Genomförda aktiviteter 2015

Nytänk kring julmat på Villa Överby 26 nov 2015

Vi fick prova nya ekologiska rätter som passar bra på julbordet. Vi träffades  för att lära nytt och ekologiskt till julbordet, -nya kombinationer, nya alternativ, kanske nya traditioner. Det handlade om nya vågade idéer som ger en hälsosam kombination i jul. Inger tipsade om hur vi kan undvika julstressen och varför det är smart att dricka Hallonte.

TRIVSELKVÄLL MED BILDVISNING 27 oktober 2015

Marta Årnell och Bengt Wallin visade bilder från Sverige respektive Sydafrika.

Marta Årnell och Bengt Wallin visade bilder från Sverige respektive Sydafrika

Bengt visade djur- och naturbilder från Sydafrika och Marta visade blomsterbilder från Sverige.

Clematis Summer Snow

Mellan visningarna bjöd föreningen på fika och då fanns möjligheter att bl.a. tipsa varandra inför vintern om trevliga promenader i stadens omgivningar och samtal om andra gemensamma frågor. Ca 15 personer deltog i aktiviteten.

Årets kretskonferens 16-18 oktober satte energin i fokus!

Energi som vi skapar, använder och har inom oss: all möjlig energi handlade höstens kretskonferens om. När når vi 100% förnyelsebar energi i Sverige och 100% hållbar ideell energi i föreningen?

Kretskonferensen lärde oss som var med mer om energifrågor och föreningsutveckling och vi fick många goda idéer med oss tillbaks.

20151018_tomas_kåberger_pratar_vindkraft

Tomas Kåberger pratar om den kraftiga utvecklingen av vindkraften

Deltog gjorde bl.a. Tomas Kåberger, professor inom och energi och miljö på Chalmers och ordförande för stiftelsen Japan renewable energy Foundation.

Tomas berättade om kärnkrafthaveriet i Fukushima men fortsatte sedan med postivare energitrender för vindkraften där effektiviteten hos vindkraftverken har förbättrats med 50% mer energiproduktion de senaste 5 åren.  Nu är vindkraft på land billigare än att producera kol och gas.

Solcellerna är i väldigt stark expansion i världen

Solelen fullkomligt exploderar i expansion. 20 % av alla solceller har tillverkats det senaste året. Kina byggde 10 GW år 2014 och 22 GW i år. japan byggde 10 GW år 2014. Kostnaden för solel i Sverige är nu nere på 15 kronor/watt.

Dena Gevarez, projektledare för ungdomssatsningen Schysst sommar & vinter pratade entusiasmerande om hur de i projektet har jobbat med ungdomar som kanske inte är så vana att vara ute i skog och mark. Vi måste fånga ungdomarna i det de själva tycker verkar vara roligt, vad vill de göra. Sedan utifrån det väcka deras intresse för ett bredare natur- och miljöområde.

Anneli Nordling, organisationsutvecklare på Naturskyddsföreningen gav oss tips på hur vi kan förnya föreningens verksamhet. 50 % av befolkningen engagerar sig ideellt varje år. Vi kan t.ex. formulera (extremt) konkreta och tydliga uppgifter som man kan engagera sig med och anmäla detta till volontärbyrån som förmedlar kontakter mellan privatpersoner och föreningar. Bjud in olika grupper till styrelsen för samråd och  inspiration. Anneli rekommenderar att vi efterlyser e-postadresser till medlemmarna så att vi lätt kan puffa om olika roliga saker att göra.

Solceller på kommunhuset i Vänersborg

Elbil

Under söndagen åkte vi på utflykt till kommunhuset i Vänersborg där vi tittade på deras solcellsanläggning.

På förmiddagen fortsatte vi vidare till Trollhättan för ett studiebesök på vattenkraftverket Olidan, där vi även får sällskap av Christer Borg, ordförande i Älvräddarnas Samorganisation.

Olidans vattenkraftverk

26 september 2015  Buxåsens Naturreservat

I september gjorde kretsen en utflykt till det nybildade naturreservatet Buxåsen på Kroppefjäll. 17 personer slöt upp och det blev en spännande dag i gammelskogen. Stefan Hult och Skogsstyrelsens inventerare Roger Gran visade och berättade om indikatorarter av lavar, svampar, mossor och insekter som skvallrar om skyddsvärd skog. Med hjälp av tillväxtborr gick det att bestämma trädens ålder. En ny spännande värld öppnar sig när man med hjälp av lupp kan studera små vackra detaljer på svampar och mossor. En lyckad aktivitet som vi kommer att följa upp längre fram. Ett stort tack till Stefan och Roger. (Text: Thomas Ögren, bilder: Marta Årnell)

Roger Gran tar borrkärna ur en gran för att åldersbestämma den

Skarp Dropptaggsvamp

Kandelabersvamp

Kambräken

Tordyvel på kudde av kvastmossa

Havstulpanlav

Gelétagging

Sluttning med granar i varierande ålder

Eldticka

Öppet hus på Grinnsjö 6 september 2015

Flera gånger per år har vi öppet hus på Grinnsjö, då hålls stugan öppen och du kan ta med mat och grilla vid elden, på sensommaren hålls slåtter. Då behöver vi vara många som hjälps åt.

Tjärbränning håller vi på med ibland på öppet hus.

Höstsvamp på Grinnsjö

Klädbytardagen 18 april 2015

Handla_klader_0010_2015

Oj oj oj

vad många som ville vara med och göra miljön bättre genom att återanvända andras skänkta kläder. Vi fick in ca 600 plagg i förväg, så utbudet var stort redan vid start. Vi hade fler besökare än någonsin tidigare. Hela 700 plagg fick en ny ägare och ett nytt liv. På så sätt sparar vi vatten och kemikalier jämfört med att köpa nytt.
Totalt fick vi in 1105 plagg och överskottet, 400 plagg skänkte vi vidare till Erikshjälpen.

Två glada manliga klädbytare på Naturskyddsföreningens bytardag 2015