hour skickar till båda tidningarna. Blev ingen föreningsnotis. Bm skickat refererat efter arr. 15/4-18 TTELA tog in notis 18 april med foto.

Insändare
22. Mall för manus läggs ut på naturkontakt från riks. (samt utskick från riks klädbytararr.?) Skickas till insandare@ttela.se och info@vanersborgaren.se (under rubriken från läsekretsen) Anna som fixar insändare. Ingen insändare togs in i lokaltidningen.

Pressmeddelande
23. Skickas till redaktionen. Kim har bollat mot Britt-Mari och skickat pressmeddelande till TTELA, Vänersborgaren, P4 Väst 3 april 2018. Riks hade grundmanus.

24. Prata med press/radio (ge intervjuer). Följa upp pressmedd efter nån vecka för att stämma av om de fått det om de funderar på att skriva nåt. Johan Blixt från Vänersborgaren intervjuade Britt-Mari och gjorde nästan helsida 11/4 med bra text. Artikeln listade förinlämningsplatser.
P4 Väst kom till vår lokal och intervjuade Britt-Mari, Kim och några besökare.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6930965

Hemsidan
25. Skriva till hemsidan gör Webbgruppen (Kim o Britt-Mari)

Facebook
26. Facebook Inlägg på NF Vbg facebook gör Webbgruppen (Kim o Britt-Mari samt Ingvar)

27. Inlägg på andras facebooksidor inlägg gjort i gruppen ”önskas/bytes/skänkes i Trollhättan/ vänersborg” 21mars. Fairtrade City VBG hjälper gärna till med spridning av info via facebook enl. Helena L. Gjordes inför Earth Hour.

Timjan/Fritidsgården
28. Kim o Thomas har flera ggr träffat Hedvig på Timjan som försökt få tag på ungdomar. Gav inga intresserade volontärer. Deras ungdomar är inte intresserade,

Riks kalender
29. Britt-Mari uppdaterar Riks kalender.

Riks klädbytargrupp
30. Vänersborg är registrerat i Riks-NFs register (kansliet i väst/gbg) med aktuella förinlämningstider. infosida https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/sveriges-storsta-kladbytardag Kontakt: Sara Örberg, Bra Miljöval Kvalitet och Administration, +46 (0) 768 66 57 07.

Affischering:
31. Beställt Material via https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/sveriges-storsta-kladbytardag 1 stort paket + 100 extra foldrar (totalt 350 foldrar) + 40 extra affischer. (totalt 70 affischer) Vi hade ca 15-20 affischer över. Och kanske 40-50 foldrar. Vi var dåliga på att lägga ut foldrarna i butiker. Hur lämnar vi ut foldrar? Hur kan vi bli bättre på det? Ska vi inventera och lista bra folderställen också? Vi bestämde inget om detta.

32. Anna: 4 st t biblioteken. Tygladan, Näl.
Birgitta: Turistbyrån, Anslagstavlan vid torget och Nordéa/biblgränd, Modeff, Bokhandeln, Princess, Hemköp.
Britt-Mari: Torpa vårdcentral, 2-3 st på Tärnan, Birger Sjöberg, Torpaskolan, Trollhättans Stadshus, Högskolan Väst i Trollhättan.
Johanna: Arbetsförmedlingen, Lyckans secondhand, Bergagården, Naturskolan, Kim: Studiefrämjandet, Timjan, Kims sons skola, Hudlyftet, Salemkyrkan, Pizzeria Alladin, vargöns anslagstavla, Ica vargön, Vargöns kyrka (,Låst) Fritidsbanken.
Susanne: Friskis & Svettis, Regionens hus, Fridaskolan,
Thomas: Vänerparken, Resecentrum Öxnered, Blå kiosken blåsut, Caféet på Resecentrum. Resecentrum, (Brålanda och Frändefors?) Pizzeria Italia, Restad gård
Tar ej affischer: Kalasboden, ICA kvantum, Ohlssons hörna.

Material:
33. beachflagga, banderoll, SNF-gröna knappar till Volontärer. Räckte inte till alla. Band med SNF finns 2 stycken, Tycker att vi borde ha band till alla volontärer. Programblad. Vi hade infoblad om Fairtrade och FT-affischer lånat av kommunen och Britt-Mari. Vi hängde ut vägvisning 2 skyltar från Lidls parkering. Vi hängde ut kläder på byggstaketet och ett klädstreck med kläder.

