Pressmeddelande – Sveriges största klädbytardag i Vänersborg

Byt till en ny miljösmart outfit på
Sveriges största klädbytardag lördag 1 april

För åttonde året i rad arrangerar Naturskyddsföreningen i Vänersborg en klädbytardag lördag den 1 april. Även i år arrangeras dagen tillsammans med Studiefrämjandet samt Fairtrade City Vänersborg. Men eftersom intresset för klädbytardagen har ökat för varje år i Vänersborg, så har vi växt ur lokalen i Vänersborgs bibliotek. I år i är vi därför i Fridasalen hos Fridaskolan.

Naturskyddsföreningen uppmuntrar nu alla Vänersborgsbor att rensa i garderoben, ta med fem fina plagg och komma till klädbytardagen i Fridasalen, Fridaskolan i Vänersborg kl 10-14 lördag 1 april.

Byt kläder med andra och bli en miljöhjälte

När kläder tillverkas och bomull odlas används massor av kemikalier, vatten och energi. Miljön och människorna drabbas hårt och ofta är arbetsmiljön dålig. Men det finns schyssta sätt att skaffa nya kläder, och second hand är både trendigt och miljösmart.
– Fler och fler har upptäckt hur roligt och enkelt det är att förnya sin garderob på en klädbytardag. I hela Sverige har intresset ökat enormt och vi byter kläder som aldrig förr. Det är dessutom en stor vinst för miljön, säger projektledare för klädbytardagen Britt-Mari Karlsson i Handla miljövänligt-gruppen för Naturskyddsföreningen i Vänersborg.

Kläder byts så in i Norden och skapar miljövinster

Förra året hängde även grannländerna Norge och Danmark på inom ramen för Nordic Swap Day. 2016 arrangerades ungefär 185 klädbytardagar i Sverige, Norge och Danmark. Bara i Sverige fick hela 58 000 plagg nya ägare! Om vi förutsätter att de bytta plaggen ersatt inköp av nya plagg innebär det att vi tillsammans besparade vår planet utsläpp av 43 ton kemikalier, 406 ton koldioxid och 145000 kubikmeter vatten.

– Det är en stor miljöbesparing att byta eller handla second hand jämfört med att köpa nya kläder, dessutom är det snällt mot plånboken. Trots det är det fortfarande vanligare att slänga kläder än att återanvända dem. Det måste vi ändra på! säger Britt-Mari Karlsson, Naturskyddsföreningen i Vänersborg.

Förinlämning av kläder kan ske i Vänersborg och i Vargön

Lämna gärna in kläder i förväg så finns det mycket att välja på för de som kommer tidigt. Självklart går det även att lämna in kläder på plats under själva klädbytardagen. Det är helt gratis.
Förinlämning kan ske redan från och med 21 mars till följande ställen:
• Ohlssons Hörna på Sundsgatan 21 i Vänersborgs centrum, tis–fre kl 10–18.
• Hudlyftet på Nordkroksvägen 2 i Vargön (bredvid busstorget), mån–fre kl 10–18.

OBS! Kläderna ska vara hela och rena, inte noppriga och söndertvättade. Man får lämna in fler än fem plagg men maximalt byta till sig fem plagg.

Så här går det till på klädbytardagen i Vänersborg

• Du tar med dig fem fina och fräscha plagg till inlämningsställe eller Fridasalen
• För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett annat plagg
• Vid utcheckningen lämnar du in dina biljetter och tar med dig din nya outfit hem.
• Plagg som ingen väljer skänks till en lokal second hand-butik. Du får inte tillbaka kläderna.

Kontaktpersoner: Britt-Mari Karlsson, telefon 0520-497488, mobil 070-269 74 88 och Kim Blomster, telefon 070-223 25 46.

Läs mer om 2016 års klädbytardag i Vänersborg

FAKTA OM KLÄDER
Trots fulla garderober fortsätter svenskarna att shoppa kläder. I genomsnitt köper vi cirka 13 kilo kläder varje år. Miljön drabbas samtidigt hårt genom att det går åt mycket vatten, kemikalier och energi både vid odlingen av bomull och tillverkning av kläder. För att odla bomull och tillverka tyg till ett par vanliga jeans går det åt ca 10 000 liter vatten. Genom att öka livslängden från 2,2 år som är genomsnitt för ett plagg med 9 månader minskar man klimatpåverkan med 27 procent och vattenanvändningen med 33 procent. Klädbytet är ett av flera sätt att låta kläderna leva länge. Laga, ändra och skänka till insamling är andra miljösmarta tips.

Sedan 2015 är Sveriges största klädbytardag märkt med Avfall Sveriges utmärkelse Miljönär-vänlig.
www.naturskyddsforeningen.se/kladbytardagen
#klädbytardagen #nordicswapday #ägodela

En aktuell avhandling av Chalmersforskaren Sandra Roos visar miljöpåverkan av klädkonsumtionen i ett nytt ljus. Här är hennes fem tips för en hållbar garderob;
1. Titta efter miljömärkningar. Den största miljöpåverkan sker i produktionen mellan fiber och plagg, och miljömärket betyder att själva produktionsprocessen har varit bättre.
2. Se över hur du tar dig till butiken, och vilka köpvanor du har. Storhandlar du? Åker du på långa bilturer för att köpa kläder?
3. Undersök vilka kemikalier som finns i kläderna. Om man köper ytterkläder kan man undvika de värst fluorbehandlade plaggen.
4. Köp färre nya kläder. Köp på second hand eller ha dina kläder längre.
5. Undersök vad affären har för miljöprofil och vilka varumärken som har ett gediget miljöarbete.

Sandra Roos avhandling heter ”Advancing life cycle assassment of textile products to include textile chemicals”.