Miljövänliga veckan 2-10 oktober 2021 – Länge leve prylarna med fokus på möbler

Av tradition lyfter Naturskyddsföreningen i Sverige frågor om miljön och handla miljövänligt första veckan i oktober varje år. Under vecka 40 ska vi inspireras till att ta hand om våra  saker för att minska konsumtionen av nya prylar. Det gör vi  genom att fixa, laga, vårda, byta, låna och hyra ut våra  ägodelar. I år är fokus på våra möbler.

Vi har en lång lång tradition av att laga och återanvända möbler. Möbler har varit för värdefulla för att kasta men under andra halvan av 1900-talet och nu på 2000-talet har väldiga mängder möbler slängts.

Läs mer på följande webbsida:  https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/miljovanliga veckan/ Se en massa tips på www.fixagrejen.nu !

Naturskyddsföreningen har tagit fram en ny rapport ”Andra hand i första hand”, som granskat möbelbranschens påverkan på klimat och naturresurser.

Idag pratas det ofta om flygskam och om det ohållbara med “fast fashion” inom klädindustrin. Nu är det dags att lyfta möbelbranschens klimatpåverkan. Konsumtionen av möbler och inredning ökar dramatiskt, vilket ger stor negativ påverkan på både klimatet och på åtgången av naturresurser.

Rapporten visar hur stor klimat- och miljövinsten blir när konsumenten väljer att köpa begagnat eller reparera och piffa upp möbler och heminredning i stället för att köpa nytt. Naturskyddsföreningen har granskat en rad olika kategorier, som exempelvis soffor, hemtextilier och köksinredning.

Rapporten har tagits fram i samarbete med Blocket. Rapport_Andra-hand-i-forsta-hand_2021