Klädbytardagen på Biblioteket den 22 april 2023 klockan 10-13 och Syworkshop kl.11-14

Rapport från klädbytardagen

På lördagen 22 april ordnade Naturskyddsföreningen i Vänersborg en klädbytardag som ägde rum på vårt fina nyrenoverade bibliotek. Bibliotekets Auditorium var en väldigt bra lokal och vi fyllde upp den med klädställningar och kläder. 103 personer besökte dagen. Vi samarbetade med Kulturverksamheten Timjan som arrangerade en textilworkshop i samband med klädbytardagen. Där kunde besökarna sy in/sy ut eller ändra sina plagg som de bytt till sig. Sammanlagt fick vi in 705 plagg.  471 kläder fick nya ägare och ett förlängt liv vilket minskar miljöpåverkan. 234 plagg blev över och skänktes till Röda Korset och Erikshjälpen som även varit inlämningsställen respektive utlåning klädställningar. Vi är glada och tacksamma över att så många vill minska miljöpåverkan från kläder på ett väldigt enkelt och trevligt sätt.

Nedan: Äldre info innan  klädbytardagen

Hej alla klädbytare och garderobsrensare som längtar efter att byta till er ”nya” begagnade kläder.

Klädbytardagen äger rum den 22 april kl.10-13 i Auditoriet (gamla tidningssalen) på vårt nya fina bibliotek i Vänersborgs Centrum, på Sundsgatan 6.  Öppettiderna är kl.10.00-13.00.
Du kan hjälpa till med att lämna in dina kläder i förväg (se nedan) och/eller hjälpa till som volontär på fredagseftermiddagen och lördagen.

Vi samarbetar med kulturverksamheten Timjan som håller i en textilworkshop klockan 11.00-14.00 där du får hjälp och stöd med att redesigna dina nya kläder, eller sy in eller sy ut det du hittat. Timjan har sina lokaler i källaren/bottenplan på Biblioteket. Kolla in Timjans facebooksida. Timjans verksamhet riktar sig annars till unga personer men på klädbytardagen är alla åldrar välkomna att få hjälp med ändringar på sina ”nya” swap-kläder.

”Syworkshop – Drop in!”

TID: 11:00 – 14:00
PLATS: Banksy, Timjans lokaler.
KOSTNAD: Gratis

Har du fyndat något på Naturskyddsföreningens klädbytardag som kanske inte passar till 100 %? Kom då förbi Timjans lokaler en våning ned för enklare justeringar. Du är välkommen att ta med ett eget plagg hemifrån också, kanske har du ett par byxor liggande i garderoben som behöver ordnas, eller en tröja som behöver en makeover!  Fritt drop in mellan 11:00 – 14:00.

Workshopen hålls av kläddesignern Nathali Elfström, och är ett samarbete med Kultur Ungdom. ”

handla_klader_20160416_03

Förinlämning kulturverksamheten Timjan,  som ligger i bibliotekets källare, tisdagar och torsdagar från 1 april till 20 april öppettider klockan 15-19.
Förinlämning på Röda korsets hus Edsgatan 25, 1 trappa upp (bredvid Lindex) måndag-fredag 17-21 april klockan 11-15.
Förinlämning på Biblioteket 15 april, 17-21 april ordinarie öppettider.
På plats. Det går bra att lämna in kläder även under klädbytardagen 22 april kl-10-13.

Läs mer om textilier och om klädbytardagen på sidan handla miljövänligt/klädbytardagen

Evenemanget görs av Naturskyddsföreningen i Vänersborg med stöd av våra volontärer och i samarbete med Timjan, ”Kultur Ungdom”, Biblioteket, Vänersborgs kommun och Studiefrämjandet.
Har du frågor ring Britt-Mari Karlsson 0702 69 74 88