Nu är vi medlemmar i Föreningsarkivet

och lite annat från ordförande-Kim

Naturskyddsföreningen_protokoll_kassaböcker_1963-1999pärmarTidigare i somras så flyttade föreningen sitt förråd till en annan byggnad, och jag tyckte det var väldigt spännande att gå igenom allt som fanns där. Ja, jag gillar gamla grejer och historia. Så jag har lånat hem ett gäng böcker och häften för att lära mig mer om vår förening, och jag tog hand om pärmarna med gamla protokoll. Dessutom hittade vi de två första kassaböckerna.
Men eftersom vår förening startade redan år 1963 så kände jag att det här kan vi inte bevara på ett bra sätt själva, det måste in i ett riktigt arkiv. Så i juni tog styrelsen beslutet att vi skulle bli medlemmar i Föreningsarkivet, och den 17 augusti var jag där och lämnade in vårt material.

Jag har faktiskt aldrig varit inne i Regionarkivet, så bara det var spännande, och nästa gång det är Arkivens dag ska jag passa på att gå på studiebesök.

Innan jag lämnade in pärmarna så passade jag på att skanna in några av de allra första dokumenten från 1963. I protokollen går det snabbt att konstatera att förr i världen så var yrkestitlar väldigt viktiga. En annan sak som slog mig är att det bara är herrar i styrelsen… Nuförtiden har vi en något jämnare fördelning med tre damer och fyra herrar. (Klicka på bilderna om du vill se dem i större format.)

Naturskyddsföreningen_Vänersborg_protokoll_1963_föreningsbildandetNaturskyddsföreningen_Vänersborg_protokoll_1963_konstituerande

Här är de första inkomsterna och utgifterna som föreningen hade 1963, och hur programbladet såg ut för 40 år sedan 1977. (Klicka på bildgalleriet för att se dem i större format.)

Nytt programblad för hösten och vintern är på gång

I övrigt ser jag fram emot en spännande höst och vinter med både helt nya men även bekanta aktiviteter. Om ett par veckor kommer vi att dela ut det nya pappersprogrammet till alla medlemmar.

Är du inte medlem? Då vill vi gärna att du blir det så klart! Förutom allt vi gör tillsammans så ingår en tidningsprenumeration på Sveriges Natur. En mycket läsvärd tidning och jag lär mig en massa saker om miljön i varje nummer som kommer i brevlådan. Det är hur enkelt som helst att bli medlem via www.naturskyddsforeningen.se/blimedlem och med autogiro blir det 24 kronor per månad. Det går även bra att hela familjen är medlem, då kostar det 30 kronor i månaden. Eller 1 krona per dag.

Augustihälsningar från Kim Blomster

PS. Nästa programaktivitet är studiebesöket på Evenstorps gård i Brålanda. Där har jag inte varit förut heller, så jag är glad att föreningen får iväg mig på spännande aktiviteter och chansen att träffa nya människor. Hoppas vi ses!