Rensa garderoben inför klädbytardagen 6 april 2019

Vi samlar kläder till klädbytardagen 6 april 2019

Handla_klädbytardag_illustratör_Erica_Jacobson_2019Vi arrangerar klädbyte för tionde året i rad och vill göra lite mera. Vi vill bygga ut på temat fixa grejen/klädesplagget.  Vi vill ordna en utställning av redesignade kläder, lagade kläder och inte minst, ordna en klädbytardag.

Vi startar med klädinsamling och utställning från 25 mars. Då kan du lämna in fina och rena plagg som du inte längre vill ha själv. Du kan lämna in på Lisas Massage på Sundsgatan 8c (mellan resebyrån och CKs) eller på Hudlyftet i Vargön. Du får då högst 5 kuponger som du kan använda den 6 april för att byta till dig andra kläder för.

Besök vår utställning av re-designade kläder och saker. Vi har bokat biblioteket 25 mars till 8 april för utställningen där.

Hjälp till att dela ut små broschyrer om klädbytardagen på din arbetsplats/skola eller vänner och bekanta. Dela vår hemsida, eller facebooksida.

Kom till klädbytardagen

Vi håller till på Fridaskolan (i Fridasalen). Adressen dit är Repslagarvägen 14 i Vänersborg. (klicka för att komma till karta). Vi har öppet kl.10-14. Inte bara på morgonen utan hela dagen fyller vi på med nya kläder vartefter ni kommer och lämnar in. Alltid kan det finnas nåt nytt, fräscht som passar.

Och kom sedan tillbaka efter kl.13 om du har kuponger kvar för då kan du få två plagg för en kupong på vår Happy Hour.

Vi planerar att låta filma och fotografera på klädbytardagen Vill du inte bli filmad  och fotad så var vänlig och kontakta någon av oss ansvariga på plats Britt-Mari Karlsson eller Kim Blomster. Vi kommer att publicera foton och visa och publicera filmen i digitala medier och på olika informationstillfällen. Klädbytardagen är ett stort arrangemang för oss och vi är väldigt stolta över allt idéellt jobb vi lägger ner och att vi med er hjälp kan bidra på ett så populärt och enkelt sätt till mindre miljöbelastning.

Vi ville ha en modevisning under klädbytardagen. Vi har tyvärr inte fått ihop tillräckligt med personer som vill ordna detta så det blir tyvärr ingen riktig modevisning. Men vi hoppas att vi kan lyfta fram några exempel på redesign och ta-vara-på-idéer på vår utställning på Biblioteket.  Vill du också vara med och planera och lyfta fram smart re-design och laga-grejen inför kommande verksamhet? Kontakta Kim Blomster 070-223 25 46

Är du sugen på att planera och göra en quiz/tipspromenad om att fixa plagget/prylen? Kontakta Britt-Mari Karlsson, 070-269 74 88 eller bmk.hemma@gmail.com. Vi söker personer som gillar allmänbildning och vill senare jobba bredare för föreningen med att framställa kanske flera tipspromenader framöver också.

Vi söker fler aktiva medlemmar som tycker det är kul att göra något praktiskt för en smartare och miljövänligare värld. För en jämställdare förening är vi särskilt glada om flera killar/män och nya svenskar vill vara med och och hjälpa till och bidra till en hållbar värld.

Mejla föreningen eller kontakta projektledare Britt-Mari Karlsson på tel 0521-67488 eller 070-269 74 88.

Till hösten vill vi göra ett studiebesök hos Wargön innovation och kanske även hjälpa till lite med deras textilsortering. Vi hoppas att du hänger med oss dit.