Tack för mysig medlemskväll!

Medlemskväll_Fridaskolan_Vänersborg_20171121I tisdags kväll (21/11) var vi drygt 20 medlemmar som träffades i Fridaskolans ”blå matsal” för att lyssna, prata, fika och umgås i novembermörkret.

Vi inledde med att lyssna på miljöstrateg Helena Grimm från Vänersborgs kommun, Charlotta Bang (destinationsutvecklare) och Jonas Stenström (biolog) som berättade om projektet för Halle- och Hunneberg som besöksmål.

Utvecklingsprojektet för Halle- och Hunneberg

Syftet med projektet är att hitta och bevara de värden som finns på Halle- och Hunneberg för att skapa en ”hållbar reseanledning enligt internationell standard”. Exempel på områden som projektet tittat på är lederna, skyltningen, cyklingen, mobiltäckningen, elbilsladdning, boende. Det handlar också om att styra turisterna dit vi vill, för att skona värdefull miljö och förhindra nedskräpning men ändå ge upplevelser som inte finns någon annanstans.

Charlotta och Jonas har arbetat aktivt med att kartlägga befintliga (och obefintliga) vandringsleder på Halle- och Hunneberg. Det förslag som är framtaget innebär att de 16 vandringsleder som finns på dagens karta minskas till totalt 10 stycken; 6 befintliga och 4 helt nya. Här är bilder på förslaget som finns just nu och snart ska slutligt förslag lämnas över till kommunerna för vidare bearbetning.

Thomas och Ebba, som är med i vår Grinnsjögrupp, passade på att ställa frågor och berätta om sina erfarenheter av vandringslederna för Jonas och Charlotta. En härlig dialog där vi alla vill se till bergens bästa.

Info om Naturskyddsföreningen Vänersborg

Sen var det dags att hämta fika och under tiden alla drack kaffe eller te och mumsade smörgås eller annat passade undertecknad på att prata lite.

Föreningens temagrupper behöver förstärkning nästa år! Vi vill gärna få kontakt med personer som vill vara med och skapa vårt program, eller uppdatera på vår hemsida. Vi har även månadsmejl med våra aktiviteter och där är det undertecknad som behöver backup.

Under medlemskvällen hann vi med att väldigt kort prata om vilka av de Globala målen som vår förening ska fokusera på framöver. Vänersborgs kommun har redan valt sin strategi i och med Miljöprogram 2030. Här kan du även läsa mer om Sveriges miljömål.

Min tanke är att våra temagrupper ska ha minst var sitt miljömål att fokusera på framöver. Fortsättning följer!

Styrelsen behöver nya ledamöter vid nästa årsmöte 14 mars 2018! Eftersom ingen valberedning valdes av medlemmarna på föregående årsmöte, så är det styrelsen själva som är valberedning. Vid nästa årsmöte är det två styrelseledamöter som avslutar sina uppdrag.

Vi tar gärna emot tips eller frågor om vad det innebär att vara styrelseledamot! Här är våra kontaktuppgifter.

Remisstid pågår för nya verksamhetsriktlinjer

Just nu pågår remisstiden för Naturskyddsföreningens nya verksamhetsriktlinjer. Nuvarande gäller åren 2015-2018 och de nya blir då för nästa period, 2019-2022. Dessutom passar vi på att byta namn och kallar det för vår Framtidsstrategi istället.

Remisstiden pågår fram till den 7 januari och alla medlemmar har tillgång till information och material via vårt medlemsforum Naturkontakt. Jag kan rekommendera att skaffa ett konto/inloggning där och ta del av all information om hela föreningen och alla kretsar – en ”guldgruva” helt enkelt!

Studiecirkeln Naturfotogruppen i Vänersborg

Som avslutning på kvällen berättade cirkelledaren och fotografen Ingvar Eliasson om gruppens arbete. Tack vare Naturfotogruppen har vi fått flera nya medlemmar, och några har hittat en aktivitet som de gillar.

Jag är själv deltagare och har lärt mig en hel del, även om jag fortfarande oftast är i dokumentering/bildbevis-fasen…. 🙂

Som tips vill jag nämna att efter årsmötet den 14 mars har vi bildvisning för allmänheten av Naturfotogruppens arbete, och då som en del av programmet hos Vänersborgs museum.

Tack till övriga i styrelsen och programansvarig Inger Rölland för en bra genomförd medlemskväll. Extra tack till Fridaskolan som vi fick låna lokal av, och inte minst – stort tack till medlemmarna som kom.

Novemberhälsningar från ordförande Kim Blomster

PS. Tack för bilderna Ingvar!