34. Kassar/påsar till utlämningen – vi fick över.
35. Säckar till restkläder. (det kan behövas ca 20 stycken)
36. Tape, vit häftmassa till affischer, häftstift. Tuschpennor.
37. Affischer att skriva på.
38. Lotteri – vi hade inget lotteri år 2018 / det finns lotteriringar och lite vinster i förrådet.

Skyltar om kemikalietillverkning, vattenförbrukning som var med i stora paketet kom aldrig upp (blev lagda åt sidan) men vi satte upp en del äldre som vi hade sparat.

Klädställningar
3 stycken IKEA= Naturskyddsföreningen (förvaras i NFs förråd).
1 stycken = stabil hopfällbar som NF fått (förvaras i NFs förråd).
2 stycken = Thomas köpt från Erikshjälpen
1 stycken = Kim
2 stycken = Carina Andersson
1 stycken = Susanne
1 stycken = Johanna
1 stycken = Inger Berg
2 stycken = Anna
1 stycken = Birgitta

Vi använde 5 av skolans klädhängare. Varav två bands ihop med längre stänger emellan och 2 stycken med kortare gardinstänger/rundstav emellan.

1 stycken = Anette Bader – behövde inte användas
1 stycken från Annas svärmor Britta behövdes inte

Klädgalgar
Vi har tillräckligt med klädgalgar ca 8-10 kartonger.

Provrum
Vi hade 1 skrubb (med två små extralampor)
Vi hade 3 stycken provrum bakom lösa pappskärmar.
Man kunde även gå på HWC och prova kläder men det marknadsförde vi inte till besökarna.

Speglar: Birgitta 1 st., Johanna 2 st, Britt-Mari 1 stor, 1 mindre med upphäng samt 5 st badrumsspeglar utan upphängning. Kim 1 st.

Kommunikation och socialt
39. Hur får vi människor att vilja stanna och prata lite längre? Hur funkade det i Caférummet? Hade vi dålig skyltning om Cafe och filmvisning? Ska vi ha modevisning av redesign. Kanske att folk kan lämna in egna för utställning.

40. Inger berg gör gärna skyltar till Toa, Cafe. Fika FTC VBG sponsrar med Fairtrade-choklad, kaffe och te. Vi tar gärna sponsring från FTCvbg. Vi får inte ta betalt för det. Vi ska ange att stödet kommer från FairtradeCity Vänersborg. Vi bestämde att tacksamt ta emot både kaffe, te och chokladbitar för provsmakning av Fairtrade Choklad mot att vi gör FairtradeCity-reklam. Vi får då inte ta betalt för kaffe/teet. Helena har beställt 1,5 kg kaffe och 2 pak te + chokladbitar. Thomas hämtade efter kontakt med Helena Lensells kollega Reneih Asaad, som arbetar med Fairtrade i dagsläget.”. Vi lånade Fairtrade – rollup 14 /4. Vi diskuterade att ha mer gofika 2019 när vi firar tio år. Vi diskuterade att ha caf´eet i stora salen (trappen)

Kaffebryggare o kaffefilter = lånar av fridaskolan
Termosar = lånar av fridaskolan
Vattenkokare = lånar av fridaskolan
Safttillbringare = lånar av fridaskolan
Muggar = SNF köpte 240 st papp (gick åt 34) o 30 plastglas (gick åt 22)
Teskedar = SNF köpte
Fairtrade chokladbitar 1 påse = sponsrat av Fairtrade City Vänersborg
Fairtrade kaffe 1,5 kg (gick åt 1/2) = sponsrat av Fairtrade City Vänersborg
Fairtrade tepåsar, några få gick åt = sponsrat av Fairtrade City Vänersborg
Fairtrade Sockerbitar = SNF köpte
Saft = SNF köpte Gick åt knappt en flaska.
Mjölk =SNF köpte, gick åt knappt 1 liter.
Servietter = SNF köpte. Många kvar.

41. Hållbarhetschallenge – Provkampanj från Riks. Vi funderar på att ha med det under re-designkväll i slutet av april. Vi fick in några svar. HUR MÅNGA? Susanne har svaren.

