Miljövänliga veckan 2020

Pressmeddelande 25 september 2020

Kampanjvecka med fokus på att laga, dela och slänga mindre

På lördag startar Miljövänliga veckan i Naturskyddsföreningens regi med temat ”Fixa grejen – dela mera”. Syftet med kampanjen är att påverka fler att ta hand om och laga saker och kläder så de håller längre. Vi vill också inspirera till att hyra, byta, låna för att ge saker ett långt liv och inspirera människor att konsumera färre nya saker och slänga färre fungerande saker.

Så mycket som en fjärdedel av det som slängs på landet återvinningscentraler hade gått att använda. Nästan en femtedel har ett kommersiellt värde. Det är ett stort slöseri med resurser. Här spelar kommunen en central roll.

–        Vi är stolta och glada åt Vänersborgs kommuns satsning på Torpa kretsloppspark. Bara namnet kretsloppspark kan få medborgarna att se på sakerna som de tänkt göra sig av med som en resurs istället, som någon annan kan tänkas behöva. Vi har förhoppningar om att det får fler personer i Vänersborg att bli medvetna om behovet att minska nykonsumtionen och istället möjliggöra att flera saker återanvänds. säger Susanne Björk, Handla Miljövänligt-gruppen i Naturskyddsföreningen Vänersborg.

Illustration Erica Jacobson

Tips på hur man kan ge sakerna ett längre liv – fixa och dela

Vi vill också påverka Vänersborgarna att anlita skomakare, skräddare och laga elektronik, klockor och renovera möbler.

– De som har som yrke att laga åt andra och de som lagar själva är verkliga miljöhjältar. I dessa coronatider är det viktigare än någonsin att vi stöttar reparatörer så de finns kvar i framtiden, säger Britt-Marie Karlsson i Handla Miljövänligt-gruppen.

– Vill man fixa sina grejer själv har Naturskyddsföreningen massor med tips på www.fixagrejen.nu som ger tydliga instruktioner om hur det går till.

Att skapa en så kallad TaGe-hylla på jobbet, i sitt bostadskvarter eller sin förening är också ett enkelt sätt att ge prylarna längre liv när en själv har tröttnat.

Här finns en film som beskriver hur enkelt det är att skapa en TaGe-hylla.

Ett sätt att dela kläder som är för fina att skänka kan vara att starta en lånegarderob, exempelvis på jobbet. Här är en film som beskriver hur en lånegarderob kan fungera.

Digital aktivitet hela Miljövänliga Veckan – följ våra tips på Facebook

På grund av Corona blev Pryl- och klädbytardagen 3 oktober inställd, och vi i Vänersborg har valt att driva informationskampanj om återbruk i huvudsak digitalt. Varje dag under Miljövänliga Veckan kommer vi att publicera tips på vår Facebooksida.

Fakta om Miljövänliga Veckan

Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga Veckan sedan 1990. Kampanjveckan är alltid vecka 40 – i år 26 september till 4 oktober – med aktiviteter runt om i landet. Målet är att inspirera fler att förändra den ohållbara konsumtionen av kläder, prylar och möbler och visa alternativa möjligheter i stället för att alltid köpa nytt.

Tidigare har kampanjveckan bland annat bidragit till att förändra sortimentet i butikerna så det blivit mer miljöanpassat. Vi i ”Handla miljövänligt”-gruppen hos Naturskyddsföreningen i Vänersborg har främst lyft fram miljömärkta livsmedel och cirkulation av kläder genom klädbytardagar en gång per år.

Kontaktpersoner:

Kim Blomster, ordförande Naturskyddsföreningen Vänersborg,
Tel 070-223 25 46, snfvanersborg@gmail.com

Susanne Björk, Handla Miljövänligt-gruppen,
Tel 073-550 21 05 (sms:a)

Britt-Marie Karlsson, Handla Miljövänligt-gruppen,
Tel 070-269 74 88