Informationsmöte för medlemmar tisdag 3 sept 2019 kl 18.30

Inbjudan till informationsmöte om kommunens fördjupade översiktsplanering

NÄR? Tisdag 3 september klockan 18.30 – cirka 20.30

VAR? I Studiefrämjandets lokaler på Residensgatan 7, Vänersborg

Om du är förhindrad att komma, finns också möjligheten att mejla in dina synpunkter till oss.

Bakgrund

I vår kommun har så kallad fördjupad översiktsplanering (FÖP) för området ”Vänersborg och Vargön” pågått i många år. I december 2017 antog kommunfullmäktige en översiktsplan för hela kommun och därefter har arbetet med FÖP:en intensifierats med sikte på ett beslut år 2020. Planering pågår också parallellt för att åstadkomma en aktuell Naturvårdsplan och Grönplan.

I samband med föreningens verksamhet i området kring Lillån och arbete med Lillåstugan har föreningen erbjudits möjlighet till ett så kallat informellt samråd. Vi kan på så sätt, innan ett samlat förslag till FÖP antas för utställning och formellt samråd, komma med fakta, förslag till beskrivningstexter och till rekommendationer för områden som vi anser bör markeras G i planförslaget, det vill säga områden som inte får exploateras. För att vi ska kunna yttra oss har föreningen fått tillgång till visst arbetsmaterial.

Vi har fram till den 20 september på oss för att våra synpunkter ska kunna inarbetas i nästa version av planförslaget, som sen går till kommunstyrelsen för antagande. Utställningen av planförslaget beräknas pågå under cirka två (2) månader från november

Efter mötet 3/9 kommer en mindre arbetsgrupp att sammanställa och bearbeta alla inkomna förslag och synpunkter till en skrivelse, som vi skickar in till kommunens miljö- och byggförvaltning.

Kim Blomster
ordförande