42. Vi gjorde egen enkät – Vad gav det? (susanne har enkäter)

43. Värvade vi någon ny medlem? Nej

Filmvisning av korta filmer på Youtube.
44. Projektor finns i klassrummet. Vi kopplade upp Susannes jobbdator med uppkoppling till webben. Alice gjorde spellista på textilfilmer och fairtradefilmer. Var det någon som lyssnade/tittade på filmerna? För ljust, borde vi dragit ner gardinen? Skulle filmvisning vara i annan sal? Borde vi placerat ut ”biostolar istället”. Nu var det möblerat för fika runt småbord. Det var lite folk där men inte så många. Lägg in schema för en kafé inkastare som pratar för filmvisning och café.

45. Pengar o ekonomi. Ska vi ha frivilligt bidrag till föreningen? NEJ, vi vill hellre värva nya medlemmar! Vi tror att vi i stort sett är självbärande. Vi borde utarbeta en pengaansökan från Riks. JA det borde vi. Ansökan görs på hösten. Lämpligt att försöka formulera nu när vi är i färskt minne. Bjuda mer fika på jubileet.

Bemanning
Köra grejer:
46. Thomas och Johanna körde grejer till Fridaskolan på Torsdagen Stfr kl 16.30 – obs ta med beachflagga och banderollerna för att kunna visa vägen för klädinlämnare på fredag kl 16-18. Birgittas och Johannas bil. Köra grejer o kläder funkade bra.

Bemanning på fredagen:
47. Bemanning 15 personer. (förra året var vi 19 stycken på fredagen). Vi började kl.15: Susanne Björk, Inger Berg, Irene Persson, Birgitta Gelang, Thomas Ögren, Meiying Shi, Johanna Björk, Lena Ericson, ca kl. 15.30 kom Britt-Mari Karlsson, Kim Blomster, Carina Andersson, Alice Odby, Louise, Cassandra och Maja, Anna Jihmanner kom sent kanske 16.30 Vi fikade kl. 18.15 Vi var klara ca 19.30

Var det för många volontärer? Nej, men det var tre som gick vid tolv-tiden eftersom vi frågat om någon ville gå tidigare. Vi hade en checklista men hade inte delat upp arbetsuppgifter på enskilda personer. Bra eller dåligt. Det känns som kaos i början. Hur tycker ni det funkade? Vi behöver ha en samling på fredagen för att ta upp hur det funkar.

Vi behöver ha en morgonsamling direkt på lördagen.
Bemanning på lördagen:
48. Arbetsgrupper på lördagen: Anna Jihmanner, Inger Berg, Irene Persson, Birgitta Gelang, Britt-Mari Karlsson, Kim Blomster, Thomas Ögren, Susanne Björk, Johanna Björk, Alice Odby, Carina Andersson, Lena Rube, Louise, Cassandra och Maja, Meiying Shi, (Lena Ericson kom ca 12 på lördagen + hopplockning och städ) Birgit Andersson och Emelie Walsund Pérez jobbade 10-12. är vi för många kl 12-14? Kändes det tråkigt? Nej

49. Bemanningsplan: grundidén är att blanda så att man jobbar med olika personer och med olika uppgifter. Syftet är att lära känna varandra i gruppen. Har man framfört att man vill vara ihop har man fått det. Syftet är också att man ska känna sig trygg med var man ska vara och vad man ska göra. Vi hade stationerna: Inlämning, utlämning, hänga upp, hålla ordning, datorkoll och filmvisning Samt en kombination för Cafe + medlemsvärvning + hållbarhetschallenge + enkät.

Vi bestämde att projektledaren och lokalansvarig ska inte schemaläggas utan kunna hoppa in med lite av varje.

Borde vi ha kortare pass på varje station? Nej. Vi behöver fler olika ansvarsområden/stationer. Det är svårt att fördela schemat när vi inte behövs jämt över på alla stationer.

Ska vi ha annan indelning av bemanningen? Ska flera volontärer ha uppgifter att bara prata med folk – även när de är runt och letar kläder? Ska vi dela upp kaffe/film/ medlemsvärvning / miljöutmaning i olika stationer?

Borde vi schemalägga raster? Vi borde ordna rejält fika/sallad även på lördagen för volontärerna. Söka projektpengar.

