Pressmeddelande om butiksundersökning i Vänersborg – Miljövänliga veckan 2017

Bara 8 % av alla tvålar är miljömärkta i Vänersborgs livsmedelsbutiker

För andra året i rad handlar Naturskyddsföreningens Miljövänliga veckan om att bli fräsch på riktigt. Kampanjen syftar till att få fler att välja miljömärkta kosmetikaprodukter såsom tvål, duschkräm, hudvårdsprodukter och smink. Här i Vänersborgskretsen har vi gjort en enkel kartläggning av hur den miljömärkta tvålen syns i våra livsmedelsbutiker.

Vecka 40 är alltid Miljövänliga veckan och även i år kör Naturskyddsföreningen rikskampanjen Fräsch på riktigt och nu med fokus på tvålen.

– I Sverige använder vi nästan 9 liter tvål och duschkräm per person varje år. Det är inte ovanligt att tvålen, som ska göra oss fräscha, innehåller ofräscha ämnen. Sådant som kan ge kontaktallergi, påverka hormonsystemen i kroppen och vara giftigt för livet i vattnet, säger Kim Blomster, ordförande i Naturskyddsföreningen Vänersborg.

För en vanlig konsument är det inte enkelt att veta vilka ämnen man ska undvika då innehållsförteckningen på en vanlig handtvål är svår att förstå sig på. För att lättare göra ett bra val rekommenderas miljömärkningarna Bra Miljöval och Svanen.

Naturskyddsföreningen Vänersborgs Handla miljövänligtgrupp har tillsammans med elever på Fridaskolan undersökt exponering och placering av miljömärkt tvål och duschkräm i butikerna i centrala Vänersborg.

– I en butik var det svårt att hitta de miljömärkta tvålarna, men oftast stod de tillsammans med de andra omärkta. Butikerna behöver satsa på fler miljömärka produkter och dessutom göra dem lätta att hitta för oss kunder. Precis som man gjort med ekomaten, säger Susanne Björk representant för Naturskyddsföreningen och handledare för i eleverna som gjorde butiksundersökningen.

De butiker där den miljömärkta tvålen fick mest utrymme i hyllan var Lidl och Hemköp city, med totalt 32 % respektive 30 % av flaskorna i hyllan märkta med Bra Miljöval eller Svanen. ICA Kvantum kom på tredje plats, och sedan Willys och Hemköp Torpa.

(Undersökningen är gjord under veckorna 38 och 39 och butikernas försäljning samt uppackningsrutiner påverkar så klart antalet miljömärkta hygienprodukter.)

– Med miljömärkningarna blir det enkelt att ta både snabba och miljöriktiga beslut när vi ska köpa tvål till vår familj, men då måste de tvålarna vara lätta att hitta i butik. Tryggheten med miljömärkta produkter är att någon annan än producenten själv har granskat innehållet. Bra Miljöval och Svanen har krav som säkerställer att produkten både är schysst mot naturen och oss människor, avslutar Kim Blomster.

MiljövänligaVeckan2017_märkningar_trappa

Våra Fräsch på riktigt-aktiviteter i Vänersborg

• Vecka 40(fredag 29/9 – måndag 9/10) finns en utställning om Fräsch på riktigt innanför entrén hos Vänersborgs bibliotek.
  • Tisdag 3 oktoberkl 18.00 har vi en VIP-kväll hos hudvårdssalongen Hudlyftet i Vargön. Anna berättar om de produkter hon säljer och vi får testa både hudvård och smink. OBS, föranmälan krävs, mejla oss gärna.
  • Torsdag 12 oktoberär det DIY-drop in på kvällen hos Friskis & Svettis i Vänersborg där Susanne och Birgitta visar hur enkelt det är att tillverka sin egen hudvård med hjälp av livsmedel.
  • Tisdag 24 oktoberär det DIY-workshop för ungdomar på Timjan. Vi ska kolla in filmerna på se och sen göra egna produkter.

DIY är förkortning för det engelska uttrycket ”Do It Yourself”.

Mer information och länkar finns på Naturskyddsföreningen Vänersborgs hemsida samt på naturskyddsforeningen.se/fräsch

Bilaga: Butiksundersökning vecka 40 2017 Vänersborg