Naturfotogruppen i Vänersborg

För alla natur- och fotointresserade!

Naturfotogruppen i Vänersborg träffas för att både umgås och fotografera, och för att samtidigt lära av varandra. Samordnare för gruppen är vår medlem Ingemar Sunnerdahl, som du når på telefon 076-818 99 67.

För att vara med i Naturfotogruppen behöver du vara medlem i Naturskyddsföreningen Vänersborg, och det blir du enklast genom att anmäla dig på www.naturskyddsforeningen.se/blimedlem

För frågor om föreningen kan du vända dig till vår ordförande Kim Blomster på telefon 070-223 25 46 eller via mejl.

Planerade träffar hösten 2018 för Naturfotogruppen i Vänersborg

1. Söndag 30 september kl 10 – fotoutflykt till Brinkebergsslussen och vi träffas på parkeringen kl 10. Ta med fika!
  2. Onsdag 17 oktober kl 18.30 – inomhus (troligtvis i Studiefrämjandets lokaler i Vänersborg) och då ska vi prata om hur man kan komponera bilder på olika sätt. Ta med bilder!

Ingemar Sunnerdahl Naturfotogruppen fågel 180913

Genomförda träffar hösten 2018

Första träffen för hösten skedde torsdag 13 september kl 18.30 i Studiefrämjandets lokaler på Residensgatan 7, och 6 personer deltog i både bildvisning och planering av kommande träffar. Vi vill gärna bli fler!

Bilder från Naturfotogruppens utflykt till Hunneberg i september 2017

Våren 2017 startade Naturskyddsföreningen Vänersborg en naturfotogrupp som då samordnades av vår medlem Ingvar Eliasson, som både har jobbat som fotograf en period och undervisat i fotografi. I form av en studiecirkel hade Naturfotogruppen 10 träffar 2017-2018.

Genomförda träffar våren 2018

Söndag 20 maj – heldagsutflykt till Nordens Ark!

Samling på parkeringen utanför Dalaborgsparken, vid Dalbobrons västra brofäste. Avfärd prick 09:00.

Vi börjar med rundvandring i små grupper. Sedan samling kl 12:30 för att bevittna utfodring av Amurtigrarna. Eventuellt, beroende på tips och eventuella andra aktiviteter, tillkommer ytterligare hålltider. Vi avslutar sedan med att äta en gemensam lunch i restaurangen.

Föranmälan sker via mejl till Ingvar Eliasson så snart som möjligt, och ange i mejlet om du vill ha skjuts eller kan erbjuda skjuts.

Torsdag 3 maj kl 18.30 – bildafton på Fridaskolan (samma lokal som tidigare)

Sista bildträffen där vi kikar på och diskuterar varandras bilder. Vi kommer även att utvärdera studiecirkeln och diskutera formerna för en eventuell fortsättning.

Preliminärt bonusinnehåll; hur man går tillväga för att fixa bra påsiktsbilder och hur man gör en fotobok.

Söndag 8 april – heldagsutflykt till Hornborgasjön för att se och fotografera trandans!

Samling på parkeringen på torget mitt i stan, med infart från Residensgatan (hörnan Kungsgatan-Residensgatan). Avfärd prick 07:00!

Vi börjar vid trandansen och ser tranorna flyga in i gryningen-tidig förmiddag. Litet senare kör vi runt till Naturum på andra sidan sjön och kikar på andra fåglar.

Tips för dagen – varma kläder! Du behöver även varma skor, då vi står stilla långa stunder. Varmt och vindtätt på kroppen, bra att även vara beredd på litet regn. Matsäck! Ta med varm dryck och litet mackor eller vad du tycker om att äta i fält. Fågelkikare, handhållen kikare, långa teleobjektiv är att rekommendera. (Ingvar ha med en bra fågelkikare och en handkikare som alla får möjlighet att prova/låna under dagen.)

Onsdag 14 mars kl 19.30-20.30, Vänersborgs museum
Vi berättade och visade upp våra bilder för allmänheten efter föreningens årsstämma. Många fotografer var på plats och vi till och med drog över tiden med 20 minuter för det var så många fina bilder och berättelser!