Fotografera Brygga kaffe, Ställa i ordning Fika, enkät, filmvisning hänga upp klädstreck ute, banderoller Diverse ställa i ordning + Hänga upp Hålla ordning
kl. 9.00.-10.00 Birgitta Gelang Susanne Björk Lena Rube Britt – Mari Karlsson Anna jihmanner
kl. 9.00-10.00 Carina Andersson Johanna Björk Thomas Ögren Birgit Andersson Emelie Walsund
kl. 9.00.-10.00 Meiying Shi Kim Blomster Alice Odby Inger Berg
kl. 09.00.-10.00 Louise Cassandra Maja P Wällersten Irene Persson
Utlämning Fika, enkät, Medlem /vad vill du Inlämning 3pers Hänga upp Fotografera
Hålla ordning Filmvisning hålla koll på datorn.
Kl.10.00-11.00 Anna jihmanner Birgitta Gelang prata + enkät Thomas Ögren Lena Rube Britt – Mari Karlsson Cassandra
Kl.10-10.30
kl. 10.00-11.00 Birgit Andersson Inger på filmvisning 10,30-1111 Kim Blomster Susanne Björk Carina Andersson Johanna Björk
10-10.30
kl. 10.00-11.00 Emelie Walsund Irene Persson
film 10.30-11 Alice Odby Meiying Shi Inger Berg 10.30-11
Louise Cassandra
10.30-11 Maja P Wällersten Irene Persson
10.30-11
Utlämning Fika, enkät, Quiz Medlem /vad vill du Inlämning 3pers Hänga upp Hålla ordning Filmvisning hålla koll på
Kl. 11.00 -12.00 Britt – Mari Karlsson Anna jihmanner Birgitta Gelang Alice Odby Lena Rube Louise
kl.11-11.30
Kl. 11.00 -12.00 Susanne Björk Kim Blomster Inger Berg Emelie Walsund Birgit Andersson Thomas
11-11.30
Kl. 11.00 -12.00 Johanna Björk Thomas Ögren Irene Persson Carina Andersson Fotografera – be om lov Kim
kl.11.30-12
Meiying Shi Louise + film Cassandra Maja P Wällersten
Utlämning Fika, enkät, Quiz Medlem /vad vill du Inlämning 2pers Hänga upp Hålla ordning Filmvisning hålla koll på
kl. 12.00-13.00 Lena Rube Britt – Mari Karlsson Johanna Björk Birgitta Gelang Alice Odby Susanne
kl. 12-1230
kl. 12.00-13.00 Inger Berg Susanne Björk + film Kim Blomster Anna jihmanner Thomas Ögren Meiying kl.12.30-13.00
kl. 12.00-13.00 Irene Persson Meiying Shi + film Louise Carina Andersson Maja P Wällersten Fotografera
Be om lov
Cassandra
Utlämning Fika, enkät, Medlem /vad vill du Inlämning 1pers Hänga upp Hålla ordning
Fotografera Filmvisning hålla koll på
kl. 13.00-14.00 Thomas Ögren Lena Rube Britt – Mari Karlsson Anna jihmanner Susanne Björk Maja
kl.13-13-30
kl. 13.00-14.00 Kim Blomster Inger Berg Alice Odby Johanna Björk Lena Ericson + film Lena Ericson kl.13.30-14
kl. 13.00-14.00 Carina Andersson Irene Persson Birgitta Gelang Louise Cassandra
Maja P Wällersten film kl.13.00-13.30 Meiying Shi
Ta ner klädstreck Packa bilar räkna kläder o Plocka ner räkna kläder o Plocka ner i säck Städa cafe
+ sen övrigt (alla ) Ta ner banderoller Räkna brickor. hålla koll på datorn
kl.14.00-15.00 Anna jihmanner Britt – Mari Karlsson Maja P Wällersten Susanne Björk Carina Andersson Kim
kl.14.00-15.00 Thomas Ögren Inger Berg Cassandra Johanna Björk Lena Rube
Alice Odby Irene Persson Birgitta Gelang Kim Blomster + ta dator Lena Ericson
Meiying Shi Louise

