Klädbytardag 2017

Varmt välkomna att bli lite mer hållbar och lite mindre miljöbelastande genom att delta i Naturskyddsföreningens klädbytardag. Du är en del i en stor folkrörelse för klädbytardagen arrangeras på över hundra platser runt om i Norden.

Årets klädbytardag i Vänersborg är i Fridasalen på FRIDASKOLAN lördag 1 april kl.10-14

Handla_klader_bild_kladbytardagen_20170401_2

Parkering och bussar

Närmaste plats att parkera bil är parkeringen utanför LIDL. Busshållplatsen heter Hagaparken och där passerar busslinjerna 61 och 65, 67, 641, 650.

Förinlämning  21 mars – 31 mars

Du kan lämna in kläder även på själva klädbytardagen men vi vill helst ha dem i förväg för att kunna ställa i ordning lokalerna, sortera och hänga upp redan på fredag. Det är ju roligare om det finns många plagg att välja på redan från start!

Vi har förinlämning av kläder och varje person får byta till sig max 5 plagg var. Du kan lämna dina byteskläder hos Ohlssons hörna, Sundsgatan 21, Vänersborg eller hos Hudlyftet på Nordkroksvägen 2 i Vargön.  (OBS, Hudlyftet har stängt fredag 31 mars – ta med kläderna och lämna in dem på lördagen istället, direkt på klädbytardagen på Fridaskolan.) Klädbytardagen är gratis och du får inte tillbaka inlämnade kläder. Det som blir över skänker vi till second hand affärer i Vänersborg.

Gå igenom din garderob och rensa! Vi vill ha kläder som är hela och rena förstås, det är en självklarhet, men du kanske har vuxit ur dem eller helt enkelt har tröttnat på ett fint plagg som någon annan mycket väl kan komma att älska.

Fika Fairtrade och ekologiskt

Vänersborg är Fairtrade City och vill sprida tankarna bakom Fairtrade. Vi har makt att påverka när vi väljer att öppna plånboken! Inom livsmedelsområdet finns det numera mängder av produkter som är fairtrademärkta.

Naturskyddsföreningen vill gärna slå ett slag för att välja ekologiskt och fairtrade, och bjuder därför på ekologiskt och fairtradefika under klädbytardagen. Du får gärna ge ett frivilligt ekonomiskt bidrag för fikat, och det går oavkortat till föreningens ideella verksamhet.

Arrangemanget sker i samverkan med Studiefrämjandet och Fairtrade City Vänersborg.