Torpet Grinnsjö

Vi bevarar ängslandskapet och gynnar biologisk mångfald

Grinnsjö Naturskyddsföreningen VänersborgTorpet Grinnsjö i naturreservatet Grinnsjö på Hunneberg arrenderas sedan 1992 gemensamt av föreningarna i Grästorp, Trollhättan och Vänersborg. Tillsammans tar vi ett stort ansvar för att sköta och bevara både natur- och kulturmiljön vid Grinnsjö.

Torpet omges av ett oerhört vackert landskap och det är en upplevelse varje gång man kommer dit. Här hjälper vi vilda växter och djur att få utrymme att leva i vår närhet, och målet är att återställa det gamla ängslandskapet genom att röja sly, slå med lie och låta djur beta den växande ängen. För verksamheten ansvarar Grinnsjögruppen.

Grinnsjöstugan är öppen kl 10-15 följande söndagar

• Första söndagen i maj, Grinnsjödagen. Vi städar och snyggar upp både inne och ute för att gynna insekter, fåglar, blommor och människor. Kaffe finns för arbetsfolket men ta med det du vill grilla.
  • Första söndagen i juni. Öppet hus. Parkera vid bommen vid Prästeklev och promenera de 1700 metrarna fram till torpet, barnvagnsvänligt. Kaffet står på spisen och grillelden brinner.
  • Första söndagen i augusti, Ängens dag med slåtter. Hans Karlsson demonstrerar hur man slår med lie och sedan kan du själv prova på. Vi behöver många starka armar som krattar upp gräset. Slåtterfolket bjuds på sill och potatis och vägbommen är öppen för de som arbetar.
  • Första söndagen i september. Öppet hus. Parkera vid bommen vid Prästeklev och promenera de 1700 metrarna fram till torpet, barnvagnsvänligt. Kaffet står på spisen och grillelden brinner.
  • En söndag i december, adventsvandring. Vi samlas vid vägbommen, och efter vandringen bjuder vi på kaffe, glögg och pepparkakor.

Vill du vara med i vårt naturvårdsarbete vid Grinnsjö?

Grinnsjögruppen består av engagerade medlemmar från både Trollhättan och Vänersborg. Gruppen ansvarar för att olika naturvårdsarbeten sker vid torpet, bland annat klipper gräs, bär ved, röjer sly och städar i stugan, och till sin hjälp har de ganska många människor – men det behövs alltid fler! Vi hälsar alla intresserade naturvänner välkomna att hjälpa till med olika sysslor på torpet.

Övernatta i Grinnsjöstugan

Naturskyddsföreningens medlemmar får gärna övernatta i stugan eller bara över dagen. En bra idé för er som vill vara nedkopplade en helg och bara umgås. Boka genom Thomas Ögren 073-345 66 63 eller Lage Rylander 070-646 09 11.

Fiska på bergen

Fiskekort köper du på Kungajaktsmuséet vid Bergagården.  Fiskeregler hittar du hos www.hunneberg.com.

Grinnsjötorpets historia

Torpet Grinnsjö har anor från 1300-talet då det odlades av torpare under Kronan. Den näringsfattiga jorden och den steniga terrängen gjorde att det bara var möjligt att bryta små åkrar, så kallade lindor,  som flyttades med jämna mellanrum. De stensträngar och röjningsrösen man idag ser vid Grinnsjö är spår av äldre tiders odlarmöda. Även ängen rensades från sten för att underlätta slåttern.

På 1600-talet fanns sju hus på Grinnsjö och 1640 noterades Grinnsjö i jordeboken, vilket betyder att det var bärkraftigt för skatteläggning. Till en av dessa stugor kom Anders Eriksson, noterad i kyrkoboken som ”fattighjon”. År 1813 fick han ta över arrendet av torpet. Torpet brukades sedan av hans son och sonson. Den sista att bruka torpet var Anders sondotter Ida, som levde sparsamt och med en ko fram till sin död 1955, 83 år gammal.

Vid den tiden hade mycket av det som idag är ängar runt torpet börjat växa igen och när torpet lades ner 1956 planterades skog på markerna. Historien begravdes under kvävande granar och de artrika ängsmarkerna försvann.

1992 påbörjade Naturskyddsföreningen ett varsamt restaureringsarbete. Målet för restaureringen har varit att återställa till ett ursprungligt ängsbruk, som så nära som möjligt, ansluter till läget 1720 då det skrevs att ”Grinnsjö har ingen åker”. Skogen togs bort i omgångar för att successivt öka ljusinsläppet och låta fröbanken i marken gro. Vid början av restaureringen hittades cirka 30 arter av blommor och örter, tio år senare fann man 285 arter!

Det öppna landskapet med fagra blomsterängar som möter oss vid Grinnsjö idag, kan ge en blick till hur det såg ut för drygt 300 år sedan. Floran får en fristad som det moderna skogsbruket inte ger. Den artrika ängen är en oas i det mörka skogslandskapet.