Affisch Naturfotogruppen 20180314 Vänersborgs museum

Onsdag 14 februari kl 18.30 -21.00, lokal Fridaskolan
Vår gästfotograf Anna Lynx visade sina bilder och berättade om lång exponeringstid. Stort tack för alla fina bilder vi fick se, inte bara norrsken, och bra information om teknik & finesser!
Följ Anna på Instagram @annalynxphotography

Naturfotogruppens genomförda träffar hösten 2017

Lö 16 december, kl 15:00-18:00, fotoutflykt – blev inställd p g a dåligt väder

Tema: Fotografering i svagt ljus

Torsdag 16 november kl 18:30-21:00

Lokal: Fridaskolan i Vänersborg, Repslagarvägen 14 (Hagaparken)

Tema: Intro till bildbehandling – vi får en genomgång av det ”digitala mörkrummet”, det vill säga efterbearbetning av bilder i datorn. Vi  utgår från programmet Adobe Lightroom som ingår i Adobes programsvit för fotobearbetning, tillsammans med bland annat Photoshop.

Planen är att gå igenom ett arbetsflöde och samtidigt kika på möjligheter till bildförbättring:

• Import av bilder från minneskort eller katalog i datorn
  • Att tänka på vid namngivning av filer och bildlagring
  • Informationen i en JPEG-fil jämfört med en RAW-fil
  • Hur sparar man bilder efter bearbetning?
  • Histogrammet och justering av bildens exponering
  • Justering av vitbalans
  • Lokal justering
  • Bildbeskärning
  • Spara/exportera bilder för olika ändamål

Torsdag 12 oktober 2017 kl 18:30-21:00

En kväll med visning och diskussioner kring deltagarnas inskickade bilder samt hur man bedömer en bild.
Halvtidsutvärdering av studiecirkeln.

Lokal: Studiefrämjandet i Vänersborg, Residensgatan 7 (gatuplan)

Söndag 17 september 2017, fotoutflykt till Nygårdspark, Hunneberg
Klicka på länken för att se bilder från dagens utflykt!

Tema: Ljus och ljussättning

Vi samlades kl 8:30 vid parkeringen Nygårdspark naturreservat (kyrkstigen) vid Hunneberg. Glädjande nog kom flera nya deltagare till vår första fotoutflykt! Vi delade upp oss i grupper och gick på ”jakt” efter motiv att fotografera i medljus, motljus och med hjälp av olika reflektorer.

Torsdag 10 augusti 2017 kl 18:30-21:00

Tema: Exponering

Lokal: Brottsofferjouren Bohus-Norra Älvsborg, Kyrkogatan 29A (ingång på gården, från Kronogatan)

Träff 2 den 21 juni 2017

Vi var på Studiefrämjandet i Vänersborg och dagens tema var om objektiv och perspektiv, brännvidd, bildvinkel, skärpedjup, vidvinkel, zoomomfång. Ja det är många ord att lära sig för en som är obekant med fotografernas språk.

Träff 1 och kick-off 31 maj 2017

Det var cirka 15 intresserade som samlades i ett klassrum på Fridaskolan för att kicka igång vår nya Naturfotogrupp. Vi började med en presentationsrunda och sedan fick specialgästen Nelli Tenggren, blott 13 år, visa sina bilder på djur från Nordens Ark. Här är Nellies Instagramkonto där du kan se vilken typ av bilder hon visade för oss. Superfina!

Ingvar presenterade sig själv och tankar kring upplägget för Naturfotogruppen och vi  gillade verkligen vad vi såg – det blir en spännande kurs!

Här är listan på kunskapsområden vi kan ägna oss åt;

• Lär dig kameran
  • Digitala bildformat
  • Komposition
  • Ljus och ljussättning
  • Långa exponeringar
  • Vitbalansering
  • Att tänka i svartvitt
  • Udda tekniker
  • Bildarkivering och säkerhet
  • Bildbehandling
  • Sammanfogning av bilder till panorama
  • HDR – vad är det?
  • Färgrymder och färghantering

Möjliga teman vi har med oss inför hösten;

• Fågelfotografering
  • Landskapsfotografering