Vad tycker du är speciellt med Grinnsjötorp? Vad vill du bevara? Skriv och berätta!

Just nu arbetar vi för att bevara Grinnsjötorp med dess rika biologiska mångfald, slåtterängarna och det charmiga torpet som finns tillgängligt för er medlemmar. Bakgrunden är att Sveaskog meddelat att de ska avstycka och sälja Grinnsjötorp i naturreservatet på Hunneberg.

Vi vill gärna veta vilka minnen, berättelser och tankar om Grinnsjötorp du har och varför du tycker att torpet är värt att bevara som det är. Här finns ett formulär du kan skriva in din text i, och bifoga gärna en bild från när du varit i Grinnsjö naturreservat. Du kan vara anonym om du vill.

Vi kommer att publicera berättelser här på hemsidan löpande och på så sätt visa upp varför Grinnsjötorp är viktigt för föreningsmedlemmar och alla andra som besöker Hunneberg. Redan nu finns några Grinnsjöberättelser på webben att ta del av.

Grinnsjö_torpet_20190804

Sedan Sveaskog meddelade sina avsikter har vi, ordförandena och några till i de tre föreningarna, arbetat för att hitta en lösning som är långsiktigt hållbar. Några idéer har gått om stöpet, så nu fortsätter vi med andra spår. Vi har kontinuerlig kontakt med Länsstyrelsen, Sveaskog och Riksföreningen, och arbetet fortsätter. Det är via ordföranden som dialog och eventuella förhandlingar ska ske med inblandade parter.
Här kan du läsa förra informationsbrevet vi skickade ut.

Fler sommaraktiviteter vid Grinnsjötorp på gång!

Under denna ”corona-sommar”, när de flesta av oss förhoppningsvis håller oss i närområdet och gärna umgås utomhus, planerar vi för flera aktiviteter vid Grinnsjö , så håll utkik på våra webbsidor och Facebook.

Har du symptom som på något sätt kan kopplas till corona, ska du stanna hemma enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Känner du dig frisk är du hjärtligt välkommen att delta.
Vi uppmanar dig att hålla avstånd till andra deltagare. Behöver du hosta ska du göra det i armvecket. Tänk på att tvätta händer och ansikte både före och efter vår träff. Var rädd om dig.
På grund av Corona rekommenderar vi för närvarande INTE samåkning med andra än de du ändå umgås nära med.

• Söndag 12 juli – blomstervandring på förmiddagen med Birgitta Lindqvist
  • Torsdag 16 juli kl 17-20 – Grinnsjö runt-vandring med Ola Selin
  • Lördag 25 juli kl 12-15 – trollsländornas dag med Thomas Ögren
  • Lördag 1 augusti kl 11-14 – fjärilsvandring med Thorulf Lundqvist
  • Söndag 2 augusti kl 10-14 Ängens dag med lieslåtter  (utan öppet hus av torpet)
  • Måndag 17 augusti kl 20.30-22.30 – fladdermusspaning med Thorulf Lundqvist
    (inställt vid regn, reservdatum söndag 23 augusti)
  • Söndag 6 september kl 10-14 Svampens dag (utan öppet hus av torpet)

Vi passar på att önska en riktigt härlig sommar, och vi hoppas få se dig i  Grinnsjö naturreservat på din ”hemester”. Välkommen!

Med vänlig hälsning

Naturskyddsföreningen Vänersborg