Vad gör man på de olika stationerna:
Inlämning – tar emot kläder, lämnar ut max 5 kuponger. Kan dela ut skänkta brickor till personer som verkar behöva, t.ex. nysvenskar, asylsökande.
Hänga upp – Galgar inkomna kläder, hänger ut dem i lokalen, efter kl.12 börja packa galgar om det är lugnt.
Hålla ordning – Gå runt i lokalen, plocka upp grejer som ramlat, rätta till, prata med folk,
Utlämning – 1 person ska räkna antal besökare och antal män av dem (skrivs upp på lapp i utlämningen) man kan turas om under timmen i utlämning. Övriga tar emot kuponger (blandas inte ihop med inlämningens kuponger) Packa ner kläder.
Vid tid över räkna inkomna klädbrickor och bunta ihop dem med gummisnodd i högar med 100 st i varje. (blanda inte ihop med brickor som skänkts eller som hör till inlämningen)
Fråga om de har överblivna kuponger som de vill skänka till annan behövande. DESSA LÄGGS SEPARAT BURK som inte får blandas med brickor som använts för betalning av kläder.
Fika + prata med besökare, fråga om de är medlemmar, vad de vill göra i föreningen, vill de anta hållbarhetschallenge. Värva medlemmar, dela ut program, prata hållbarhet och cirkulär ekonomi. Se till att det finns kaffe o Te. Vatten hämtas i städskrubben vid toaletterna.
Filmansvar: Minst en person ska ha koll på datorn och se till att det rullar filmer om textilier eller fairtrade hela tiden. Alice gjorde spelschema så filmerna rullar runt automatiskt. Jag har schemalagt en halvtimme per person, vissa är flera ansvariga att hålla koll på datorn. (behöver du lämna lokalen måste du överlämna ansvaret till annan person i klädbytargruppen)

Lördag efter stängning
FÖRST. Räkna kläder på varje klädstång- skriv typ och antal på maskeringstape och sätt på klädställningen. SEDAN: När alla kläder är räknade kan vi börja packa ner kläderna i säckar. Vi behöver tala om att när vi plockar ner överblivna kläder att vi viker ihop fint. Vi lade olika typer av plagg i olika säckar och märkte upp säckarna med antal och typ av plagg.
Plocka ner galgar, Olika galgar i olika kartonger
Plocka ner affischer, banderoller inomhus.
Plocka ner klädstreck och ev affischer utomhus
Räkna brickor i Utlämningen = totalt antal utlämnade plagg. Bunta ihop i högar med 100 i varje. OBS Blanda INTE ihop med brickor som är kvar i inlämningen. Summa: antal kvarplagg + antal brickor i utlämningen = totalt antal inlämnade plagg.
Räkna kaffemuggar från start + räkna överblivna kaffemuggar efteråt =
Riva provrum
Flytta tillbaka klädställningarna som ska till sina resp. klassrum
Städa lokalerna
Köra Grejer, Galgar o klädställningar till förrådet samt
+ överblivna kläder för mellanlagring hemma hos någon/några tills vi kan lämna till mott.
(+ bms speglar 1 stor, 1 halvstor, 5 badrumspeglar, ) ska köras till Britt-Mari

Happy Hour sista timmen
50. Rea ut kläder sista timmen. Vi gjorde en särskild burk för de brickor som vi lämnat ut två plagg för. När vi räknat dem multiplicerade vi antalet brickor gånger 2. Det funkade jättebra att göra så för att få fram antal utlämnade plagg.

51. Vart skänker vi överblivna kläder: Diakonalt center, Erikshjälpen, Röda korset, Det uppkom ett missförstånd då vi trodde att IMÄI (ingen människa är illegal) skulle få en del överblivna kläder. Vi antog att de ville ha, så kläder lades undan till dem redan i upphängningen. Det ska vi aldrig göra till någon. Bara trasigt o smutsigt tas undan redan vid inlämningen. Vargön Innovation fick inget – vi hade inte kollat upp om de ville ha lump.

Redesign
52. Skräddare Eva-Lena o Ann i skrädderiet i nordstan (kronogatan) är redesign intresserade. Kan vara sugna att vara med på Re-design på Fridaskolan vid senare tillfälle. /Kim fortsätter diskussionen. Datum för re-design = ti 24/4 – to 26/4. helst inte onsdag enl SB.Kim ringer och kollar med Eva-Lena. Extra: Kolla Sveriges konsumenter/ stilmedveten om klädbytardag. Blev inget av eftersom skräddarna hade missuppfattat det datum de bestämt med kim.

Ska vi ha en klädstång med defekta plagg att använda för redesign? (dessa skulle i så fall vara gratis). Vi är positiva till att prova. Men hur ska det skiljas från andra kläder. – det behöver vi lösa.