Klädbytardag i Vänersborg söndag 27 mars på Fridaskolan

Äntligen klädbytardag i Fridasalen igen!

Så här gick det 2022

Vi var nio volontärer som hjälpte till att göra vår klimat och miljöpåverkan lite mindre genom att anordna en klädbytardag söndag 27 mars i Vänersborg. Vår klädbytardag lockade ca 50 besökare varav ca 30 % män. Sammanlagt fick ca 250 plagg ett längre liv (inklusive små plagg såsom skärp, mössor, strumpor som man kunde ta utan kupong).  Resterande kläder ca 250 plagg, lämnar vi vidare till Röda korset som kan sälja dem eller skänka dem till behövande flyktingar.

Skillnaden från tidigare att den här gången ha olika tider för inlämning och utlämning, två timmar vardera (jämfört med tidigare då vi hade öppet från kl.10-14). Förinlämning gör att det finns fler plagg att välja på redan från början.  Andra timmen för utlämning var det betydligt färre personer som besökte oss. Vi hade inte marknadsfört vår klädbytardag lika mycket som tidigare år, det är en av orsakerna till att det var färre besökare och färre kläder som bytte ägare. En annan orsak kan vara veckodagen, söndag. Kanske är det flera personer som kommer på en lördag eftersom de ändå rör sig i centrum. Det vi sparade på var den tid som vi lagt ner på förberedande arbete.  / sammanfattat av webbredaktör Britt-Mari Karlsson

Handla_klädbytardag_illustratör_Erica_Jacobson_2019

Vi testar att ha klädbytardag en söndag istället för lördag, men vi är i samma lokal som förut – Fridasalen i skolans gavel närmast Lidl. Klädinlämning sker 27/3 mellan klockan 10 och 12, och från kl 12 släpper vi in alla som vill ”köpa” kläder för sina kuponger.
Kontaktperson: Susanne Björk, 073-550 21 05

Klädinlämning inför Klädbytardagen

Medlemmar i Handla Miljövänligt-gruppen har tillsammans med Röda korset i Vänersborg ordnat så att du kan lämna in kläder i förhand på Röda Korsets Hus, Edsgatan 25,  2:a vån (intill Lindex) följande dagar och tider:
Måndag 21/3 – torsdag 24/3 kl 10 – 14 samt lördag 26/3 kl 10 – 12.

Klädbytardagen är kostnadsfri och så här går det till

• Du tar med dig max fem fina och fräscha plagg du inte behöver längre.
  • För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg.
  • Plagg som ingen väljer skänks till Röda Korset. Du får inte tillbaka kläderna.

Här kan du se vår film om Klädbytardagen 2019, när vi firade 10-årsjubileum.

Illustration: Erica Jacobson