Kretskonferens helgen 29/9-1/10 2023

Kansli Väst och Södra Älvsborgs Naturskyddsförening bjuder in medlemmar till konferens:

Rent vatten? Om PFAS, svensk gruvdrift och textilindustrins (gamla) synder

Välkommen till Helsjöns folkhögskola 29 september till 1 oktober.
Under helgen får du ta del av flera intressanta föreläsningar, en längre workshop om våra vattenråd och möjlighet att gå en guidad tur runt Helsjöns vackra natur. Det finns givetvis också tid för samvaro, mer utevistelse, erfarenhetsutbyte och avnjutande av god mat.

Kretskonferens Naturskyddsföreningen Väst oktober 2023 Helsjöns folkhögskola

Inbokade föreläsningar:

Så påverkas vattenmiljön av gruvor
Mia Svedäng, sakkunnig inom sötvatten på Naturskyddsföreningen

Gruvnäringen i Sverige
Arne Müller, författare och frilansjournalist som bland annat bevakar utvecklingen inom den svenska gruvindustrin ur ett miljöperspektiv.

Projekt Sanering av Viskan
Sara Florén, Projektledare Projekt Sanering av Viskan, Borås Kommun

PFAS – ett av vår tids värsta miljögift?
Cecilia Hedfors, sakkunnig inom miljögifter på Naturskyddsföreningen

Workshop om våra vattenråd mer info kommer
Peter Nolbrant, biolog och pedagog och ägare av företaget BioDivers
Anne Udd, projektutvecklare Region Halland och ägare av företaget Hållbar Idé AB

Praktisk information om kretskonferensen i Helsjöns folkhögskola

Fredag – söndag 29/9 – 1/10 2023
Drop in och incheckning på fredag kväll från kl. 18:30, konferensen startar upp med middag kl. 19:30.
Lördagen är en heldag med föreläsningar och uteaktiviteter, med start kl. 08:30.
På söndagen avslutar vi med lunch kl. 13:15 och därefter hemfärd.

För vem?
Konferensen riktar sig främst till dig som redan är eller funderar på att bli aktiv i en kretsstyrelse eller annat sammanhang inom Naturskyddsföreningen, men alla som är medlem i föreningen och boende i Västra Götaland är välkomna att delta.

Om boendet
Helsjöns folkhögskola ligger vackert belägen i sydvästra Västergötland, intill Helsjöns strand och Texelberget. Köket har en ekologisk profil och arbetar enligt en medveten strategi med att servera årstidsanpassad, ekologisk och rättvist odlad mat. Skolan är miljödiplomerad och vill du veta mer om Helsjöns Folkhögskola kika in på deras hemsida

Hitta till Helsjöns folkhögskola

Helsjön ligger i Marks kommun i  sydvästra Västergötland på gränsen till Halland, ca 6 mil från Göteborg och Borås, 3 mil från Varberg och Kungsbacka och 5 kilometer från Horred.

Kollektivtrafik
Det går pendeltåg från Göteborg till Kungsbacka. I Kungsbacka tar man buss 744 mot Horred. Det brukar ta ungefär en timme att åka från centralstationen. Du hittar resetider hos Västtrafik (obs välj hållplats Mark, Helsjön).

Tåg
Borås – Horred, alternativt Varberg – Horred,
för vidare transport med buss till Helsjön. Mer info finns på sj.se eller vasttrafik.se

Med bil: E6 norrifrån
Ta av E6:an vid Fjäråsavfarten (Tjolöholm), kör vänster mot Fjärås

Fre – sön inkl. mat och boende i enkelrum: 1 700 kr
Fre – sön inkl. mat och boende i dubbelrum: 2 000 kr
Fre – sön inkl. mat, ej boende eller frukost: 800 kr

Lör – sön inkl. mat och boende i enkelrum: 1 300 kr
Lör – sön inkl. mat och boende i dubbelrum: 1 200 kr
Lör – sön inkl. mat, ej boende eller frukost: 500 kr

Anmälan och avgift
Du anmäler dig genom att fylla i det här formuläret
Sista dag för anmälan är söndag den 10 september 2023
500 kr betalas in vid anmälan, den dras sedan från totalbeloppet

Avbokningsregler
Anmälan är bindande. Vid avbokning närmare än två veckor innan konferensens start debiteras 50 % av kostnaden, vid närmare än en vecka debiterar vi hela beloppet.

Betalning
Avgiften betalas in till Naturskyddsföreningen Södra Älvsborg
BG 444 – 31 98 eller Swisha till: 123 626 51 77

Kontakt