Ordförande i föreningen ett år till

Några bakåtblickar och några framåtblickar

Hej, här kommer några rader från Kim Blomster, omvald ordförande sedan kretsstämman den 14 mars.

Redan i årsskiftet så bestämde jag mig för att fortsätta som ordförande (om medlemmarna valde mig så klart!), för det är ju nu det börjar hända grejer! En del av det jag tänkt på och önskat genomföra börjar ta form, så jag är gärna med ett tag till. Här finns kontaktuppgifter till den nyvalda styrelsen och vi hälsar två nya ledamöter hjärtligt välkomna; Lave Thorell och Mats Knutsson.

Som avslutning på stämman avtackade vi två ledamöter; Erling Andersson, som var kassör i många år, och sekreterare Erik Olausson. Båda har varit med i styrelsen i decennier och de har fantastiska kunskaper inom flora och fauna, och vi har allt sett till att de är med på några programaktiviteter i vår.

Förra årets verksamhet är standardpunkt på en årsstämma, och här kan du läsa vår Verksamhetsberättelse 2017. Jag ber dig notera att den är på hela fyra (4!) sidor. Ja, vi gör många aktiviteter. Vi har fått höra att vi har ett ambitiöst och bra program, och det beror på att vi har ambitiösa och engagerade medlemmar, säger jag. Dessutom har vi våra temagrupper där vi fokuserar på olika intresseområden.

Nu i slutet av april ska vi börja planera hösten/vinterns program, och hör gärna av dig till mig om du känner för att vara med på programgruppsmötet!

Naturfotogruppen är förra årets nya temagrupp i föreningen. Och det blev så många medlemmar att vi gjorde det till en studiecirkel. Det innebär nämligen att vi får lite ekonomiskt stöd via Studiefrämjandet, som faktiskt ägs av oss och ett helt gäng andra ideella föreningar.  Det betyder också att vi kan göra en utflykt till Nordens Ark i maj, vilket blir lite av en final på året som gått. (Det var kickoff för Naturfotogruppen den 31 maj 2017.)

Vårt kära Grinnsjö har fått en organisation

Grinnsjötorpet på Hunneberg är ju en central del i vår verksamhet sen 1990-talet, och jag är glad att det finns så många medlemmar som engagerar sig från alla tre kretsar som har Grinnsjö tillsammans;  Vänersborg, Trollhättan och Grästorp. Men det är mycket att göra med ett torp och en tomt samt ängar som gynnar biologisk mångfald, och dessutom vill vi att det ska vara ett härligt besöksmål för så många som möjligt. Därför har vi under vintern arbetat med att förtydliga organisationen, och det arbete som ska utföras, genom att skapa två olika grupper. Självklart arbetar de här grupperna tillsammans så våra traditionella Öppet hus-söndagar och andra aktiviteter blir så bra som möjligt. Och förhoppningsvis kan vi utveckla verksamheten ytterligare på lång sikt.

Grinnsjö_torpet_öppethus_20170903_01Vi har Grinnsjögruppen med Lage Rylander  som samordnare och Verksamhetsgruppen Grinnsjö med Ann Olsson som samordnare. I båda grupperna ingår det medlemmar från Vänersborg och Trollhättan, och till vår stora glädje har även Grästorp en deltagare med i Verksamhetsgruppen från och med nu – välkommen Ingela!

Som ni kanske vet så pågår även ett kommunöverskridande projekt om våra kära Halle- och Hunneberg för att göra det till ett internationellt och hållbart besöksmål. Naturskyddsföreningen får vara med i arbetsgruppen som projektleds av Vänersborgs kommun, och det är representanter från Verksamhetsgruppen Grinnsjö som deltar vid mötena.

Kultur + natur = sant? Kan vi göra saker tillsammans?

Ja det var ämnesraden på mitt mejl till kulturhuset Timjan förra året. Jag har en önskan om att vi i föreningen får lära känna unga människor i vår kommun, och både lära oss saker av dem samt få berätta vad vi gör i vår förening. Om vi lär känna varandra blir det lättare att hitta saker att göra tillsammans, som både är roligt och bra för miljö och klimat, tror jag.

Vi fick bra kontakt med Timjan förra året, och nu ska vi äntligen göra en aktivitet tillsammans som jag tycker är klockren. Nu under påsklovet ska Timjan ha en fågelholksworkshop och på fredag 6/4 kommer de till Grinnsjö där vi tillsammans sätter upp deras fågelholkar. Jag hoppas det här är ett bra startskott på fler gemensamma aktiviteter framöver!

Bra premiär för kommunens Miljöforum

Onsdag 21 mars deltog jag på premiären av Vänersborgs kommuns Miljöforum i Folkets hus-teatern. En halvdag i härligt tempo med många intressanta föredragningar och utställningar. Här finns en bra sammanställning av Miljöforum i Vänersborg 2018.
De utställningar som nog väckte mest uppmärksamhet var de prylar som skolelever re-designat och satt ihop. Många smarta tips fick jag med mig! Här är några bilder jag tog. (Klicka på dem för att se dem i större format.)

Vill också nämna att i år blir återbruk och re-design temat på Miljövänliga veckan, som alltid är vecka 40. Temat kallas ”Ta vara på det du har” och vi vill inspirera till att konsumera mindre och mer hållbart samt att se värdet i våra saker och få dem att leva ett varv till. Jag vet att det finns många som är duktiga på detta, så vad tycker du att vi ska göra för aktiviteter under Miljövänliga veckan i år? Vi har redan planer men hör gärna av dig med dina tips & idéer!

Lyckad klädinsamling redan under Earth hour – snart dags för Stora Klädbytardagen

En i vår Handla miljövänligt-grupp fick den lysande idén att vi kunde börja samla in kläder till Klädbytardagen 14 april redan under vårt deltagande i Vänersborgs kommuns Earth hour-event 24 mars. Vi annonserade blygsamt och i våra vanliga kanaler, men döm om min förvåning när vi sammanlagt fick in cirka 25 kassar med kläder! Jag trodde det skulle bli fyra….

Earth hour Vänersborg klädinsamling gågatan 20180324För mig bevisar det att Vänersborgarna vet, nu när det är nionde året i rad, att vi alltid har Klädbytardagen i april. Här kan du läsa mer om årets klädbytardag, och vill du arbeta som volontär den 13 och 14 april är du hjärtligt välkommen att höra av dig till projektledaren Britt-Mari Karlsson.

April innebär även Outdoormässan på Hunneberg, där vi är med precis som vanligt tillsammans med Trollhättekretsen. Men i år ska vi samverka med en annan förening, och vi arrangerar vandringar på Hunneberg tillsammans med Friluftsfrämjandet. Mer info kommer inom kort, så håll utkik här på webben eller vår Facebooksida!

Nu fortsätter påskhelgen en liten stund till och jag hoppas verkligen april kommer med högre temperaturer. Jag har sån abstinens efter grönska, solsken och ljumma vindar! Men först behöver vi ett härligt vårregn som sköljer bort allt grått och dammigt, eller hur?

Vi ses där ute i Natural reality! Här är en kort och bra film som beskriver vad det innebär. Visst känner du igen dig? 😉

Påskhälsningar från ordförande-Kim