Spring för klimatet och för att stoppa Preemraff 28 aug-4 sept

Från: Media StoppaPreemRaff
Date: tor 6 aug. 2020 15:22
Subject: Re: Stafett Lysekil- Rosenbad för klimatet

Hej! Ni fick för några dagar sedan ett mail om klimatstafetten som kommer springas/ cyklas Lysekil- Rosenbad. Tyvärr har rutten ändrats till att gå norr om Vänern för att täcka in fler städer, och kommer därför inte passera Vänersborg. Vi är dock väldigt tacksamma om ni delar denna info vidare i era nätverk då vi också behöver cyklister och löpare.

Hej! Nätverket Stoppa Preemraff anordnar aktionsveckor i augusti. En del av det är Klimatstafetten, där löpare och cyklister kommer bära ett brev till regeringen från Lysekil till Rosenbad med start 28 augusti och målgång 4 sept. I Lysekil kommer 50 personer samlas för att tillsammans gå den första sträckan och sen ge över brevet till den första löparen. Vi hoppas att det här kommer kunna ske i flera städer längst vägen för att uppmuntra våra springande och cyklande hjältar, och för att sprida ordet om aktionsveckorna längst vägen. Deltagarna i stafetten kommer bära en gps så det går att se vart de är och heja på dem längst vägen.

Vi önskar er hjälp med att sprida detta i era nätverk för att hitta fler löpare och cyklister och för att nå grupper som kan anordna små events i de samhällen som passeras.

Löpare och cyklister hänvisas till gruppen

q=https://www.facebook.com/groups/314208516368231/&source=gmail&ust=1598559942767000&usg=AFQjCNGEY3C94dheK05GZbmEkiYRt2eToQ”>Klimatstafetten på Facebook.

Grupper eller privatpersoner som på annat sätt vill bidra till Klimatstafetten hänvisas till mejladressen stafetten.stoppapreemraff@gmail.com

Här följer en lista på samhällen som passeras och preliminärt datum för passage.

FREDAG 28 aug

Lysekil- Uddevalla- Frändefors

LÖRDAG 29 aug

Frändefors- Mellerud- Åmål- Säffle

SÖNDAG 30 aug

Säffle- Grums- Karlstad- Kristinehamn

MÅNDAG 31 aug

Kristinehamn- Karlskoga- Lekhyttan- Örebro

TISDAG 1 sept

Örebro- Kungsör- Eskilstuna

ONSDAG 2 sept

Eskilstuna- Mariefred- Södertälje

TORSDAG 3 sept

Södertälje- Botkyrka- Skärholmen- Mälarhöjden

FREDAG 4 sept

Skärholmen- Mälarhöjden- Hornstull- Rosenbad

Tack för förhand/ Sara för nätverket Stoppa Preemraff

On Fri, Jul 31, 2020 at 10:53 AM Media StoppaPreemRaff <media.stoppapreemraff@gmail.com> wrote:

Hej!

Jag skriver till er som medlem i nätverket Stoppa Preemraff. Vi är ett nätverk som kämpar för att stoppa utbyggnaden av Preems raffinaderi i Lysekil, en utbyggnad som hade inneburit en ökning av koldioxidutsläpp på hela en miljon ton. Detta hade försvårat, om inte fullständigt omöjliggjort, det för Sverige att nå sina klimatmål och uppfylla vår skyldighet enligt Parisavtalet. Mer om vilka vi är och Preem frågan finns att läsa på vår hemsida här.

Varför vi skriver till er nu?

Jo, vi planerar nämligen vår alldeles egen Klimatvasa. Detta med bakgrund i att Preem sponsrar Vasaloppet, såväl det mest kända längdskideloppet på vintern som Sommarvasan (i år kallas den Hemmavasan) där folk cyklar och springer olika distanser. Så vad vi tänkte göra är vårt eget Vasalopp, för att sätta ljus på Preem frågan för allmänheten och press på regeringen (det är nämligen upp till dem nu om Preems expansion får gå vidare eller ej). Detta kommer vara en del av vår nationella satsning under våra aktionsveckor, 22 aug-5 sept.

En del av planen är en stafett med start i Lysekil den 28e augusti och målgång hos regeringen i Rosenbad den 4e september. I Lysekil kommer Fridays For Future Lysekil anordna starten, en marsch med många personer (max 50, iochmed Covid-19) i en lugnare takt för att inkludera alla som vill vara med. Sen springer/cyklar första stafett bäraren iväg. Idén är att själva stafettpinnen ska vara ett brev till regeringen där vi framför våra krav, vi har även planer på att inkludera en GPS så att alla kan följa brevets gång via nätet. Men för att kunna få ihop en sådan stafett behöver vi hjälp från organisationer och privatpersoner längs vägen!

Det handlar dels om hjälp att hitta personer som springer eller cyklar en sträcka i själva stafetten. Skulle ni kunna höra er för i era lokala nätverk? Var som helst som ni tror att man kan hitta någon villig att delta. Personer som är intresserade av att bära stafettpinnen en sträcka kan hänvisas till gruppen Klimatvasan- stafetten på Facebook. Sen skulle det vara underbart kul om lokala miljöorganisationer på plats skulle vilja pusha att det här sker. Det kan handla om att man samlar en liten hejarklack för löparen/cyklisten när hen är i er stad eller påbörjar sin sträcka, eller att kontakta lokal media och berättar att det här sker så att de kanske rapporterar, eller så kommer ni på någon egen idé ni vill hitta på i kombination med detta!

Vi hjälper till att sätta upp kontakten mellan löparna/cyklisterna som kan tänkas delta och allmän koordinering mellan olika parter.

Låter det här som något ni vill vara med och bidra till?

Då är det bara att svara på detta mail med att ni är intresserade av att hjälpa till, skriv gärna vad ni kan tänkas hjälpa till med om ni vet.

Tillsammans för klimatet!

/ Sara för Nätverket Stoppa Preemraff