Våra temagrupper

Våra temagrupper skapar programaktiviteterna

Naturskyddsföreningen i Vänersborg har en stor del av sin verksamheten fördelad i olika temagrupper, där en ansvarig samordnare kallar deltagare till planeringsmöten och ser till att aktiviteter genomförs. Det övergripande syftet med våra temagrupper är att skapa aktiviteter som bygger upp kunskap, medvetande och engagemang för vår lokala miljö och natur. Alla temagrupper samarbetar med Programgruppen.

Vår förening ska även delta i samhällsutvecklingen för att skapa en attraktiv och hållbar framtid här i Vänersborgs kommun. Vi kan inte göra allt, men alla kan göra något. Som medlem i Naturskyddsföreningen har du möjlighet att påverka! Läs mer på www.naturskyddsforeningen.se/blimedlem.

Verksamma temagrupper i Vänersborg

Här presenterar vi våra verksamma grupper och vilka personer som ingår. Vi visar även grupper som vi fått förslag på från medlemmar, men som ännu inte har kommit igång. Vill du engagera dig för miljö och natur och känner för att starta upp en befintlig eller ny temagrupp? Hör av dig till oss i styrelsen eller mejla till oss.
Tillsammans har vi kraft att förändra!

Programgruppen

Vi arbetar med att skapa det fysiska pappersprogrammet och att det fylls med aktiviteter. Kom gärna med förslag på aktiviteter! Ring någon av oss eller mejla till Inger.
Ansvarig: Inger Rölland, 073-974 20 98
Övriga: Ebba Hammarskiöld 070-253 56 28, Marta Årnell 0730-36 77 67 och Kim Blomster 070-223 25 46.

För ansvariga i temagrupperna har programgruppen skapat en Checklista för programaktivitet som hjälper oss att arrangera proffsiga och uppskattade aktiviteter. Här har vi en lista med förslag på Affischeringsställen Vänersborg.

Webbgruppen

Vi har hand om information och kalender här på vår egen hemsida och administratörer på vår Facebooksida.
Vi vill gärna ha fler medlemmar i gruppen, så hör av dig om du är intresserad!
Ansvarig: Britt Mari Karlsson, 070-269 74 88
Övriga: Kim Blomster, 070-223 25 46

Grinnsjögruppen

Torpet Grinnsjö i naturreservatet Grinnsjö på Hunneberg arrenderas sedan 1992 gemensamt av föreningarna i Grästorp, Trollhättan och Vänersborg. Målsättningen är att återställa det gamla ängslandskapet och göra det attraktivt för besökare. Första söndagen i maj, juni, augusti och september är det öppet hus på Grinnsjö.
Samordnare: Ann Olsson 070-340 92 28
Övriga: Thomas Ögren 0733-45 66 63 och Ebba Hammarskiöld 070-253 56 28. Från Trollhättekretsen Lage Rylander, 070-646 09 11 och Bernt Björk.

Handla miljövänligtgruppen

Arbetar främst med den årliga klädbytardagen i april och Miljövänliga veckan (alltid vecka 40) utifrån fastställt tema från vår riksorganisation. Gruppen tar gärna emot förslag på fler aktiviteter!
Ansvarig: Anna Jihmanner, 070-261 83 31
Övriga: Britt-Mari Karlsson, 070-269 74 88, Thomas Ögren 0733-45 66 63, Karin Lindstedt, Lena Rube med flera

Vandrings- och fältstudiegruppen

Arrangerar utflykter med vandringar och fältstudier på olika ställen i vår region, till exempel Halle- och Hunneberg, Bredfjället vid Ljungskile med flera.
Ansvarig: Thomas Ögren, 0733-45 66 63

Naturfotogruppen – kick-off 31 maj 2017!

En helt ny temagrupp i föreningen och under kick-offen bestämmer gruppen själva vad de vill lära sig mer om vid kommande aktiviteter. Läs mer här!
Ansvarig: Ingvar Eliasson, 070-570 40 37

Temagrupper som saknar ansvarig verksamhetsledare

Till exempel kan vi ha Fågelgruppen, Floragruppen, Skogsgruppen och Natursnokarna, som är barnverksamheten inom Naturskyddsföreningen. Eller vad är du intresserad av? Hör av dig!

Anmäl dig gärna till vår volontärlista!

Vi har en lista med volontärer som berättat att de kan tänka sig att ställa upp och hjälpa till när vi har våra programaktiviteter. Det kan innebära att vara medhjälpare vid vandringar, hålla koll på grilleld, hugga ved vid Grinnsjö, delta på utställningar och mässor med mycket mera.

Anmäl dig till listan genom att mejla till oss och skriv gärna i ämnesraden Lägg till mig i volontärlistan. Meddela också vilken typ av verksamhet/aktivitet du främst vill delta i. Tack på förhand!