Inspirationsföreläsning under Miljövänliga Veckan 4 okt 2018

Välkommen till Vänersborgs museum och lyssna på årets second hand-profil Anna Lidström torsdag 4 oktober kl 18.00

Mingel med utställare efter föredragningen

Miljövänliga veckan Anna Lidström second hand profil 2018 Fotograf Kristin Lagerqvist

Foto: Kristin Lagerqvist

Välkommen på en kostnadsfri inspirationsföreläsning med Anna Lidström, designdoktoranden från Textilhögskolan i Borås, som brinner för cirkulärt mode och Do IT Yourself-projekt. Nu kommer hon till Vänersborg för att inspirera oss att ta vara på det vi har och skapa egna mästerverk med hjälp av återbruk och re-design.

Här är  några rubriker från pressklipp på Annas hemsida anotherblog.se som sammanfattar en del av allt hon hunnit med att göra!

• Kläddesigner med känsla för konsten
  • Modeexamen på museet
  • Rebell med ironi som mönster
  • Mångsysslare med blick för hållbarhet
  • Möbler möter mode när textilspillet tas tillvara för återbruk
  • Textilsopor kan bli guld värt
  • Bra design är välgjord, knäpp eller rolig
  • Förvandlar skrot till skatt

Efter föreläsningen svarar Anna på frågor, och du får prata med våra utställare.

Konsument Vänersborgs finns på plats för att ge tips och råd om hållbar konsumtion.
Medlemmar i Naturskyddsförening planerar för en studiecirkel med temat Fixa grejen och tar gärna emot intresseanmälningar.
Nytt och nött, butiken med second hand och egentillverkat hantverk, visar upp möbler de har uppgraderat med ny design.
Fler utställare kan tillkomma!

Föreläsningen är kostnadsfri och ingen föranmälan behövs. Vi ses!

Om Miljövänliga Veckan 2018

Fixa_grejen_MVV2018Nu tar ett nytt tema vid för Miljövänliga Veckan – Ta vara på det du har – och vi vill inspirera fler till att minska konsumtionen av nya saker och uppmuntra till delande.

Om vi lär oss att ge våra saker ett längre liv behöver inte lika många tillverkas. 2018 års kampanj heter Fixa grejen! och handlar om att ge varandra konkreta tips på hur man kan laga, reparera, göra om och vårda prylar, kläder, inredning fritidsutrustning och elektronik.

Här kan du läsa mer om Miljövänliga Veckan 2018 (öppnas i ny flik).